Stive av hekletøy?! med bilde :)

hiii

Betatt av forumet
Noen som vet blandingsforhold på feks. sukkerlake?! prøvde på 1dl sukker og 2dl vann men de ble ikke stive! :o

Eller funker potetmel og vann bedre?!

Eller lim?! men hva slags lim?!

Har googla å googla, men blir ikke klok på det, så håper noen vet. jeg vil veldig gjærne hadet stiiiiiivt!:)

Altså jeg skal gjøre denne hær(og en til lik!) om til øredobber, her er den slapp i øret, meen vil ha den stiv sånn at den holder seg!!)

Va vel potetmjøl ov vatn di brukte frå gammalt av.
Men koffor ikkje kjøpa sånn spray?

blir det orntlig stivt da?! sånn veldigveldig stivt?! ;)

Ska vel bli da, men da e vel alt ette kor møkje du bruke.

Sprayen har eg brukt på dåpskjolen, men ikkje så møkje, berre sånn at an helde fasongen. Fuktig tøy, spray og stryk med tøy imellom.
Med sprayen e da sånn at jo meir du ta på, jo stivare blir da [:D]

Har ikkje prøvd potetmjøl sjøl, men veit bestemor mi brukte da før i tiå, no bruke ho kun sprayen[:)]

i en oppskrift jeg har på stjerne til toppen av juletreet, så skal man lage lake av melis og vann [:)]

hvordan er blandingsforholdene da?:)

Mormor brukte alltid sukkerlake (aner ikke blandingsforholdet), og det var utrolig stivt - og holdt bra på formen (husker at det smakte søtt, ja [;)])

er mok ofte brukt sukkerlake, men stiff gjør det også utrolig stivt!! Men husk å ha et tøy i mellom når du stryker, slik at du ikke får mørke flekker..

ORIGINAL: SleepingBeauty

er mok ofte brukt sukkerlake, men stiff gjør det også utrolig stivt!! Men husk å ha et tøy i mellom når du stryker, slik at du ikke får mørke flekker..

Mja, trenger egentlig ikke stryke det da jeg former det mens det tørkes. men prøvde sukkerlake, tror jeg har hatt for lite sukker!:p for de ble bare NESTEN stiv![8|] skal prøve på nytt med mer sukker:p

Back
Topp