Stille reflux hos baby, erfaringer?

Junibaby

Betatt av forumet
Noen som har barn som har/ har hatt stille reflux? Hvilke erfaringer har dere? Hvordan har dere gått frem for å bli trodd? Virket medisinene? Ble det en ny baby??? Hvor tidlig kan man ta ph-måling av et barn? Føler ikke vi blir trodd på omtrent siden han legger godt på seg, men mistrives døgnet rundt og aller værst under og 1 time etter måltid. Høre han svelger å får oppstøt hele tiden. Sover lite og urolig. Har nå fått filmet han der man tydelig ser og hører at han får et oppstøt og vrenger seg i bue bakover og virker til å ha store smerter. Det ser ut som han blir helt desperat etter noe som kan lindre og slår seg med hendene i ansiktet :/

Vi mistenkte det her også. Hun holdt på slik frem til 3,5 måneders alder omtrent... Begynte med konstant svelging og irritasjon. Etterhvert Skvulpet det ut av henne, og hun gråt og gråt til hun fikk ut såppass at det ikke var ubehagelig mer. Siste tiden hadde hun også endel sprutgulp. Hevet sengen hennes, og fulgte med på vekten. De var obs på det på helsestasjonen også, da det virket til å gjøre henne veldig frustrert til tider. Men nå, har det roet seg betraktelig... Og vi har god tro på at lukkemuskelen rett og slett var veldig umoden. Hun var dog umoden ved fødsel, men det er ikke helt ukjent at de kan ha litt dårlig lukkemuskel helt i starten. Men skulle det fortsette ville jeg nok stått enda hardere på, slik at de kan sjekke. Vil tro de kan ta pH måling ganske tidlig? Er ikke det med sonde? Helt sikkert noen som har erfaring med stille reflux også :-) Så kommer nok fler innlegg her.

Dette høres ut som storebror hos oss. Aner ikke om det var stille reflux, men vi hadde en urolig baby fra dag 1 til han var rundt 6-7 mnd. Spiste hele tiden, noe som er kjent ved refluksproblemer fordi melken lindrer smerter i spiserøret, samtidig gjør det vondt verre fordi magen alltid er full. Her så vi aldri noe gulp, men da han ble større og begynte med fast føde kom problemene. Han hostet hver eneste natt til han ble rundt to år, og har hostet seg til brekninger og oppkast flere ganger i uken.

Har vært hos spesialist med han, men ingen pH-måling fordi det stilles en del spørsmålstegn ved resultatene etter slike målinger.

Hvordan er han om natten og når han ligger flatt på ryggen? Det var det verste her. Derfor roet det seg en del ved våkentid på dagen etter at han kunne sitte oppreist. Anbefaler kilepute i senga og/eller å heve sengebunnen under hodet.

Send meg gjerne en PM hvis du vil høre mer og kanskje få noen gode tips :) Føler virkelig med deg! Det er trist og utmattende å ha en baby som er misfornøyd hele tiden.

Sånn hadde vi det med storebror som nå er 11 år. Han gulpet mye, og hadde ekstremt med ubehag. Veldig urolig etter alle måltid og vi kunne se at han hadde vondt. Dagene gikk med til mating (gulpet ofte opp store deler av måltidet) og skifting av klær.

Tok det opp med legen gjentatte ganger, men han så kun på kurven at gutten vokste godt. Prøvde å forklare at grunnen til at han vokste var at jeg brukte halve døgnet på mating...
Ble endelig hørt når han 9 mnd.
Fikk lagt ned en pH sonde som lå et døgn. Fikk med et skjema hjem der jeg skulle krysse ut v/ubehag. Svaret var som jeg trodde. Ph verdien samsvarte eksakt med avkryssing for ubehag.

Vi fikk utskrevet nexium og både baby og vi fikk et nytt liv. Han gikk fra aldri å sove mer enn 10-15 min i strekk på dagtid til en times søvn. Natta gikk fra oppvåkning hvert 20-30 minutt til sammenhengende søvn flere timer. Utviklingen tok virkelig fart!

Irriterer meg fortsatt at vi ikke ble trodd og opplever jeg det samme med lillebror nå, kommer jeg til å ta kampen tidligere!!

Så stå på, vær streng.
Du er ekspert på barnet ditt!!

Back
Topp