Stille klokken til sommertid

Monkeybaby

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Min umiddelbare tanke da jeg så at vi snart skal stille klokka var jippi, da sover frøkna 1 time lenger på morgenen og hun kan være våken en time lenger med oss på kvelden!
Noen med erfaring på dette med å stille til sommertid og justere søvnen til baby?
Er det realistisk at jeg kan justere det så enkelt så lenge jeg passer på at soverommet er mørkt nok?
 
Min umiddelbare tanke da jeg så at vi snart skal stille klokka var jippi, da sover frøkna 1 time lenger på morgenen og hun kan være våken en time lenger med oss på kvelden!
Noen med erfaring på dette med å stille til sommertid og justere søvnen til baby?
Er det realistisk at jeg kan justere det så enkelt så lenge jeg passer på at soverommet er mørkt nok?
Vi har en justerings periode der vi legger ett kvarter tidligere ca annenhver dag frem til vi har fått inn rutinen til nytt tidspunkt , kanskje det kan fungere? :)
 
Det er ikke alle barn hvor klokkesnuing merkes noe. Vi har aldri trengt å justere inn noe som helst på eldste på snart 4. Yngste gikk knirkefritt i høst, satser på at han slekter på storebror.
 
Her har vi ikke merket noe på ungene når vi stiller klokka. Ved sommertid har de sovet litt lenger på morgenen den første dagen, men lagt seg til vanlig tid. Til vintertid har de våknet litt tidligere første dagen, men lagt seg til vanlig tid. På dag 2 har alt vært som normalt igjen
 
Min umiddelbare tanke er at vi fortsetter som nå, legger når ungene er trøtte (til vanlig er det mellom 18.30 og 19.30), og så tar det et par dager før vi er inne i samme rytme som nå.
 
Nå er spørsmålet mer om jeg faktisk ved å legge henne en time senere (egentlig til vanlig tid) søndag kveld kan justere fra at hun legger seg feks 18og stå opp kl 5,til å legge seg 19 og stå opp kl 06. Noen som har testet dette?
 
Min umiddelbare tanke da jeg så at vi snart skal stille klokka var jippi, da sover frøkna 1 time lenger på morgenen og hun kan være våken en time lenger med oss på kvelden!
Noen med erfaring på dette med å stille til sommertid og justere søvnen til baby?
Er det realistisk at jeg kan justere det så enkelt så lenge jeg passer på at soverommet er mørkt nok?

Her beholdt han gammel rytme ganske lenge inn i sommertid, som betydde å sove lit lenger på morgenen, men ikke sikkert det gjelder alle.
Det er uansett noen gode dager rett etter sommertid er startet, å stille til vintertid er derimot bare drit. Det kan ha vært tilfeldig, men i fjor gikk min ENDELIG fra å stå opp mellom 4.30 og 5.30 til å sove til 6/6.30 når vi stilte klokka og deretter til 7 noen dager også. Men så kom det 8 tenner ut i løpet av få uker, så det kaaan jo ha hatt litt å si.
 
Nå er spørsmålet mer om jeg faktisk ved å legge henne en time senere (egentlig til vanlig tid) søndag kveld kan justere fra at hun legger seg feks 18og stå opp kl 5,til å legge seg 19 og stå opp kl 06. Noen som har testet dette?

Jeg har testet, og å legge ungen 1 time senere førte ikke til at han sov noe lenger før han var nesten 2 år. Og selv nå kan han sove ekstra sent og heller ende opp med å stå opp ekstra tidlig. Søvn avler søvn her, og har ikke hørt om så mange som har sluppet tidlige morgener ved å legge senere.
Men, vår fulgte på en måte samme rytme som før, bare justert til sommertid. Så da la hn seg etterhvert 30 min senere og sto opp senere også :)
Hvis du skal teste å legge seinere, har jeg hørt at å ta det gradvis er mest effektivt, og 15 min av gangen. Så 1 uke legger du 15 min senere, også venter du med enda senere til uka etter.
Eller så kan Mn håpe at sommertid bare fikser at hun tar med gammel rytme forsølvet 1 time.
 
Jeg har testet, og å legge ungen 1 time senere førte ikke til at han sov noe lenger før han var nesten 2 år. Og selv nå kan han sove ekstra sent og heller ende opp med å stå opp ekstra tidlig. Søvn avler søvn her, og har ikke hørt om så mange som har sluppet tidlige morgener ved å legge senere.
Men, vår fulgte på en måte samme rytme som før, bare justert til sommertid. Så da la hn seg etterhvert 30 min senere og sto opp senere også :)
Hvis du skal teste å legge seinere, har jeg hørt at å ta det gradvis er mest effektivt, og 15 min av gangen. Så 1 uke legger du 15 min senere, også venter du med enda senere til uka etter.
Eller så kan Mn håpe at sommertid bare fikser at hun tar med gammel rytme forsølvet 1 time.

Jeg skal definitivt ikke prøve å legge henne senere for at hun skal sove lenger sånn sett, ville ikke lagt henne en time senere i dag for å tro at hun sover lenger i morgen. Tanken er som du skriver på en måte å ikke stille klokka da og bare fortsette akkurat som i dag, da vil jo hun i prinsippet ikke oppleve noen endring, men vi vet at klokka er en time mer når hun legger seg og står opp :happy: Får se hva vi gjør, vi finner nok ut av det:dance008
 
Back
Topp