stikkpiller til barn

mamma_møø

Glad i forumet
... ja, hvordan løser dere det? Er jo umulig å få i 3-åringen medisin (stikkpille) her i huset. Hun legger seg jo aldri frivillig ned med rumpa i været så pillen kan dyttes inn. Og jeg vil ikke tvinge henne - dvs holde henne fast og dytte den inn med makt, jeg tenker at det er et overgrep. Men det er jo ikke mulig å komme til enighet heller, for hun nekter jo uansett hva jeg prøver å "forhandle" med.

Gode råd?

Sånn har det vært her også en god stund. Må vel være så utslått at hun ikke kjemper mot, og allikevel blir det skrik og hyl. Har du prøvd flytende? Jeg har ikke prøvd flytende Paracet selv, men her funker det veldig bra med flytende Ibux. 

Når det gjelder medisin (og tannpuss og bleieskift også forsåvidt), så ser jeg ikke på det som overgrep hvis man må bruke litt makt. Det er absolutt nødvendig. Men fins det alternativer (som f.eks flytende som nevnt over), så ville jeg prøvd det først.

Man må jo ikke bruke stikkpiller til en treåring. Når de er så store finnes det andre alternativer. Vi har gått over til smeltetablett med banansmak. Løser den opp i ei spiseskje med vann og gir dersom paracet er nødvendig.

Amorosa skrev:
Når det gjelder medisin (og tannpuss og bleieskift også forsåvidt), så ser jeg ikke på det som overgrep hvis man må bruke litt makt. Det er absolutt nødvendig. Men fins det alternativer (som f.eks flytende som nevnt over), så ville jeg prøvd det først.

Jeg er for så vidt enig, men det å holde noen fast for å putte noe inn i kroppen deres som de ikke vil ha der, føler uansett ikke greit. Jeg veit jo hvordan jeg ville følt det om noen gjorde det med meg.

Men flytende er ikke prøvd - skal sjekke det ut. Selv om jeg er litt skeptisk, for jeg tenker at det er mer skånsomt for nyrene med stikkpiller enn med det som kommer inn oralt. (På den andre siden, så er det jo ytterst sjelden det er aktuelt, så så mye ut over nyrene går det nok ikke)

Her går det i flytende paracet. Mini har knapp på magen, så vi setter den rett inn der, men hvis ikke hadde jeg blandet den i litt drikke eller yoghurt.

Det er vel overhode ikke overgrep om barnet trenger medesiner. Barnet er tre år å vet faktisk ikke hva som er best for sitt eget beste enda. Her brukes det stikkpiller, dette for å få feberen fort ned, min erfaring er de flytende bruker lengere tid til å virke. Ikke får han bestemme slikt selv heller. Her er det mye som går i tvang da han er snart fire år å vill ikke alderen.

Tvang på 2åringen, men som regel så går det greit... 6åringen syns det er greit hvis hun feks får en is....  3,5åringen kan vi klare å overtale, men må av og til bruke tvang... mine har sjeldent behov for paracet (så ut som dette var noe vi gjorde ofte på måten jeg skrev det..)

å medisinere et barn er ikke et overgrep... kjære all verden....

men detr finnes alternativer, som flytende..

Overgrep eller ikke, det er medisiner og det er til barnets beste.
Du blir tilgitt.
Det blir noe annet hvis man gjør det flere ganger daglig 24/7.
Skjønner ikke problemet, med mindre det er fysisk umulig.

mamma_møø skrev:

Amorosa skrev:

Jeg er for så vidt enig, men det å holde noen fast for å putte noe inn i kroppen deres som de ikke vil ha der, føler uansett ikke greit. Jeg veit jo hvordan jeg ville følt det om noen gjorde det med meg.

Men flytende er ikke prøvd - skal sjekke det ut. Selv om jeg er litt skeptisk, for jeg tenker at det er mer skånsomt for nyrene med stikkpiller enn med det som kommer inn oralt. (På den andre siden, så er det jo ytterst sjelden det er aktuelt, så så mye ut over nyrene går det nok ikke)

Den mengden som tas opp i blodet er vel ganske lik er den ikke?

søteste skrev:
Det er vel overhode ikke overgrep om barnet trenger medesiner. Barnet er tre år å vet faktisk ikke hva som er best for sitt eget beste enda. Her brukes det stikkpiller, dette for å få feberen fort ned, min erfaring er de flytende bruker lengere tid til å virke. Ikke får han bestemme slikt selv heller. Her er det mye som går i tvang da han er snart fire år å vill ikke alderen.

Hehe, er det ikke rart hvordan barn er forskjellige? Jeg synes stikkpillen Paracet ikke varer så lenge kontra flytende Ibux. Den hjelper også mye fortere. På MITT barn. I ekstreme sykdomsstunder har hun fått både paracet stikkpille og flytende Ibux samtidig. 

Her er det bare minsten på 2 som får stikkpiller, eldste på 5 får vanlig paracet. Men sier til småen at nå skal vi bytte bleie også gjør jeg det og samtidig gir jeg han stikkpille . Skjeldent at jeg gir han stikkpille uten at vi bytter bleie også 

Det gikk mye bedre her da vi begynte å kalle stikkpillen for romperakett :-) Men her så protesterer jenta til og med på å bli smurt med salve i rompa og det må jo bare gjøres så noe overgrep vil jeg ikke kalle det nei... Vi veksler mellom å holde fast, snakke, smøre/dytte stikkpille og å blåse på magen til hun skratter ;-)

Labambie skrev:

søteste skrev:

Hehe, er det ikke rart hvordan barn er forskjellige? Jeg synes stikkpillen Paracet ikke varer så lenge kontra flytende Ibux. Den hjelper også mye fortere. På MITT barn. I ekstreme sykdomsstunder har hun fått både paracet stikkpille og flytende Ibux samtidig. 

Ja, det er stor forskjell på barn:) Så man må jo finne ut selv hva som fungerer eller ikke:) Her må vi bruke ipren og paracet om hverandre. Fordi han skal ikke ha feber. Jeg har prøvd flytende jeg også, og det fordi han er sterkere enn meg i blandt å da er det lettest med flytende om far ikke er hjemme. Men det varer kort og bruker lenger tid. Men føler ikke at jeg driver med overgrep på min sønn av den grunn;)

Visste faktisk ikke at det finnes alternativer til stikkpiller, jeg. Så sjelden er medisin i bruk her i hus! Skal sjekke ut det som finnes.

Her gikk vi over til mikstur og smeltetabletter ved 2-årsalderen. Og snart kommer dosegranulat! :-)

Guttungen får smeltetabletter med banansmak, ikke no problem å få i ham dem nei. Tror de kan brukes fra 15 kg

Back
Topp