Stikkpiller eller flytende paracet?

Stikkpiller. Min gutt er snart 5 år og ber selv om en romperakett når han er syk og har vondt.
Men paracet trenger du ikke å ha liggende i skapet lenge før det er nødvendig.
Babyer ska ikke ha paracet annet enn ved samråd med lege.
Min gutt trengte ikke paracet før han var 4-5 mnd.

stikkpiller :-) gutten min har fått flytende fra ca 3 år (flytende ibux fra tidligere pga feberkramper og div.) jenta mi på 14 mnd får stikkpiller enn så lenge :-)

Stikkpiller er best ;)

Absolutt stikkpiller, da kan de ikke spytte de ut. Sønnen min på 2 1/2 nekter å ta stikkpiller nå, så har kjøpt flytende.

Vi har alltid brukt stikkpiller. Har hørt at de funker raskest og mest effektivt.

Tenkte å handle inn litt til babyen kommer, så lurte på hva dere foretrekker av stikkpiller eller flytende paracet til en nyfødt baby?

Det brukes stikkpiller, men husk babyer under 3 mndr må man til lege med om de får feber.
Vi ble innlagt med vår gutt på 6 uker som hadde 38.2 og 38.4 i feber. Veldig viktig!! Han fikk ikke paracet da heller, men ble bare avkledd. :)

Etter vaksine som de får når de er 3 mndr, blir det som regel anbefalt å gi paracet (stikkpiller) hvis de får ubehag eller feber. :)

Vi bruker flytende paracet nå som de er 3 og 5 år :)

Syns stikkpiller er best både til små og større barn, eneste unntaket er under tannfrembrudd. Da har vi god erfaring med flytende ibux, gjerne gni litt rett på tannkjøttet.

Stikkpiller, men det holder å kjøpe den dagen du er på tre mnd kontroll og får vaksine. Da er ungen veid så du vet hvilken styrke du skal ha også.

Før den tid er feber=ring legevakt. Vår ble innlagt to ganger, før hun var to uker. Pga feber. Dvs, hun hadde rs. Paracet fikk hun aldri i den sammenheng

Tenkte å handle inn litt til babyen kommer, så lurte på hva dere foretrekker av stikkpiller eller flytende paracet til en nyfødt baby?
Stikkpille til nyfødt. Et nyfødt barn liker ikke noe annet enn morsmelk, så kan være vanskelig å få i flytende medisin. Stikkpiller taes også opp raskere enn oral medisin. I tillegg så er jeg ikke sikker på om så små barn kan få flytende paracet - den er jo søtet med noe estoffgreier vil jeg tro...

Stikkpille til nyfødt. Et nyfødt barn liker ikke noe annet enn morsmelk, så kan være vanskelig å få i flytende medisin. Stikkpiller taes også opp raskere enn oral medisin. I tillegg så er jeg ikke sikker på om så små barn kan få flytende paracet - den er jo søtet med noe estoffgreier vil jeg tro...

Var etter jeg leste dette at jeg lurte på hva jeg burde ha, men virker som det er litt forskjellig informasjon ute og går. Synes det er rart at de lager paracet som er beregnet på barn under 4 mnder hvis man aldri har behov for det liksom :p

Vedlegg

• 1418227703825.jpg
    1418227703825.jpg
    67,7 KB · Visninger: 11
Var etter jeg leste dette at jeg lurte på hva jeg burde ha, men virker som det er litt forskjellig informasjon ute og går. Synes det er rart at de lager paracet som er beregnet på barn under 4 mnder hvis man aldri har behov for det liksom :p
Det står det fra 1 år på flytende ja.
Jeg har hatt behov for paracet til begge mine da de var nyfødte. Yngste ble skikkelig forkjølet bare noen uker gammel. Og vaksine får de ved 3 mnd. Har alltid hatt igjen noen og brukte de til over 4 mnd også men ga bare dobelt så ofte. Var legen min som sa at man gjerne kunne gi halv dose dobbelt så ofte, for da holdt det seg gjevnt. Ved høy feber burde man gi full dose da.

Det står det fra 1 år på flytende ja.
Jeg har hatt behov for paracet til begge mine da de var nyfødte. Yngste ble skikkelig forkjølet bare noen uker gammel. Og vaksine får de ved 3 mnd. Har alltid hatt igjen noen og brukte de til over 4 mnd også men ga bare dobelt så ofte. Var legen min som sa at man gjerne kunne gi halv dose dobbelt så ofte, for da holdt det seg gjevnt. Ved høy feber burde man gi full dose da.

Ibux mikstur under 1 år ja, og paracet mikstur under 0-4 mnder :p men ser ut som jeg kommer til å gå for stikkpiller. Liker å være forberedt, så da tenker jeg at det er greit å ha i hus så man slipper å haste på apoteket hvis behovet skulle dukke opp :p

Back
Topp