Stikkpille problemer *oppdatert*

Trine83

Forumet er livet
Sander har hatt feber siden tirsdag, har nesten ikke ligget under 39g, med paracett engang. Han var feberfri i morres da, Endelig[:D] Men de to siste dagene med feber, fikk jeg skikkelig problemer med å gi han stikkpiller. Han bare presset de ut igjen med bæsj, hver gang. Og når jeg hadde fått den inn, tok på bleia, så presset han igjen. Åpna bleia, og der låg stikkpilla[8D]
Har sløst veldig mangen stikkpiller med andre ord( fikk den inn til slutt da,etter lang tid)[8D] Prøvde også, flytende paracett,men det gulpet han bare opp igjen.
Finnes det noen lure tips, til å få de til å holde på stikkpillene, til neste gang han har feber da[8|]

---------

Feberen blussa opp igjen etter kvilen hans på ettermiddagen, så nå har jeg nettopp kommet hjem fra legevakten.
Dette er altså den 4de dagen med høy feber[&o] .
Eneste han fant var en liten luftveisinfeksjon. Tok blodprøve også, men ingenting.

Fikk streng beskjed om et den FLATE enden på stikkpillen skulle inn først,men det var jo enda verre, den gled mye letter ut igjen. Men holdt den inni med fingen denne gangen, så nå hodt den seg inni[:)]

Ellers skulle jeg kontakte dem i morgen om feberen ikke er gått ned[:)]

Han fikk forresten vaksinene sine på mandag, så det er nok det han reagerer på. Noen andre som har reagert så kraftig på 5mnd. vaksinene?[8|]

Åssen vei putta du den inn da? [8D] Er ikke alltid så lett å holde på plass en stikkpille på disse små nei, hehe.. Jeg putter den alltid inn med den runde tuppen først, og mener det er best. Men andre sier det er den "taggete" delen som skal inn først, og at den sitter bedre på plass da..

Bra han er bedre nå da vertfall [:D]

Hehe, han trykker så hardt at det ikke funket[8D] Mulig jeg ikke trykket hardt nok altså[8|]

ORIGINAL: alvelinn

Åssen vei putta du den inn da? [8D] Er ikke alltid så lett å holde på plass en stikkpille på disse små nei, hehe.. Jeg putter den alltid inn med den runde tuppen først, og mener det er best. Men andre sier det er den "taggete" delen som skal inn først, og at den sitter bedre på plass da..

Bra han er bedre nå da vertfall [:D]

Ja, jeg putter den inn med avrundet tupp først[:)] Har også lest det, men syns det funker bedre den veien, den glir jo mye lettere ut, hvis man tar den motsatt veien.

Det er vel ikke så mye å gjøre med det. Får bare huske å kjøpe flere pakker med stikkpiller neste gang. Brukte jo opp en hel pakke i går[8D]

Det e vel den flate enden som ska inn først, ikke tuppen...[8|][:-]

Det er en grunn til at den ene tuppen er avrunda det er den som skal inn først... [:)]
Skal ikke føre inn den "taggete" delen først da den kan lage rift i tarmen ....Er jo ganske skarp når den ikke har blitt varm og begynnt å smelte..

ORIGINAL: janett85

Det er en grunn til at den ene tuppen er avrunda det er den som skal inn først... [:)]
Skal ikke føre inn den "taggete" delen først da den kan lage rift i tarmen ....Er jo ganske skarp når den ikke har blitt varm og begynnt å smelte..

det e feil...
Stikkpiller
Stikkpiller er et godt alternativ hvis barnet ditt er kvalm, kaster opp eller ikke klarer å svelge tabletter.
  • Legg barnet på siden med bøyde bein.
  • Før inn stikkpillen. Stikkpillen har oftest en rund og en flat ende. Hvilken ende du fører inn først har ikke betydning for effekten. Stikkpillen føres lettest inn med den runde enden først, men blir gjerne lettere værende igjen dersom den flate enden føres inn først.
  • Rompeballene kan med fordel holdes sammen en liten stund etter innføring. I tillegg bør barnet ligge litt i ro (ca. 10 minutter), for å sikre at stikkpillen ikke sklir ut igjen.

henta fra siden
http://www.vitusapotek.no/Baby-og-barn/Medisiner/Hvordan-gi-medisin-til-barn/

Så godt han endelig er feberfri.
Vi putter den flate delen inn først. Fikk beskjed av det fra legen. Har aldri kommet ut igjen.

Vi stikker alltid den runde tuppen inn først ! [:)] Har ikke hatt problemer med at den har glidd utgjenn heller.

Har fått beskjed med både legen og HS at den flate delen skal inn først, og mener på det står på pakken også faktisk.[:)]

Det er den flate enden som skal stikkes inn! [;)] Æresord! [:D]

Grunnen til det er at når du fører pillen den inn og muskelen lukker seg skal pillen på en måte få litt bedre "fart"/skli lengre inn når den spisse tuppen kommer til slutt!!!

Jæææævli dårlig å forklare men har med.kompetanse så det er æææææresord!!! [;)]

Der kan du se hvor mye jeg vet... Har aldri vurdert det som en mulighet engang å putte den inn med den butte enden først... *begynner å lese bruksanvisninger nå*
Men har aldri opplevd at de har kommet ut igjen da..

en stikkpille kan IKKE lage rift i tarmen. Om man putter den inn med den avrundete tuppen eller andre veien er helt opp til hver enkelt. De lærde strides om hvorvidt det utgjør noen forskjell. Hilsen sykepleier'n[:)][;)]

*oppdatert*[:)]

Stakkar[&o] God bedring!![:)] Nei har ikke tatt, var dårlig sist, men skal dit på tirsdag[:)]

Det va det æ trudd om stikkpiller ja, ganske ulogisk da i grunn!!

God bedring te lillemann,håpe han bli feberfri fort!![;)]

Tusen takk,håper jeg og[:)]

ORIGINAL: Nina*Pina

det e feil...
Stikkpiller
Stikkpiller er et godt alternativ hvis barnet ditt er kvalm, kaster opp eller ikke klarer å svelge tabletter.
  • Legg barnet på siden med bøyde bein.
  • Før inn stikkpillen. Stikkpillen har oftest en rund og en flat ende. Hvilken ende du fører inn først har ikke betydning for effekten. Stikkpillen føres lettest inn med den runde enden først, men blir gjerne lettere værende igjen dersom den flate enden føres inn først.
  • Rompeballene kan med fordel holdes sammen en liten stund etter innføring. I tillegg bør barnet ligge litt i ro (ca. 10 minutter), for å sikre at stikkpillen ikke sklir ut igjen.

henta fra siden
http://www.vitusapotek.no/Baby-og-barn/Medisiner/Hvordan-gi-medisin-til-barn/

Jøss. da så.. Her kan man se hvor mye forskjellig man kan høre fra forskjellige.. Jeg har nemlig hørt fra både lege og hs at man SKAL føre inn med butt ende og flat skal følge etter pga fare for rift, men siden dere har fra flere foskjellige så stoler jeg mer på fler tallet der...Blir oppgitt av hvor mange forskjellige meninger det er om samme ting..

Jaja uansett så jeg jeg bare gitt stikkpille 1 gang her og da gikk det fint med butt ende først, så får se når jeg må gi neste gang hva som skjer, men da vet jeg i hvertfall at det ikke stemmewr det jeg har hørt..[:D][:D]

Back
Topp