Stigende HCG etter spontanabort

S0lsikke

Forelsket i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei!

Gjennomgikk en spontanabort rundt 8-9 oktober. Var da hos gyn som fant tom plommesekk, hcg målt til 128 og deretter 110 (målt med to dagers mellomrom). Ut i fra mine beregninger var jeg ca 5 uker på vei på dette tidspunktet. Har i etterkant (i ca 3 uker) blødd, vekslende friskt og gammelt blod. Tok en ny test på kveldsurin i dag, og denne testen var sterkere enn den noen ganger har vært. Hva kan dette være et tegn på? Har ingen smerter.

Hei!

Gjennomgikk en spontanabort rundt 8-9 oktober. Var da hos gyn som fant tom plommesekk, hcg målt til 128 og deretter 110 (målt med to dagers mellomrom). Ut i fra mine beregninger var jeg ca 5 uker på vei på dette tidspunktet. Har i etterkant (i ca 3 uker) blødd, vekslende friskt og gammelt blod. Tok en ny test på kveldsurin i dag, og denne testen var sterkere enn den noen ganger har vært. Hva kan dette være et tegn på? Har ingen smerter.
Det kan hende du ennå har rester som produserer hcg. Jeg ville bedt om en ultralyd for å sjekke at alt er ute.

Hei!

Kan du være gravid på nytt?

UL viste noe rester, men ikke bekymringsverdig mye. Tok en ny blodprøve for å måle HCG, og denne er i økning. Så nå lurer jeg fælt på hva dette kan være. Gyn var heller ikke sikker, men satte meg opp på ny kontroll om to uker.

Kan det ha vært tvillinger, der en har satt seg en annen plass enn livmor? Har jo allerede fått bekreftet en graviditet i livmor. Har ingen smerter, så er redd for at egglederen plutselig skal sprekke i løpet av de to ukene før ny UL..

UL viste noe rester, men ikke bekymringsverdig mye. Tok en ny blodprøve for å måle HCG, og denne er i økning. Så nå lurer jeg fælt på hva dette kan være. Gyn var heller ikke sikker, men satte meg opp på ny kontroll om to uker.

Kan det ha vært tvillinger, der en har satt seg en annen plass enn livmor? Har jo allerede fått bekreftet en graviditet i livmor. Har ingen smerter, så er redd for at egglederen plutselig skal sprekke i løpet av de to ukene før ny UL..
Hm skjønner du klør det i hodet. Hva var hcg på?

Dersom det var en tvilling et annet sted så ville du sett dette også på UL og da ville du være veldig langt at du ville hatt store smerter for lenge siden.

Hm skjønner du klør det i hodet. Hva var hcg på?
Dersom det var en tvilling et annet sted så ville du sett dette også på UL og da ville du være veldig langt at du ville hatt store smerter for lenge siden.

Usikker på hva HCG var på, glemte å høre med henne.

Ja, du har sikkert rett i det. Har ikke kjent antydninger til smerter i det hele tatt, så håper egentlig det har en annen forklaring. Men klarer ikke helt å legge fra meg tanken, eller frykten.. så kjenner det blir to lange uker i uvisshet

Det skal ikke nødvendigvis mye rester til for at HCG skal fortsette å øke. Så om det var noe rester, er det ikke usannsynlig at det er forklaringen :Heartpink HCG fortsatte å øke hos meg en god stund, men til slutt fikk kroppen fikset opp.

Så bra du blir fulgt opp!

Jeg hadde en SA i uke 6. Ble bekreftet på ultralyd der de så rester etter graviditet i livmor, men disse var nært åpningen og på tur ut.
Etter dette ble testene jeg tok hjemme bare sterkere. Jeg hadde fortsatt litt småblødninger en ganske lang periode. Etter 2,5 uke var jeg sluttet helt å blø.
Nesten 4 uker etter sa fikk jeg akutte magesmerter og ble innlagt. Tok en stund før de skjønte hva det var siden jeg helt sikkert ikke var gravid på nytt (hadde ikke hatt sex etter sa). På ultralyd så de ingenting i livmor, men jeg hadde fri væske i buk. De mistenkte først en cyste som hadde sprukket. Men da svar på blodprøvene kom hadde hcg økt som jeg mistenkte etter hjemmestestene.
Jeg ble operert og hadde exu på eggleder som måtte fjernes i tillegg til en moderat stor indre blødning.
Så da hadde jeg vært gravid med tvillinger og mistet den ene i sa og den andre exu.

Dette er nok veldig uvanlig. Gynekologen som opererte meg var over 60 år og sa han aldri hadde opplevd noe sånt før.
Veldig bra de følger deg opp, hvis du skulle være like uheldig som meg vil det sikkert oppdages tidligere. Men exu er visst veldig vanskelig å se på ultralyd.

Jeg ble forresten raskt gravid igjen etter dette å sitter her nå med babyen min :)

Masse lykke til! Sender gode tanker. Leit at du mistet, håper du slipper enda mer komplikasjoner :Heartred

Back
Topp