Stigende AMH

lillespøn

Elsker forumet
Hei! Tok hormonblodprøver i mars i forbindelse med infertilitetsutredningen, og da var AMH på 14. Tok nye prøver nå da vi skal starte med IVF, og da var den på 26. Trodde AMH skulle synke, og ikke nesten dobles? Noen som vet hva det kan bety?

Har lest om flere som har hatt varierende tall... Jeg har så lavt så har ikke turt å sjekke en gang til[emoji85]

Den kan variere ganske mye, men uansett er begge deler fine, normale verdier så jeg ville bare forholdt meg til det!:)

Det er de absolutt Var bare ikke klar over at de kunne svinge oppover, trodde de bare gikk nedover

Hadde de alltid uttrykt en «sann» verdi ville de bare gått nedover ja, så det er ikke rart at man tror det:) Men siden det ikke er en spesifikk målemetode kan den vise litt forskjellig fra måned til måned, derfor er ikke et høyere eller lavere tall nødvendigvis uttrykk for at den faktisk stiger eller synker :)

Herre Gud, nå fikk jeg lyst til å måle AMH på nytt... jeg fikk 9 tidligere i år, og sliter ennå med å akseptere at tallet ligger lavt, dog innenfor normalen. Det er oppløftende å høre at tallene kan endre seg!

De kan endre seg drastisk med kosthold osv, har sett eksempler der de har over doblet seg på under ett år :p
Min har vært nesten lik hver gang den har vært målt

De kan endre seg drastisk med kosthold osv, har sett eksempler der de har over doblet seg på under ett år :p
Min har vært nesten lik hver gang den har vært målt

Vis gjerne til kilder til det utsagnet der, for det er vel vanskelig å spise på seg bedre eggreserver o_O

Stigende AMH kan være feil blodprøvetaking på lab'en.

Vis gjerne til kilder til det utsagnet der, for det er vel vanskelig å spise på seg bedre eggreserver o_O

Stigende AMH kan være feil blodprøvetaking på lab'en.
Et kjapt google-søk hostet opp en liten studie
Om D-vitamin
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5537834/
Blandt annet DHEA og D-vitamin blir nevnt i denne
https://www.paleo-mama.com/is-it-possible-to-increase-amh-levels/

Du finner jo alltid det du leter etter på nett, og selvfølgelig er det feilkilder, og burde vært forsket mer på, men i hovedsak viser det jo at amh-verdier kan påvirkes av forskjellige faktorer.

Spørsmålet er jo om det bare skjer en endring i selve lab-verdien da, eller om det faktisk påvirker eggreservene. Uansett er jo AMH bare et utrykk for, og ikke et direkte mål på eggreseven. Og nettopp fordi den varierer er hovedpoenget hvorvidt man ligger høvelig innenfor et normalnivå og ikke verdien i seg selv :)

Back
Topp