Sterkere jenter?

Bkno0730172

Betatt av forumet
Hvorfor sier man at jenter (foster og babyer) er sterkere, og tåler mer enn gutter i mors liv, og tiden etterpå?

Har det med kromosomer å gjøre???
Alltid lurt på.

Har aldri hørt det jeg! Har hørt at de kanskje er raskere ute med ting, men aldri at de er sterkere.

Det har jeg hørt! Ei som fødte 3 mnd før termin og legene sa hun måtte være glad det var en datter! Av samme grunn som nevnt her

Det eneste jeg har hørt er ang. premature. Jentene klarer seg visst som regel bedre da lungene deres "modnes" tidligere enn guttene sine.

Har hørt at feks premature jenter statistisk sett klarer seg bedre enn guttene. Dette sa de også på nyfødtposten da småen var innlagt der. Hvorfor? -det vet man nok ikke..

Mener å ha hørt dette jeg også. Men om 50 år kan det være at det ikke stemmer igjen. Hvem vet.

Dette fikk jeg høre av legen når mini ble født for tidlig. "Du har en liten jente i magen og jenter er sterkere enn gutter, så dette går nok helt fint", hadde ganske heftige rier på det tidspunket så jeg glemte å spørre hvorfor :p

Har nok ikke mye å si ved terminfødsel, men ved premature fødsler spiller det kanskje en rolle.
Fikk iallfall høre det ofte mens vi var innlagt på nyfødtintensiven.

Last edited:
Fant en artikkel hvor en lege svarer:

Ian R. Holzman, MD, Neonatal - Perinatal Medicine, answered on behalf of The Mount Sinai Health System
Although the exact reason is not known, it is assumed that the hormones that make are unique to girls at birth also help mature the lungs and other organs (brain, intestines) in baby girls which improves their chance of surviving. While survival of girls is better than boys, the difference is relatively small and many other factors also play a role in survival.

Vet de hvorfor da? Er det ikke bare erfaring/statistikk på prematuravdelingene at guttene gjerne er mer dårligere enn gjevnaldrede jenter?

Har hørt at feks premature jenter statistisk sett klarer seg bedre enn guttene. Dette sa de også på nyfødtposten da småen var innlagt der. Hvorfor? -det vet man nok ikke..

Samme her, det utsagnet er nok basert på statistikk, men aner ikke hvorfor.

Da jeg ble gravid for fjerde gang etter tre sa, og jeg kom over 12-ukersgrensen, sa legen at da er det nok ei jente inni der, for de er sterkere. Det var riktig også, selv om det selvsagt kan være tilfeldig. :) Men aner ikke hvorfor.

Fant en artikkel hvor en lege svarer:

Ian R. Holzman, MD, Neonatal - Perinatal Medicine, answered on behalf of The Mount Sinai Health System
Although the exact reason is not known, it is assumed that the hormones that make are unique to girls at birth also help mature the lungs and other organs (brain, intestines) in baby girls which improves their chance of surviving. While survival of girls is better than boys, the difference is relatively small and many other factors also play a role in survival.
Interessant! Lurer fælt på hvorfor...

Back
Topp