Sterk utdrivningsrefleks

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Jeg har veldig sterk utdrivningsrefleks, er dette noe som går over med tiden?
Per nå så pumper jeg før amming (forutsett at jeg har rukket å vaske pumpa fra forrige gang og at baby ikke er hysterisk) eller de få gangene baby lar meg håndmelke i gulpekluten så gjør jeg det. Spruten står selv om hun har ammet en stund..

Veldig tidkrevende, men nødvendig da baby svelger enorme mengder luft og mister taket på puppen fordi det kommer så mye melk.

Gjør jeg vondt verre ved å pumpe? Mtp produksjonen.
Hvor lenge burde jeg pumpe per gang? Nå pumper jeg et par minutter, renner fortsatt fra puppen etter pumpinga men merker bedring hos baby.
Eller burde jeg heller håndmelke? Føler det er mer krevende, men hva gjør vi ikke for babyene våre.

Nå er baby bare 4 dager her, så det er ikke så vilt enda, men har mye melk og puppene er så gigantiske at det er såvidt hun får tak... Gjør så vondt også :hungover:

Men jeg hadde det slik du forklarer de forrige gangene jeg ammet. Spruten stod da baby begynte å suge... Da stabiliserte det seg etter noen uker altså... Men en venninne av meg anbefalte naturbond silikon brystpumpe fra ammebutikken. Det skal fungere som en oppsamler som fjerner det verste trykket og overflødig melk. Den skal visst bare suge seg inntil brustvorta di og få i gang utdrivingen. Ikke ille pris heller sammenlignet med andre pumper. Kanskje verdt et forsøk :happy:

Jeg har veldig sterk utdrivningsrefleks, er dette noe som går over med tiden?
Per nå så pumper jeg før amming (forutsett at jeg har rukket å vaske pumpa fra forrige gang og at baby ikke er hysterisk) eller de få gangene baby lar meg håndmelke i gulpekluten så gjør jeg det. Spruten står selv om hun har ammet en stund..

Veldig tidkrevende, men nødvendig da baby svelger enorme mengder luft og mister taket på puppen fordi det kommer så mye melk.

Gjør jeg vondt verre ved å pumpe? Mtp produksjonen.
Hvor lenge burde jeg pumpe per gang? Nå pumper jeg et par minutter, renner fortsatt fra puppen etter pumpinga men merker bedring hos baby.
Eller burde jeg heller håndmelke? Føler det er mer krevende, men hva gjør vi ikke for babyene våre.

helsesøster her mente jeg hadde overproduksjon, så mente det kom for mye. Hun anbefalte å håndmelke istedenfor å pumpe, da produksjonen da vil øke enda mer. Vet ikke helt om det er problemet ditt.. men kan jo ligge noe i det. :)

Har ikke helt sånn som deg men kan anbefale naturebond pumpa! Brukte den mye den første perioden mens jeg amma og hadde spreng. Den tar overskudds melken og puppen føltes mykere og mer klar for neste amming. Den skal ikke øke produksjonen da den ikke gjør noe aktivt for å få ut melken men heller samler overskuddet med hjelp av vakum. Tar litt trening for å få passe vakum (det skal kjennes behagelig men den skal henge ganske godt fast) obs, om babyen sparker borti eller en selv dunker i den så kan den falle av og søle all melken ut :facepalm: på dag 4 så fikk jeg ut 40 ml på en amming bare ved å ha den hengende på!

Mener å ha lest noe om en spesiell pumpeteknikk man kan bruke for å få ned produksjonen på ammehjelpen sine nettsider. Men med en gang etter fødsel skal man visst ikke gjøre noe, for å først la kroppen sjansen til å regulere seg selv.

Selv skulle jeg ønske at jeg hadde dette problemet, her er det for lite futt i puppen, men skjønner at det er en reell utfordring for de det gjelder.

Har akkurat samme problem! Å når jeg ammer på den ene må jeg ha en oppsamler på den andre, elså rinner det gjennom både ammeinnlegg og klær. Jeg har brukt skjold i tillegg siden hun ikke har fått noe godt tak på brystvortene mine som bare vil «flate ut». Her har vi nå gått litt mer over til at jeg pumper av og hun får min melk i flaske. Men om puppene er greie og det er kort tid siden amming eller pumping får hun puppen- men fremdeles er det mye trykk.. ikke stabilisert seg til meg enda i hvertfall ( 3,5 uke nå)..
Men merker at hun har mye luft i magen:/

Back
Topp