Sterilisering av tutt og flaske

Verpesyk90

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Septemberlykke 2021
Er det nødvendig å kjøpe flaskesterilisator? Hvordan steriliserer man det hvis ikke man har det? Koker det i kjele? Samme med smukk?

Koke er alternativet ja, det har vi gjort. Vi har ikke hatt flaskebarn, da ville jeg hatt sterilisator, men ingen av våre tok det, og yngste tok ikke smokk heller. En håndfull smokker er greit å koke i ny og ne, å koke alle flaskene til et flaskebarn hadde jeg neppe orket.

Er det nødvendig å kjøpe flaskesterilisator? Hvordan steriliserer man det hvis ikke man har det? Koker det i kjele? Samme med smukk?
Førstemann her var flaskebarn, kokte flaskene hver kveld, ble en rutine;) Visste ikke at det fantes flaskesterilisator da..;)
Det er sikkert lurt å vente med å kjøpe til du vet du får bruk for det?:)

Vi skal kjøpe det. Mye fordi nr 1 var flaskebarn siden jeg gikk tom for melk og har ingen planer om å fullamme. Men vi brukte vannkokeren og en bolle. Mye bedre hvis man glemmer det, da er det bare å koke nytt ann i steder for at alt er ødelagt.

Til førstemann hadde vi ikke sterilisator, og hun fikk bare flaske ganske raskt. Kokte i gryte. Minnes enda den natta jeg kom ned på kjøkkenet og ei lita gryte med pumpeutstyr, flasketutter og smokker hadde tørrkokt. Takk og lov at det gikk bra...
Med nummer to ble det litt mindre flaske, men kjøpte en skikkelig dampsterilisator da. Det gikk en 3-4 flasker om dagen da. Det var sååå mye enklere. Men du klarer fint første tiden med koking, så kan du kjøpe sterilisator hvis det blir mange flasker om dagen.
Skal også sies at det ikke tok lange tiden før vi slo oss til ro med at flaskene ble sterilisert nok i oppvaskmaskinen. Men man skal være forsiktig om man har ømtålige barn selvsagt...

Me har microsterilisator ette eldste. med henna gjekk da 6-8 flaske t dagen ;)

Melkebakterier er ikke til å tulle med, det skal steriliseres "ømfintlige barn" eller ei...

Første her ble 100% flaskebarn etter 2,5 mnd. Kokte flasker på kvelden, og det ble egentlig en rutine:) gidder ikke kjøpe noen sterilisator hvertfall. Regner med denna blir flaskebarn etterhvert også, men kjøper inn nye flasker osv når behovet melder seg:) kjele og vann har vi;)

Jeg har hatt flaske barn med nr fra han var 1 uke gammel, kokte og kokte men kjøpe sterilisator etter ett par mnd, drømmen! Med nr 2 var det flaskebarn fra uke 10 og hadde da også sterilisator. Synes den kokingen tok mye tid:)

Mikrosterilisator er genialt :)

Det brukte vi til nr.1.

Back
Topp