Sterilisering av smokker

mia1986

Elsker forumet
Vil absolutt ikke starte en gigantisk diskusjon her inne! Og heller ikke bli kjeftet på for hva jeg nå skriver :-P

Men det virker på meg som om at alle skal sterilisere og koke smokkene til baby. Sist gang var liksom ikke det en greie her ihvertfall... Holder selvfølgelig smokkene rene og sånn, men har alltid hatt som vane å sutte på smokken først så jeg får i meg evt bakterier og så inn med smokken til baby.

Er dette utdatert? Jeg tror jo forsåvidt at barn (kanskje ikke babyer?) har behov for å eksponeres for noe bakterier for å bygge immunforsvar...

Nysgjerrig....

Sniker litt. Jeg har ikke vært noe flink til å sterilisere smokkene... Koker ikke flasker, så da blir det liksom så tiltak. Men nå har vi ikke vært såå mye ute med smokker, så det er stort sett egne bakterier og tenker det må da gå bra. Når de blir såpass store at de kaster den på bakken blir det kanskje noe annet, men da spiser se jo på alt uansett. Hun er nå 3mnd, og har ikke vært syk ihvertfall.

Barn har absoludt godt av å bli eksponert for bakterier, men man skal være mer forsiktig med små babyer.
Dog kjenner jeg to barn som er like gamle. Foreldrene hans har alltid sterilisert alt. Han var når han var mindre alltid forkjøla. Mora hennes var altfor lite nøye med renhold, men jentungen var aldri dårlig heller...

Jeg er kjempekritisk til for mye sterilisering, men som sagt kan jeg se poenget i det til spebarn fordi de er mye mer utsatt da de har dårligere immunforsvar. Også etter sykdom for å få vekk basiluskene som setter seg overalt!
Men funka det for deg å bare sutte på smokken til elsdte for å ta vekk mesteparten av bakteriene så ser ikke jeg hvorfor du ikke skal kunne det nå :-)

Hvis jeg får flaskebarn igjen koker jeg jonde de første mnd, pleide da å se he med smokkene også.

Steriliserer ikke smokker hver dag ellers. Steriliserer før førte gangs bruk og av og til senere.

Jeg kommer til å få flaskebarn denne gangen også av medisinske grunner.

Var veldig nøye med å sterilisere både flasker og smokker med nr 1.
Han var litt forkjølet til tider, men tror det kom av at alle som var på besøk drev å nusset på han.. Noe jeg til slutt måtte be dem slutte med..

Lurer selv på hvor nøye jeg skal være denne gangen.. Så følger gjerne med på tips :)

Ville jo tro at hvis man ikke steriliserer smokkene (de er jo mer over alt enn flasker) hva er da vitsen med flaskene?

De fleste oppvask maskiner går også på høy varme nå?

Har kjøpt inn en sånn mikro sterilisator hvertfall. Men ikke bestemt meg for hvilken mme jeg skal gå for eller hvordan jeg skal gjøre det..

Husker jeg syntes det var pes med kokingen sist :)

Vesla her startet ikke med smokk før hun var nesten 2 mnd, men jeg kokte de alltid før bruk første gangen. Utenom det hendte det jeg slang de oppi når jeg allikevel kokte flasker på kvelden. Men da ble det som regel de smokkene som hadde liggi litt overalt noen dager (veske, bil, gulv, ute osv).
Jeg gjorde ofte som deg og putta smokken i munnen først :)
Tenker og at de trenger noen bakterier, selvfølgelig ikke fra hvorsomhelst men:p

Eg sterilisere før førstegangs bruk. Syns nye tuttar smake industrielt, føle de e bedre ette sterilisering :p Så hive eg de oppi me flasker i ny og ne :) Men gjør o som deg ette eg har tatt i brun tuttane. Ska de steriliserast ette hver gong de har dotte i bakken, kan me jo bare bli ståandes på kjøkkenet de fyste månedane, elle ha et hav me tuttar ;)

Eg har sterilisert smokkane et par gonga i veko, frem t ongane kravle på golvet og fått i seg alt mulig uansett. Har aldri vært hysterisk på bakteria, men har sterilisert flasker og hatt smokkane sammen med.
Flaskene e viktig å sterilisera i begynnelsen pga melkebakteriane så kan væra/bli ganske skumle. Frå 6 mnd har eg kun hatt smokka og flasker i oppvaskmaskino på 65 grader eller meir :)

Jentungen så va ekstremprematur har knapt vært sjuk, mens guttungen så kom t termin blir forkjølt i hytt og pine(har fått astma). Har ikkje vært fanatisk med nåken av dei, kun brukt sunn fornuft :)

Koking av smokk var normalt da jeg fikk eldste også, for 7,5 år siden.

Men jeg koker ikke hver gang den faller på gulvet, bare tar en runde i ny og ne. Og alltid med nye.

Koker alltid nye. Og med nr 1 kokte jeg ofte, rett og slett fordi jeg var så usikker og redd for bakterier den første tiden, og fordi det ofte samlet seg gulp i kantene på smokken. Hun har ikke vært noe MER syk en vanlig fordi jeg har kokt smokken ofte. Heller ikke noe mindre vil jeg tro. Så jeg tror ikke det står og faller på smokk :p
Men dette er tre år siden. Og da fikk jeg beskjed om at man ikke skulle sutte på babyens smokk. Tidligere mener jeg å ha hørt at det var vanlig praksis. Er så mange råd hele tiden at man nesten bare må gjøre slik man tenker er best :)

Koker alltid nye. Og med nr 1 kokte jeg ofte, rett og slett fordi jeg var så usikker og redd for bakterier den første tiden, og fordi det ofte samlet seg gulp i kantene på smokken. Hun har ikke vært noe MER syk en vanlig fordi jeg har kokt smokken ofte. Heller ikke noe mindre vil jeg tro. Så jeg tror ikke det står og faller på smokk :p
Men dette er tre år siden. Og da fikk jeg beskjed om at man ikke skulle sutte på babyens smokk. Tidligere mener jeg å ha hørt at det var vanlig praksis. Er så mange råd hele tiden at man nesten bare må gjøre slik man tenker er best :)
Sutte på den selv "skulle man ikke" for sju år siden heller, men det er forsatt vanlig praksis, slik at var da vi var små. ;-)

Jeg husker ikke hvor ofte jeg har sterilisert smokkene. Hatt flaskebarn, så fylte jo opp dampsterilisatoren hver dag uansett, så det ble nok ofte de første månedene i alle fall. Tenker at når vi får baby midt i vinterhalvåret så kødder man ikke med steriliseringen. Redd for at babyen får farlige virus og infeksjoner. Det er så mye sykdom rundt om da, og selv om man kan få det hvor som helst så bør man jo gjøre det man kan for å forebygge.

Ender jeg opp med å måtte gi flaske, vil jeg bruke rein/ferdig sterilisert flaske for hvert måltid, iallfall i starten, og koker alt på slutten av kvelden (og da slenger jeg gjerne med dagens smokk også, men den sutter jeg gjerne på i løpet av dagen. Bytter ikke ut med mindre den har falt på bakken ute liksom) Føler ikke meg hysterisk av den grunn, jeg følger bare det som er anbefalt når det gjelder nyfødt, og særlig på denne tiden av året når det er mer forkjølelse og influensa ute og går. Når ungen likevel begynner å smake på alt og er mer på gulvet, blir det nok litt mindre sterilisering og litt mer oppvaskbørste/maskin.

Ender jeg opp med å måtte gi flaske, vil jeg bruke rein/ferdig sterilisert flaske for hvert måltid, iallfall i starten, og koker alt på slutten av kvelden (og da slenger jeg gjerne med dagens smokk også, men den sutter jeg gjerne på i løpet av dagen. Bytter ikke ut med mindre den har falt på bakken ute liksom) Føler ikke meg hysterisk av den grunn, jeg følger bare det som er anbefalt når det gjelder nyfødt, og særlig på denne tiden av året når det er mer forkjølelse og influensa ute og går. Når ungen likevel begynner å smake på alt og er mer på gulvet, blir det nok litt mindre sterilisering og litt mer oppvaskbørste/maskin.
Enig! Sist gikk jeg litt rundt å følte meg veldig liten når jeg fikk litt kommentarer på at jeg var overbeskyttende. Men man gjør jo bare der man tenker er best for seg og sin baby. Er litt mer robust mot kommentarer denne gangen :) Og en smule mer trygg (har jo tross alt gjort det en gang før).

Enig! Sist gikk jeg litt rundt å følte meg veldig liten når jeg fikk litt kommentarer på at jeg var overbeskyttende. Men man gjør jo bare der man tenker er best for seg og sin baby. Er litt mer robust mot kommentarer denne gangen :) Og en smule mer trygg (har jo tross alt gjort det en gang før).
Er ikke alle litt overbeskyttende, spesielt med sine førstefødte? ;) Som du sier: man gjør det man tenker best for seg og sin baby. Det er merkelig at det ofte virker som om andre lett glemmer det :p

Har ikke tenkt så langt enda jeg!:-P Men skal i allefall koke smokkene og flaskene som har vært med i gratispakkene, også putte de i en boks i kjøkkenskapet:-) Men tviler på at jeg kommer til å koke smokker i hytt og gevær etter de er tatt i bruk! Har bare lyst til å koke de før førstegangsbruk, slik at jeg får bort "produksjonsbakteriene";)

Så mange fine svar :-) Er selvfølgelig enig i at det er kjekt å sterilisere smokkene når de er helt nye! Tenkte mer som noen av dere nevner med å gjøre det for hver gang den detter ned... Hadde aldri fått gjort noe annet enn å vaske smokker :-P Men da gjør jeg som sist med god samvittighet!! ;-)

Så mange fine svar :-) Er selvfølgelig enig i at det er kjekt å sterilisere smokkene når de er helt nye! Tenkte mer som noen av dere nevner med å gjøre det for hver gang den detter ned... Hadde aldri fått gjort noe annet enn å vaske smokker :-P Men da gjør jeg som sist med god samvittighet!! ;-)
En smokkesnor er en lur oppfinnelse da.;)

Back
Topp