Sterilisering av smokker til nyfødt

Hvis babyen først har begynt å bruke smokk: Du trenger ikke koke hver gang du steriliserer dem, du kan bruke boksen (noen av) dem kommer i til sterilisering i mikroen, men kok dem før første bruk. Vi skylte dem hver dag, og kokte 1-2 ganger i uken. Sjekk smokkene flere ganger hver dag for slitasje.
 
Er litt nybegynner så sikkert dumt spørsmål, men hvorfor koker man smokker og flasker? Hvilke bakterier er det vi er redde for liksom, og hva kan skje ?
 
Hvis
Er litt nybegynner så sikkert dumt spørsmål, men hvorfor koker man smokker og flasker? Hvilke bakterier er det vi er redde for liksom, og hva kan skje ?
hvis man tenker fks flasker så kan melkebakteriene vokse og er ikke så bra fks . Derfor skal man vaske og sterilisere flasker. Men smokk har vi egentlig bare sterilisert når de har falt på gulvet eller det er gått noen dager..
 
Tenker på melkebakterier osv, er det noe som er hyppigere når en gir mme ? Og hva skjer om barnet får de bakteriene, får babyen diaré, feber osv ? Å hva kan skje
 
Steriliserte sjeldent, skyldte med vann eller tok i min munn om den landet på gulvet.

Men steriliserte flasker når jeg pumpet.
 
Hadde sterrilisator jeg, så kastet smokkene bare nedi sammen med flaskesmokkene. Men hendte seg at jeg bare putta den i munnen før jeg ga den til ungen også om den hadde vært på bakken.
Men om vi ikke viste hvor den hadde vært siste døgnet så ble det sterrilisator.
 
Tenker på melkebakterier osv, er det noe som er hyppigere når en gir mme ? Og hva skjer om barnet får de bakteriene, får babyen diaré, feber osv ? Å hva kan skje

Ofte ting som diaré ja, som for nyfødte kan være dødelig. I tillegg er barn som ikke får morsmelk mer utsatt for infeksjoner og vil tåle det dårligere, så det er viktig å være veldig nøye med hygienen rundt flaskemating. Narresmokker som ikke er i kontakt med mme er derfor etterhvert mindre viktig å faktisk sterilisere når babyen etterhvert spiser både hybelkaniner og ting fra bakken liksom, men melkebakteriene er annerledes og skumlere for barnet enn det vi ellers omgir oss med av «normale» bakterier, så derfor viktig med nøye rengjøring av tåteflaskene, flaskesmukkene og alt annet som er i kontakt med mme.

https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/bland-et-maltid-om-gangen/

https://www.who.int/foodsafety/publications/mra6-enterobacter-sakazakii/en/ Her er det en link til en hele 74 sider lang rapport om bakteriene og hvorfor er farlige, for de spesielt interesserte
 
Steriliserte sjeldent, skyldte med vann eller tok i min munn om den landet på gulvet.

Men steriliserte flasker når jeg pumpet.
Samme her! Flasker med morsmelk og pumpeutstyr steriliserte vi alltid. Smokkene ble kanskje med hvis de lå på benken samtidig som vi steriliserte det andre. Mistet smokken på gulvet på helsestasjonen en gang. Helsesøster sa det holdt å skylle den i vasken så helt galt kan det umulig ha vært.
 
Back
Topp