Sterilisering av flasker og smukker

Madel188

Forelsket i forumet
Marsboerne 20 18
❤Januarlykke 2022❤
Som førstegangsgravid er alt veldig nytt for meg. Det jeg lurer på er hvordan man gjør det med koking av flasker og smukker? Koker man mellom hver bruk? Tar man flaskene i oppvaskmaskinen først? Koker man og har klar til bruk eller må man koke før bruk hver gang? Og hvor lenge holder man på med koking?

Du skal vel koke de før førstegangs bruk, kok opp vann og la det ligge i 10 min. Smokker kokte vi innimellom, når vi følte det var på tide. Husker ikke helt, men mener at vi kokte flaskene mellom hver gang de var i bruk. Det er nok skrevet noen artikler om det, muligens på babyverden?

Før første gangs bruk ville jeg nok vasket det godt og skylt enda bedre og deretter kokt.
Etterhvert kokte vi 1 gang om dagen. Vasket og skylle ut resten av melk og samlet opp til koking. Kokte og smokker samtidig med flasker.

Tips: om du har mam flasker med anti-kolikkbunnen så kan de steriliseres i micro :) skal stå på pappen/pakningsvedlegget hvordan det gjøres. Er jo så mange deler på de flaskene [emoji14]

Alt skal steriliseres ofte i begynnelsen. Og smokker skal steriliseres om de ramler på bakken. Men etterhvert som de blir eldre er det ikke like viktig å gjøre det så oftw

Jeg har en dampsterilisator fra avent. Gull verdt altså [emoji7] vasker flaskene først i såpevann, skyller av de og setter de i sterilisatoren [emoji1360]

Etter hver bruk skyller jeg de og lar de stå til jeg vasker opp. Vasker som regel flasker ca hver kveld, men må så klart se an hvor mange som går.

Ikke oppvaskmaskin i begynnelsen, selv om det er veldig fristende. Skyll flasker i kaldt vann med en gang etter bruk. Vask i såpevann, skyll og steriliser. Vi koker smokken ca hver andre dag uansett.
Anbefaler kjøp av enten mikrosterilisator, eller elektrisk. Vi har til mikro, men fant ut at vi må ha elektrisk siden det blir litt reising med campingvogn i sommer.

Back
Topp