Sterilisering av flasker og smokker

Negsinth

Forelsket i forumet
Tenker litt på om jeg skal bruke kjele og vann eller om jeg skal kjøpe en slik sterilisator til microen.. Hva er greiest?
Hvor ofte må man egentlig sterilisere flasker og smokker.. Må de steriliserer etter hvert måltid? (flaskene altså) Eller holder det å skylle dem for å ta seg en kokerunde senere.. Hvor ofte må smokkene kokes/byttes ut etc.. Noen lyst å dele litt info og erfaringer? :)

Har planer om å amme og ikke bruke smokk eller flaske før ammingen er i orden.. Men nå vet man jo heller aldri hvordan ting uttarter seg.
 


Negsinth skrev:
Tenker litt på om jeg skal bruke kjele og vann eller om jeg skal kjøpe en slik sterilisator til microen.. Hva er greiest?
Hvor ofte må man egentlig sterilisere flasker og smokker.. Må de steriliserer etter hvert måltid? (flaskene altså) Eller holder det å skylle dem for å ta seg en kokerunde senere.. Hvor ofte må smokkene kokes/byttes ut etc.. Noen lyst å dele litt info og erfaringer? :)

Har planer om å amme og ikke bruke smokk eller flaske før ammingen er i orden.. Men nå vet man jo heller aldri hvordan ting uttarter seg.


Jeg har aldri prøvd sånn sterilisator, så jeg kan kun med kjele og syns egentlig det funka ganske greit sist gang :) Da skal jo flaskene bare kokes i 5-10 min :)
Flasker og suttene til flaskene skal gjerne vaskes og kokes etter hvert måltid..
Du kan ikke bruke samme flaske 2 ganger på rad uten å ha vaska/kokt den ;)
Smokker skal byttes ut hver 2 mnd eller noe sånt, husker ikke helt nøyaktig..
Men lurt å dra litt i selve smokkedelen innimellom for å være sikker på at den ikke er løs, er jo det som er farlig..

Egentlig ganske kjekt med den tråden her, hadde helt glemt at jeg må få kokt flaskene sånn just in case de skulle bli nødvendig :P
 
oi.. det har jeg overhodet ikke tenkt på... Har kjøpt to flasker i tilfelle fall, men de ligger i pakken enda, og har vel egentlig ikke ofret de en tanke etter de kom i posten heller (bestilte Dr. Brown flasker). Satser høyt og hardt på at amming går greit, så har flaskene bare for å ha noe i bakhånd i tilfelle alt går til heden med amming.. Butikkene er jo åpne etter ungen er født, og å sterilisere flaskene går jo fort om man plutselig trenger dem.. :)
 
Eg har sterilisator som går på strøm da min første ble flaskegutt etter 3 uker :)
Den var gull verdt da den tok 5 store flasker +++ og alt var ferdig på 5 min og det holdt seg sterilt inni den i 24 timer! Flasker etter hver bruk og smokker hver dag! Gjorde iallefall eg :)
Men tror eg ville ha ventet med å kjøpe sterilisator! Om du får til ammingen og det kanskje bare er smokkene som må steriliserest så er det like greit å koke de i panne:) Ikke sikkert babyen vil ta smokk heller :)
Her har eg brukt sterilisatoren igår på 2 flasker, noen smokker, en sprøyte pluss litt småting :)
 
Jeg har sterilisator fra Avent, den til å ha i micron. Jeg syns den er helt genial! Ville ikke vært for uten.
 
Jeg kommer til å koke flasker/smokker i en kjele. Syns ikke det er nødvendig å kjøpe noe ekstra når man har et godt alternativ :)
 


Cosacita skrev:
Jeg kommer til å koke flasker/smokker i en kjele. Syns ikke det er nødvendig å kjøpe noe ekstra når man har et godt alternativ :)


 
Jeg får fnatt av husfyll og rot på disken. Dersom jeg skal bruke flasker må man jo uansett vaske de opp før man koker de. Så enten tar jeg de for hånd eller i oppvaskemaskinen. Etterpå hiver jeg de i en kjele og koker i 6 min. Vi har induksjon så det går unna. Den sterilisatoren tar plass på disken og er ikke pen å se på. Jeg er av den typen som kun har kaffetrakteren og brødboksen på disken. Smokkene pleier jeg koke hver dag første mnd. Etterhvert så tar jeg det et par ganger i uken. Faller de på gulvet andre steder enn hjemme går de rett i stellebaggen.
 
Jeg vasket flaskene i zalovann etter hvert bruk, skylte og kokte de i kjele i 10 min :)
Smokkene koker jeg etter en dag den første tiden :)
 
Back
Topp