Sterilisering av flasker og koking av vann

*hage*

Gift med forumet
Hvor lenge bør man sterilisere flaskene og koke vannet jeg lager melka av? Husker ikke fra nr. 1, annet enn at jeg tror vi holdt på myyye lenger enn vi egentlig hadde trengt.

Mener jeg har lest rundt 6 måneder i forhold til sterilisering av flaskene. Men koking av vann, vet jeg ikke om det er samme tid for? Bør vel koke flaskene innimellom selv etter 6 måneder.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å koke vann først lenger av HS, men det gjelder ikke hvis man har borrevann :P Da vet jeg ikke.

Jeg koker ikke flaskene lenger(de få gangene de blir brukt)... Hun putter jo ALT i munnen uansett :-p og oppvaskmaskinene er så gode nå at jeg synes det er godt nok :-)

sist kokte jeg flaskene så lenge de ble brukt til MME, det blir en del bakterier når de blir stående møkkete. Kommer til å koke de så lenge han får MME denne gangen også. Man kan jo likesågodt koke vann til melken først, for kan jo ikke bruke lunkent vann fra springen pga bakterieinnholdet...

Monsim skrev:
sist kokte jeg flaskene så lenge de ble brukt til MME, det blir en del bakterier når de blir stående møkkete. Kommer til å koke de så lenge han får MME denne gangen også. Man kan jo likesågodt koke vann til melken først, for kan jo ikke bruke lunkent vann fra springen pga bakterieinnholdet...

Nei, men jeg kan ta kaldt vann og varme i vannkokeren til de gradene jeg skal ha.

Da fortsetter vi med koking og sterilisering en stund til, han er ikke så stor enda. Men som Fru Frøland sier, alt annet går i munnen. Og når det er nr. 2 så kommer jo storesøstra med alt av basiller hjem fra barnehagen og herjer og leker med han og, tar på smokkene hans osv. Så han er nok ikke like "ren" som storesøstra var.

Når de er passert tre mnd trenger man ikke koke flasker, da er det greit å vaske de i oppvaskmaskinen eller zalovann :-) bruke vann rett fra spring er anbefalt fra 6 mnd :-)

eg koker ennå de få gangne eg bruker flaske og koker smokkene innimellom. kommer nok til å fortsette med det til ho blir 6 mnd. helsesøsteren min sa at eg skulle koke vannet frram til ho blei 6 mnd. men vet folk seier mye forskjellig her. men gjør det no bare til ho blir 6 mnd så er eg sikker=)

De gangene jeg bruker pumpa og flasker så koker jeg, og fortsetter nok med det til han er 6 mnd :)

Flaskene kokes ikke for å bli "rene" slik mange tror, men for å drepe en bakterie fra melken som kan sitte igjen selv etter vask. Denne bakterien kan være farlig for barnet, derfor koker jeg flasker og pumper så lenge vi gir flaske. Tar meg 20 sekunder ekstra å hive dem oppi microsterilisatoren.
Det har altså ingenting med at ting puttes i munnen, eller at de får forkjølelsesbasiller på seg.

Vann til drikke kommer vi til å koke frem til ca 6 mnd.

Merker at jeg er litt mindre striks denne gangen... Koker flaskene innimellom og tar de i oppvaskmsk resten. Kaldt vann fra springen er godt nok her. Og så varmes det 30 sek i mikroen...

Back
Topp