Sterilisere seg ved planlagt keisersnitt

Smimzy

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Marsipanene 2019
Noen her som har sterilisert seg ved et planlagt keisersnitt? Eventuellt ved et hastesnitt?

Hvordan gikk dere frem?

Nei, har ikke gjor det.. men har ei venninne som gjorde det. Og hun fikk det gratis siden det var i forbindelse med keisersnitt.
Sparte mange tusen - så genialt å gjøre det hvis en først får muligheten

Vet ikke om keisersnitt, men vet min mor fikk det gratis da jeg ble født, ( vanlig forløsning) da jeg var nr 4 å i tilegg var hun jo over 38 år. Mener hun sa hun hadde samtale med fastlege om dette før fødsel å han sendte en henvisning til fødeavdelingen/ sykehuset hun skulle føde på.

Ta opp at du ønsker sterilisering når du har samtale med fødselslegen.
Da får du et papir å signere som blir lagt i mappen din.

Babyen kommer ut, du får den opp til deg, og de fikser det.
Og sm sagt over, når man gjør det i forbindelse med KS så er det gratis

Tror ikke det kan skje ved et hastesnitt da alt er hast.

Kommer helt an på hvor hast et haste KS er.
Dersom det er viktig å få ungen fort ut så vil jeg ikke tro det er noe problem siden dette gjøres etter ungen er ute...
Ja, det kan det, men det er ikke noe de gjør impulsivt. Et hastesnitt innebærer lite forberedelse (såvidt jeg vet skal det vel skje i løpet av 5 minutter?), og da blir det lite forberedelse til å planlegge sterilisering. Det krever litt andre forberedelser enn å hente ut et barn.

Ja, det kan det, men det er ikke noe de gjør impulsivt. Et hastesnitt innebærer lite forberedelse (såvidt jeg vet skal det vel skje i løpet av 5 minutter?), og da blir det lite forberedelse til å planlegge sterilisering. Det krever litt andre forberedelser enn å hente ut et barn.
Et hastekeisersnitt gir litt tid til forberedelse (ca 30 minutter), men med et katastrofekeisersnitt derimot trykker de på alarmknappen og barnet må ut med en gang :) Hadde det ikke vært for at jeg las forskjellen her inne på forumet når noen diskuterte hadde jeg ikke visst det jeg heller :hilarious:
Ingen anelse om det går an med sterilisering under hastesnitt, men tviler på at det går under katastrofesnitt.
Men jeg vet ikke, altså.

Et hastekeisersnitt gir litt tid til forberedelse (ca 30 minutter), men med et katastrofekeisersnitt derimot trykker de på alarmknappen og barnet må ut med en gang :) Hadde det ikke vært for at jeg las forskjellen her inne på forumet når noen diskuterte hadde jeg ikke visst det jeg heller :hilarious:
Ingen anelse om det går an med sterilisering under hastesnitt, men tviler på at det går under katastrofesnitt.
Men jeg vet ikke, altså.
aha:)

Jeg steriliserte meg etter siste barn. p.g.a mye trøbbel ved 1. fødsel fikk jeg innvilget keisersnitt med nr 2, dette tok jeg opp med jordmor, og ble henvist til lege for å vurdere dette. Når barnet var ute, spurte de meg om jeg fortsatt ville steriliseres eller ikke. Jeg regner med du må ha ordnet papirer før de steriliserer deg, så høres merkelig ut at de bare plutselig er klar til det om ingenting er avtalt på forhånd.

Sterilisering under hastesnitt er fullt mulig (gjort hos 2 venninner), men ved katastrofesnitt er ikke det prioritert nei. Da er det ungen ut, sy/hjelpe mor og ferdig.

Som noen skriver her, så kan man sterilisere ved hastesnitt hvis forholdene ligger til rette for det. Altså at pasienten er stabil, og at livmor trekker seg greit sammen uten å blø for mye.
Ved katastrofesnitt er sannsynligheten for blødninger elller andre komplikasjoner større, samt at mor er i narkose og ikke får gitt sitt endelige ja til sterilisering.
Jeg er operasjonssykepleier, og har mye keisersnitt på vakttid, altså de som haster eller katastrofe-snittene.

Jeg synes flere skal få mennene til å sterilisere seg i stedet. Mye enklere for dem å gjøre det i lokalbedøvelse enn at vi skal gå igjennom en operasjon.

Back
Topp