Sterilisator

• Trådstarter Trådstarter EJ
  • Opprettet Opprettet
Ang om smokkene blir rene.... Alt skal vaskes FØR der steriliseres. Kokte smokker morsmelkbegre, pumpe og alt... Storfornøyd:)
Ja vasker det selvfølgelig først, men føler det ikke blir sterilisert ved bare vanndamp i kort tid. Sikkert bare inni hodet mitt

Tenker å amme så nei, skal ikke ha. Hadde ikke behov sist heller.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

Kombinerte koking i gryte og pose i microen (medela sine) sist. Velger "metode" akt etter hvor mye som skal rengjøres. Har fått induksjonsovn siden sist, så da blir det trolig mer koking i gryte. Brukte som regel posene dersom pumpa skulle rengjøres. Brukte den flittig sist, selv om jeg "fullammet" til 8 mnd sist. Hadde brystbetennelsen, så det var et must :)

Nei, jeg skjønner faktisk ikke hvorfor absolutt alt skal være sterilt? Litt bakterier er bra for immunforsvaret, jeg tror man kan unngå feks allergier om ikke alt er sterilt.. Så klart ting skal vaskes og være rent altså, en liten koking i blandt også. Men dere bruker kanskje ikke sterilisator hver gang, eller har jeg misforstått?
Flaskene skal kokes hver gang de første tre mnd. For å drepe melkebakteriene. Dersom en etter dette vasker flaskene i oppvaskmaskinen, trenger de ikke kokes hver gang, men smokkene bør håndvaskes. Personlig ville jeg sterilisert dem også. Moker jo alltid pumpen etter bruk, kommer til å gjlre det med glaskene mprd e har vært melk på også...tenker iallefall første halvåret, gjerne lenger. Melkebakterier er ikke til å spøke med for små mager.

Går den til personalrabatt, så kostar meg nesten ikkje noko ;) Den er også den største eg har sett - viss den ikkje har plass til pumpe, kan vel ikkje dei andre få plass heller?

Har bare sett de for mikro, ikke slike som denne som er selvstendig. Hvis du ser på de som går i mikro...som koster ca 250 kr... Pumpe med flaske tar ca halve sterilisatoren, når den er demontert...og den skal jo helt demonteres hver gang

Tenker å amme så nei, skal ikke ha. Hadde ikke behov sist heller.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

Brukte den mest til koking av pumpenog brystkopp sist. Pumpen var i bruk hver natt, pga at hun da kun åt fra en side... Pumpet den andre samtidig, så hadde jeg til grøt. Pga melkeallergier i familien, fikk hun ikke melkebasert grøt før hun var året...laget grøt på morsmelk...da var pumpen kjekk å ha. Ammet i halvannet år:)

Ja vasker det selvfølgelig først, men føler det ikke blir sterilisert ved bare vanndamp i kort tid. Sikkert bare inni hodet mitt

Dampsterilisering er effektivt det;) For å ta en sammenligning.... Hvor lang tid tar det å koke poteter i en panne vs å koke dem i en mikro? Potetene lyver ikke;) enten er de gjennomkokt, eller så er de det ikke. Varmen og dampen er effektiv;)

Ja, etterhvert. Den blir lånt bort nå ;-)

♥ Prinsesse 03.06.12 ♥
♥ Venter 25.02.14 / 03.03.14 ♥
★ Sladrer med PrinsOgPrinsesse Mamma og RonjaR ★

Nei, jeg skjønner faktisk ikke hvorfor absolutt alt skal være sterilt? Litt bakterier er bra for immunforsvaret, jeg tror man kan unngå feks allergier om ikke alt er sterilt.. Så klart ting skal vaskes og være rent altså, en liten koking i blandt også. Men dere bruker kanskje ikke sterilisator hver gang, eller har jeg misforstått?
Bakterier i gamle melkerester kan være dødelig for nyfødte. Med litt eldre babyer og barn er jeg enig - men imunforsvaret hos små babyer takler det rett og slett ikke. Det er hovedårsaken til at spedbarnsdødligheten var høyere "i gamledager". Forskning viser at de fleste babyer som dør i krybbedød var syke (virus eller infeksjoner). Så synes det er en skummel holdning når det gjelder de aller aller minste.

Bakterier i gamle melkerester kan være dødelig for nyfødte. Med litt eldre babyer og barn er jeg enig - men imunforsvaret hos små babyer takler det rett og slett ikke. Det er hovedårsaken til at spedbarnsdødligheten var høyere "i gamledager". Forskning viser at de fleste babyer som dør i krybbedød var syke (virus eller infeksjoner). Så synes det er en skummel holdning når det gjelder de aller aller minste.

Aha :) håper det blir fullamming her så vi slipper unna mye styr med flasker osv.

Tenker dere å sterilisere smukker også? Type smukken faller i gulvet så må den steriliseres? Håper det gjelder andre regler for smukker enn melkeflasker ;)

Brukte den mest til koking av pumpenog brystkopp sist. Pumpen var i bruk hver natt, pga at hun da kun åt fra en side... Pumpet den andre samtidig, så hadde jeg til grøt. Pga melkeallergier i familien, fikk hun ikke melkebasert grøt før hun var året...laget grøt på morsmelk...da var pumpen kjekk å ha. Ammet i halvannet år:)
Pumpet en del jeg også, men kokte bare delene i vanlig kjele. Syns ikke det var noe stress i det hele tatt.

Nei, jeg skal ikke ha. Fikk tilbud om en, men takket nei. Hadde flaskebarn sist, og var null stress å koke.
Nok annet utstyr som skal fylle skapene.

Termin 2.februar 2014

Aha :) håper det blir fullamming her så vi slipper unna mye styr med flasker osv.

Tenker dere å sterilisere smukker også? Type smukken faller i gulvet så må den steriliseres? Håper det gjelder andre regler for smukker enn melkeflasker ;)
Ja, det er viktig å sterilisere smokken de første mnd også. Ville ikke tatt sjanser med en nyfødt baby.

fram til barnet er 6mnd SKAL man sterilisere flasker og koke drikkevannet/mme-vannet deres jo. Det er dødsens farlig for en baby om den får magevirus og drikkevann kan være en kilde til sånt om renseanlegget i kommunen feiler, noe de iblant gjør. Har hatt mine runder med magehelvete grunnet dårlig drikkevann :S

Pumpet en del jeg også, men kokte bare delene i vanlig kjele. Syns ikke det var noe stress i det hele tatt.

Unngikk koking på komfyren rett og slett fordi jeg glemte det jeg hadde satt på kok... Ammetåke oh yes! Steriliseringen i mikroen gikk kjappere og jeg risikerte ikke å svi ned huset;)

Tenker at vi kjøper mikrosterilisator hvis det blir til at vi må bruke en del flasker. Forhåpentligvis slipper vi det.

Men jeg har noen spørsmål:Hvor lenge skal smokker, pumpe og flasker kokes i gryte egentlig? Og skal det kokes rett før bruk, eller kan man koke det etter det er vasket og så holder det seg til neste gang det brukes? Evt. hvor lenge er det sterilt?

Har virkelig null erfaring med dette...

Last edited:
  • Liker
Reactions: EJ
Jeg hadde dampsterilisatoren sist og skal bruke den igjen!:) den skrur seg av av seg selv noe som kommer godt med. Glemte ut at jeg kokte flaskene et par ganger kan du si:p du kan jo enkelt sterilisere smokker og små leker i den og:) nå fikk jeg ikke til ammingen sist så sterilisatoren sto på flere ganger om dagen med flasker og brystpumpedeler:)

Back
Topp