Stengt fødeavdeling

På sykehuset Telemark ser det ut som om far uansett ikke får være med på barselavdelingen og bare får være med på fødselen hvis han ikke har luftveisinfeksjon. Mannen min kan ikke ha hjemmekontor, men jeg har mest lyst til at han skal isolere seg hjemme her hos meg så han ikke blir forkjøla. Førstegangsfødende og kjenner at dette er skikkelig kjipe nyheter kort tid før termin, grua meg nok allerede om ikke jeg må gjøre dette her alene uten mannen
Reglene er så og si like på alle fødeavdelinger nå, men kan ha individuelle forskjeller
 
På sykehuset Telemark ser det ut som om far uansett ikke får være med på barselavdelingen og bare får være med på fødselen hvis han ikke har luftveisinfeksjon. Mannen min kan ikke ha hjemmekontor, men jeg har mest lyst til at han skal isolere seg hjemme her hos meg så han ikke blir forkjøla. Førstegangsfødende og kjenner at dette er skikkelig kjipe nyheter kort tid før termin, grua meg nok allerede om ikke jeg må gjøre dette her alene uten mannen
Føler med deg. Førstegangs er også, og far får kanskje være med på fødsel, men det er ikke sikkert, og jeg har passert termin, 40+6 i dag. Her har mannen faktisk tatt seg fri til uken, siden vi er så nærme, så han er bare hjemme med meg, han vil ikke bli syk. Jeg er kommet dit, hvor jeg bare ønsker å få henne ut og komme meg hjem så fort som mulig.
 
Føler med deg. Førstegangs er også, og far får kanskje være med på fødsel, men det er ikke sikkert, og jeg har passert termin, 40+6 i dag. Her har mannen faktisk tatt seg fri til uken, siden vi er så nærme, så han er bare hjemme med meg, han vil ikke bli syk. Jeg er kommet dit, hvor jeg bare ønsker å få henne ut og komme meg hjem så fort som mulig.

Høres lurt ut! Kanskje vi får gjøre det samme, selv om jeg har litt igjen til termin og det kan bli litt dyrt. Og leve litt kreativt på innholdet i kjøleskapet så vi slipper butikkturer. Kjenner at jeg må jobbe litt videre de neste dagene med å akseptere den biten med å være alene på barsel etterpå. Jeg håper bare at alt går kjempebra og vi kan dra fort hjem vi også. Ønsker dere lykke til og at dere begge er friske til fødselen!
 
Høres lurt ut! Kanskje vi får gjøre det samme, selv om jeg har litt igjen til termin og det kan bli litt dyrt. Og leve litt kreativt på innholdet i kjøleskapet så vi slipper butikkturer. Kjenner at jeg må jobbe litt videre de neste dagene med å akseptere den biten med å være alene på barsel etterpå. Jeg håper bare at alt går kjempebra og vi kan dra fort hjem vi også. Ønsker dere lykke til og at dere begge er friske til fødselen!
Vi kom fram til at det var det beste, selv om det ikke er det beste for økonomien, men tenker at det er viktigere at vi holder oss friske. Da er vi to som må jobbe med å akseptere det. Lykke til til dere også, håper det blir best mulig for oss begge!
 
Jeg fødte på Ullevål 11.03, og far var med på barselhotellet. Dette kan jo muligens endre seg, men... jeg hadde egentlig termin til neste uke, og er glad babyen kom tidligere. Ville bare hjem så fort som mulig. Det er satt ut håndsprit overalt. Kantina ble gjort om siste dagen, med kun plass til 50 personer om gangen, og at man måtte holde 1 meters avstand til andre gjester. Så at de var nøye med å desinfisere rommene og diverse utstyr etter bruk. Helt nødvendig, selvfølgelig, men var en merkelig stemning der.
 
Sniker fra april. Fødte på St.Olavs på torsdag (12/3) fram til da hadde far fått lov å bli på barsel. Fredag ettermiddag ble imidlertid alle fedre sendt hjem. Nå er bare far lov på føden, dvs fram til ca to timer etter fødsel :(
 
Sniker fra april jeg også.
Ser ut som far får være med på barselhotellet i Stavanger nå, håper resten av sykehusene også endrer til dette. Hruer meg til å evt være alene på barsel når den tid kommer, skal føde på St. Olavs jeg også.
 

Vedlegg

  • E3809B55-80B4-4878-A93F-68202AA17C23.png
    E3809B55-80B4-4878-A93F-68202AA17C23.png
    85,7 KB · Visninger: 25
Sniker fra april jeg også.
Ser ut som far får være med på barselhotellet i Stavanger nå, håper resten av sykehusene også endrer til dette. Hruer meg til å evt være alene på barsel når den tid kommer, skal føde på St. Olavs jeg også.

Er den ny i dag? :happy:
 
Fødte på søndag. Far fikk være med på fødsel og fikk være med oss hele dagen etter (fødte på morgenen). Han fikk ikke overnatte og måtte reise hjem på kvelden. Ser han ikke før vi også skal hjem om to dager, så den er kjip. Er førstegangs så er mye nytt på toppen var også fødselen ganske heftig. Men lille og jeg finner ut av ting og situasjonen er ikke så krise som jeg var redd den skulle bli:) alle her er så flinke til å hjelpe til og ta vare på både meg og babyen<3
 
Oppdatert i dag, gjelder Stavanger:
https://helse-stavanger.no/om-oss/nyheter/til-deg-som-har-fodt-eller-skal-fode-snart

"Fødende kan bare ha med seg en frisk partner/pårørende under fødsel, og denne personen kan være med videre på barselhotellet - så lenge personen IKKE drar hjem i mellomtiden. Besøk på barselavdelingen er dessverre ikke mulig.

Partneren som er med på fødsel, må være frisk. Det vil si at den ikke kjenner på symptomer på luftveisinfeksjon, har vært i nærkontakt med noen med bekreftet smitte de siste 14 dagene og ingen andre i familien kan være syke."

Partner må bli værende på sykehuset med mor. Kan ikke reise hjem for å hente ting/utstyr og komme inn igjen på barselhotellet.
 
Dårlig nytt
 

Vedlegg

  • 41DFC608-2D2A-47A1-9D53-69048FE9B428.png
    41DFC608-2D2A-47A1-9D53-69048FE9B428.png
    95,3 KB · Visninger: 54
Ja, på Ullevål sine sider står det at kun partner får være med/besøke, gitt at de ikke har vært i spredningsområder, og at de er friske. Er det noe så enkelt som en forkjølelse på gang, så kan de jo ikke ta en hurtigprøve liksom for å utelukke corona, tenker jeg. Håper de tar sine forhåndsregler, men i det så ligger det også den risikoen at vi føder uten de vi er tryggest på :grumpy: Hva hvis man selv har symptomer? Da må vi vel føde på isolat... Nei nå svartmaler jeg veldig, men jeg synes de gir svært begrenset med info. Det gjør at man sitter igjen og må fylle ut info selv... bekymrede og stressede gravide burde få slippe det
Helt enig..et selv førstegangs fødende og skal settes i gang om få timer er livredd
 
Back
Topp