Stengt fødeavdeling

LHK

Andre møte med forumet
Leser om at de stenger en fødeavdeling i Stavanger nå, pga coronasmitte. Jeg synes dette er skremmende. Man er sårbar nok som gravid fra før. Og så vet man ikke hvordan fødetilbudet blir i tiden fremover... to uker igjen her, og regner med at flere avdelinger stenger rundt omkring. Hva tenker dere?
 
Skummelt, ja! Men ser at fødeavdelingen ikke er helt stengt i Stavanger, men de stengte en avdeling. Håper det værste gir seg fram til jeg skal føde..
 
Blir litt sjokkert når jeg leser på nyheter om folk som har vært på reise som er litt uvell som ikke får ta en corona test.. Så jobber de i helsevesenet og smitter andre..
 
Ekkel utvikling! Håper virkelig at sykehusene tar strengere grep slik at smitten ikke eskalerer de neste ukene. Som at man ikke har nok bekymringer nå på slutten som det er :sorry:
 
Det er skremmende hele den utviklingen. Verste er nok at dette bare er starten.. håper vi får god oppfølging og at andre fødeavdelinger er vel så oppmerksomme på å holde smitten unna. Kjenner jeg er redd det skal gå utover de nyfødte.. står jo ingenting om dem, men de er ganske så sårbare :(
 
Ca. 2 uker igjen her også. Får holde seg inne til de får litt mer kontroll igjen.

"Heldigvis" har de fødeloftet som kan brukes og nytt personell. Selvom det gir mindre kapasitet. Krysser fingrene for det går bra fremover.
 
Ca. 2 uker igjen her også. Får holde seg inne til de får litt mer kontroll igjen.

"Heldigvis" har de fødeloftet som kan brukes og nytt personell. Selvom det gir mindre kapasitet. Krysser fingrene for det går bra fremover.

Ja, jeg krysser fingrene jeg også. Ikke stort annet å gjøre. Men slik som utviklingen har vært til nå, og sånn både folk og fagfolk sine holdninger viser seg å være til dette, så er jeg ikke spesielt optimistisk for de nærmeste ukene. Ser ikke for meg kaos, men at man kan bli flyttet rundt til andre sykehus. Evt ikke får tett oppfølging der man er pga manglende ansatte. Og mulighet for at partner ikke får være med. Uforutsigbart, og det er det som er skremmende for meg.
 
Ja, jeg krysser fingrene jeg også. Ikke stort annet å gjøre. Men slik som utviklingen har vært til nå, og sånn både folk og fagfolk sine holdninger viser seg å være til dette, så er jeg ikke spesielt optimistisk for de nærmeste ukene. Ser ikke for meg kaos, men at man kan bli flyttet rundt til andre sykehus. Evt ikke får tett oppfølging der man er pga manglende ansatte. Og mulighet for at partner ikke får være med. Uforutsigbart, og det er det som er skremmende for meg.

Den siste der hadde jeg ikke en gang tenkt på...at partner ikke får være med:shifty:
Du tenker da ift om partner er smittet, og derfor ikke får være tilstede?

Ubehagelig at man risikerer å bli sendt videre til andre sykehus også..
 
Ubehagelig at man risikerer å bli sendt videre til andre sykehus også..
Det er alltid en risiko, virus eller ikke, det avhenger helt av kapasiteten akkurat når du ringer inn


Står vel at en av to fødeavdelinger i Stavanger stenger.
Mtp at de som jobber der er enda mer obs på tilbudet og stresset til de fødende enn de fødende selv ville jeg stolt på at de driver forsvarlig.
Ting har eskalert litt brått i det siste og de aller fleste som jobber i helsevesen er oppegående mennesker som tenker seg om, men de må forholde seg til de reglene og rutinene samt den informasjonen som er gitt ut fra FHI og helsedirektoratet
 
Det er alltid en risiko, virus eller ikke, det avhenger helt av kapasiteten akkurat når du ringer inn


Står vel at en av to fødeavdelinger i Stavanger stenger.
Mtp at de som jobber der er enda mer obs på tilbudet og stresset til de fødende enn de fødende selv ville jeg stolt på at de driver forsvarlig.
Ting har eskalert litt brått i det siste og de aller fleste som jobber i helsevesen er oppegående mennesker som tenker seg om, men de må forholde seg til de reglene og rutinene samt den informasjonen som er gitt ut fra FHI og helsedirektoratet

Ja risikoen er der nok alltid for det. Men vil anta den vil være økt om halvparten av tilbudet er ute av drift. Når man føder ved ett så stort sykehus som SUS, så er jo også sannsynlighet for komplikasjoner som tilsier ett behov for forflytning mindre , enn om man føder ved ett mindre sykehus med redusert kompetanse på spesialområder.
Så dette var ikke tanker som hadde slått meg særlig før nå må jeg innrømme...

Vi hadde en kjip opplevelse ved sist fødsel på SUS, og har virkelig jobbet med å "komme over den" og gjøre oss klar for neste. Så kjenner dette er ett senarie jeg ikke er helt klar for:rolleyes:
 
Ja, på Ullevål sine sider står det at kun partner får være med/besøke, gitt at de ikke har vært i spredningsområder, og at de er friske. Er det noe så enkelt som en forkjølelse på gang, så kan de jo ikke ta en hurtigprøve liksom for å utelukke corona, tenker jeg. Håper de tar sine forhåndsregler, men i det så ligger det også den risikoen at vi føder uten de vi er tryggest på :grumpy: Hva hvis man selv har symptomer? Da må vi vel føde på isolat... Nei nå svartmaler jeg veldig, men jeg synes de gir svært begrenset med info. Det gjør at man sitter igjen og må fylle ut info selv... bekymrede og stressede gravide burde få slippe det
 
Ja, jeg krysser fingrene jeg også. Ikke stort annet å gjøre. Men slik som utviklingen har vært til nå, og sånn både folk og fagfolk sine holdninger viser seg å være til dette, så er jeg ikke spesielt optimistisk for de nærmeste ukene. Ser ikke for meg kaos, men at man kan bli flyttet rundt til andre sykehus. Evt ikke får tett oppfølging der man er pga manglende ansatte. Og mulighet for at partner ikke får være med. Uforutsigbart, og det er det som er skremmende for meg.

Uforutsigbarheten er noe av det verste med hele situasjonen. Håper såklart holdningene og rutinene endrer seg og blir mer håndterbart etter dette.

Håper jeg får tatt med både partner og moren min som planlagt når den tid kommer. Hvis ikke så "trekker" samboeren min seg frivillig og lar min mor være med istedefor. Han vet det er mer støtte og trygghet i henne enn han under fødselen.
 
Jeg drømte om koronavirus i hele natt :smiley-ashamed004

Var på kontroll hos legen idag, og det virket som om alle vet minimalt om hele viruset. Vi måtte nesten bare vente å se.

Håper bare ikke fødeloftet i stavanger også blir stengt, for da kommer jeg til å bli stressa! :p
 
De sa nettopp på pressekonferanse fødeavdelingen snart er ferdig vasket og da tror jeg alt skulle bli flyttet ned der etterhvert istedefor.
 
Barsel her på St.Olavs Hospital Trondheim er stengt. Ingen får komme på besøk, ikke søsken en gang...
 
Ikke noe artig lesning. Prøver å ikke bli særlig påvirka, men kjenner at det ligger bak i hjernen og bekymrer meg.. M
 
Nå har de innført kun 1 ledsager under fødsel på sus. Ellers besøksstopp på hele sykehuset. Så må forberede meg på barseltid der inne uten barnefar ser det ut som :(
 
Nå har de innført kun 1 ledsager under fødsel på sus. Ellers besøksstopp på hele sykehuset. Så må forberede meg på barseltid der inne uten barnefar ser det ut som :(

..og far/ledsager får ikke være med om de har symptomer på luftveisinfeksjon. Håper jeg ikke ender opp helt på egenhånd denne gang.
 
..og far/ledsager får ikke være med om de har symptomer på luftveisinfeksjon. Håper jeg ikke ender opp helt på egenhånd denne gang.

Slike symptomer gjelder vel generelt uavhengig av corona? Selvom det gjerne praktiseres strengere nå.

Håper du slipper det :)
 
Back
Topp