Stemorsrollen er vanskelig

Iselilja

Forelsket i forumet
September To Remember
Novemberlykke2024❤️
Kontekst: Far gikk fra mor for å bli sammen med meg, så det var en ganske røff overgang for alle. Jeg har kjent far i veldig mange år, som sikkert gjør det verre for henne, men som er en trygghet for meg akkurat nå. Mor flyttet til andre siden av landet på kort varsel, og vi flyttet etter av hensyn til barnet. Jeg fikk meg jobb ganske raskt, mens mannen fremdeles er arbeidsledig og har gått inn i en skikkelig depresjon. Økonomien er trang med bare en inntekt, og opparbeidet egenkapital må vi bruke i hverdagen. Mor ønsker ikke at far har så mye samvær som far ønsker, noe som sliter ekstra på ham og nok har bidratt til depresjonen fordi han føler han ikke får tatt en stor nok del i livet til barnet. Ellers er samarbeidet helt ok, mor er fin i overleveringer og jeg opplever henne ikke som splittende eller ufin mot noen av oss.

Jeg synes det er så utrolig vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre i stemorsrollen nå som far er deprimert. Aller helst skulle jeg involvert mor, men jeg er ganske sikker på at hun da ville begrensa samvær ytterligere, noe jeg ikke ønsker. Tidligere har samvær vært litt premie når far har oppført seg og ikke ytt motstand eller når mor har trengt fri, og det gjør nok at jeg vegrer meg litt for å involvere henne. I utgangspunktet er jo alt samvær bra, så jeg har tenkt at så lenge han er så liten, så får man bare ta i mot alt samvær med åpne armer, og at en del ting faller på plass med tid når følelser og sorg har roa seg. Barnet er tydelig veldig glad for samværet, kommer løpende mot far i overlevering og gråter når han må reise. Fordi far i sin sorg over å måtte flytte fra familie og drømmejobb ikke har klart å ivareta sitt pappaansvar, har jeg kompensert der jeg må. Innredet barnerom, kjøpt utstyr og klær til barnet, osv, noe som i seg selv er veldig vanskelig helt alene når det ikke er jeg som kjenner barnet eller barnehagens rutiner best. Det er viktig for meg å få frem at det ikke er ansvarsfraskrivelse eller latskap fra hans side, han har en ekte depresjon han får behandling for og som gjør han like dysfunksjonell på alle andre områder. Jeg får veiledning på familievern, både alene og sammen med ham, men jeg er så utrolig sliten av å kombinere full jobb, alt ansvar hjemme, støtte mannen, bidra i samvær, etc. De dagene far har samvær så føler jeg veldig ansvar for å være tilstede for å bidra til å opprettholde rutiner, ta initiativ til lek, avlaste far om det blir for mye for ham og han trenger å samle seg. Jeg prøver å bare understøtte rammene rundt, slik at de to får mest mulig tid sammen, men barnet involverer meg jo av seg selv og vil gjerne ha meg med, og da trekker far seg fort ut av leken. Jeg veit at jeg ved å velge mannen også har valgt barnet, men jeg har nok fått større omsorgsoppgaver enn jeg forventa, og jeg føler meg så utrolig ukomfortabel. Lek og stell og de tinga går helt fint, det føler jeg meg komfortabel nok med. Det vanskeligste er kanskje de situasjonene hvor jeg må grensesette barnet, fordi jeg føler jeg beveger meg utover rollen min, men hvor jeg må gjøre det fordi handlingen bare må grensesettes, eller der jeg må handle inn ting som jeg veit jeg kan bomme på og få kritikk av fra mor eller bhg. Og det er veldig vondt at både min familie og hans familie nok oppfatter at jeg overinvolverer meg, men ingen av dem vet heller hvor dårlig det står til med ham, og han ønsker ikke at jeg sier noe til dem heller. Han vil virkelig ikke bo på denne siden av landet, men så er det jeg som får skylda fra omgivelsene fordi jeg "kom og ødela familien hans". Den eneste som faktisk støtter meg er dama på familievern, og takk gudene for henne. Jeg skulle gjerne bedt familien hans komme og avlaste meg ei helg, så får de også opprettholdt relasjonen til barnet, noe jeg veit de ønsker seg, men jeg tør ikke, fordi jeg er "hun der" og alt jeg gjør er feil. Kommer barnet løpende mot meg så er det feil, vil det ikke være med meg så er det feil. Tror stemødre generelt kan kjenne seg igjen i den damned if I do, damned if I dont-problematikken, men jeg kjenner mye mer på det enn jeg hadde trodd.

Er det andre stemødre her som kan dele erfaringer med meg? Hvor mye involverer dere dere når far ikke klarer å ta sitt ansvar? Hvordan holder dere ut å aldri vite hva som er rett? Grensesetter dere eller lar dere barnet gjøre som det vil? Hva gjør dere når dere trenger egentid for å plassere ting i hodet, men likevel må være der? Hva gjør dere når omgivelsene dømmer? Det gjelder kanskje også alle dere som har hatt en partner som er alvorlig deprimert, hvordan klarer dere å balansere alle tinga? Hvem involverer dere når far ikke ønsker at noen blander seg?

:bag:
 
Huff dette må være vanskelig for deg :(

Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet er. Men er det et alternativ for dere å flytte tilbake igjen? Kan han få tilbake sin gamle jobb?
Har du luftet tankene med han? Si at nå er det på tide med handling før alt rakner for deg også. Tenker det blir helt feil at han skal bli skjermet for alt!! Ja man har enorm skyldfølelse etter et brudd. Jeg har og vært deprimert etter samlivsbrudd når livet var ustabilt og vanskelig. Min kjæreste hjalp meg, med å være tålmodig og støttende. Han tok ikke vekk ansvaret mitt. Men han var der som en liten engel som hjalp meg gjennom tøffe tider.

Tenker moren og er veldig bitter, med full rett. Det må ha vært et gigantisk sjokk og dobbelt svik når hun kjente til deg itillegg.
Men hun skjønner nok og at samarbeidet er det viktigste nå. Det er jo og bevist at barn som har god kontakt med far klarer seg bedre videre i livet. Så håper hun og har barnets beste i tankene.

Så oppsummert ville jeg sagt til han:
Jeg vet at du har det tøft. Men sånn som vi har det nå funker ikke. Vil du flytte tilbake til jobb og familie? Så får vi ordne en annen type samværsavtale som innebærer ferier osv? Kanskje det kunne vært en bedre løsning for dere to?
Tenker at det ikke var lurt å flytte etter i utgangspunktet. Når far itillegg trenger tid på å stable seg på beina, blir han nok en bedre pappa når han får det bedre med seg selv.


Nei veldig vanskelig. Men ingen tvil om at du har strukket deg ekstremt langt, og vel så det. :Heartblue

(Dette ble litt rotete :knegg:)
 
Enig med deg over. Om det er en løsning.

Fin tanke å flytte med barnet, men ingen god løsning for noen parter i lengden om far uansett ikke evner å følge opp. Her ser det ut som om han kanskje må ta vare på seg selv, først og fremst, for å bli den faren han vil bli på sikt.

Og du, med fare for å brenne deg ut. Høres ut som en situasjon som er vanskelig å være i over lang tid. Høres ut som du hjelper alt du kan på alle fronter, men viktig å ta vare på seg selv og.

Høres ut som en veldig vanskelig og trasig situasjon både for deg og han. Håper dere løser opp i det.

Jeg har litt erfaring med å stå i hennes sko da. Mannen var utro da eldste var rundt 6 mnd. Ble slutt mellom meg og han, og etter en stund ble de sammen. Så skulle jeg plutselig levere mini til de to sammen. Veldig merkelig situasjon. Dette er veldig mange år siden da, og jeg har alltid stått med hode høyt hevet, så jeg har gjort mitt beste for at alle skal komme overens. Vi feirer fortsatt bursdager sammen.. Nå er vel han på dame 4 etter det igjen, så er vant til å forholde meg til litt forskjellig.

Forstår at det kan virke umulig å gjøre noe rett. Jeg prøvde ta meg sammen i starten da det svei som mest, men må ærlig innrømme at i den første perioden etter bruddet der ønsket jeg ingen av dem noe godt. Men får jo ting på avstand etter hvert som tiden går :happy:

Men kan i alle fall komme med noen tips som jeg setter pris på hos hun som er stemor til eldste i dag:

Passer på, bryr seg, setter grenser, er hyggelig mot meg når vi møtes, er inkluderende og inviterer med jenta vår når de skal noe :happy:
 
Kontekst: Far gikk fra mor for å bli sammen med meg, så det var en ganske røff overgang for alle. Jeg har kjent far i veldig mange år, som sikkert gjør det verre for henne, men som er en trygghet for meg akkurat nå. Mor flyttet til andre siden av landet på kort varsel, og vi flyttet etter av hensyn til barnet. Jeg fikk meg jobb ganske raskt, mens mannen fremdeles er arbeidsledig og har gått inn i en skikkelig depresjon. Økonomien er trang med bare en inntekt, og opparbeidet egenkapital må vi bruke i hverdagen. Mor ønsker ikke at far har så mye samvær som far ønsker, noe som sliter ekstra på ham og nok har bidratt til depresjonen fordi han føler han ikke får tatt en stor nok del i livet til barnet. Ellers er samarbeidet helt ok, mor er fin i overleveringer og jeg opplever henne ikke som splittende eller ufin mot noen av oss.

Jeg synes det er så utrolig vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre i stemorsrollen nå som far er deprimert. Aller helst skulle jeg involvert mor, men jeg er ganske sikker på at hun da ville begrensa samvær ytterligere, noe jeg ikke ønsker. Tidligere har samvær vært litt premie når far har oppført seg og ikke ytt motstand eller når mor har trengt fri, og det gjør nok at jeg vegrer meg litt for å involvere henne. I utgangspunktet er jo alt samvær bra, så jeg har tenkt at så lenge han er så liten, så får man bare ta i mot alt samvær med åpne armer, og at en del ting faller på plass med tid når følelser og sorg har roa seg. Barnet er tydelig veldig glad for samværet, kommer løpende mot far i overlevering og gråter når han må reise. Fordi far i sin sorg over å måtte flytte fra familie og drømmejobb ikke har klart å ivareta sitt pappaansvar, har jeg kompensert der jeg må. Innredet barnerom, kjøpt utstyr og klær til barnet, osv, noe som i seg selv er veldig vanskelig helt alene når det ikke er jeg som kjenner barnet eller barnehagens rutiner best. Det er viktig for meg å få frem at det ikke er ansvarsfraskrivelse eller latskap fra hans side, han har en ekte depresjon han får behandling for og som gjør han like dysfunksjonell på alle andre områder. Jeg får veiledning på familievern, både alene og sammen med ham, men jeg er så utrolig sliten av å kombinere full jobb, alt ansvar hjemme, støtte mannen, bidra i samvær, etc. De dagene far har samvær så føler jeg veldig ansvar for å være tilstede for å bidra til å opprettholde rutiner, ta initiativ til lek, avlaste far om det blir for mye for ham og han trenger å samle seg. Jeg prøver å bare understøtte rammene rundt, slik at de to får mest mulig tid sammen, men barnet involverer meg jo av seg selv og vil gjerne ha meg med, og da trekker far seg fort ut av leken. Jeg veit at jeg ved å velge mannen også har valgt barnet, men jeg har nok fått større omsorgsoppgaver enn jeg forventa, og jeg føler meg så utrolig ukomfortabel. Lek og stell og de tinga går helt fint, det føler jeg meg komfortabel nok med. Det vanskeligste er kanskje de situasjonene hvor jeg må grensesette barnet, fordi jeg føler jeg beveger meg utover rollen min, men hvor jeg må gjøre det fordi handlingen bare må grensesettes, eller der jeg må handle inn ting som jeg veit jeg kan bomme på og få kritikk av fra mor eller bhg. Og det er veldig vondt at både min familie og hans familie nok oppfatter at jeg overinvolverer meg, men ingen av dem vet heller hvor dårlig det står til med ham, og han ønsker ikke at jeg sier noe til dem heller. Han vil virkelig ikke bo på denne siden av landet, men så er det jeg som får skylda fra omgivelsene fordi jeg "kom og ødela familien hans". Den eneste som faktisk støtter meg er dama på familievern, og takk gudene for henne. Jeg skulle gjerne bedt familien hans komme og avlaste meg ei helg, så får de også opprettholdt relasjonen til barnet, noe jeg veit de ønsker seg, men jeg tør ikke, fordi jeg er "hun der" og alt jeg gjør er feil. Kommer barnet løpende mot meg så er det feil, vil det ikke være med meg så er det feil. Tror stemødre generelt kan kjenne seg igjen i den damned if I do, damned if I dont-problematikken, men jeg kjenner mye mer på det enn jeg hadde trodd.

Er det andre stemødre her som kan dele erfaringer med meg? Hvor mye involverer dere dere når far ikke klarer å ta sitt ansvar? Hvordan holder dere ut å aldri vite hva som er rett? Grensesetter dere eller lar dere barnet gjøre som det vil? Hva gjør dere når dere trenger egentid for å plassere ting i hodet, men likevel må være der? Hva gjør dere når omgivelsene dømmer? Det gjelder kanskje også alle dere som har hatt en partner som er alvorlig deprimert, hvordan klarer dere å balansere alle tinga? Hvem involverer dere når far ikke ønsker at noen blander seg?

:bag:
Jeg har ikke stått i denne situasjonen, men synes du gjør en kjempejobb. Jeg tenker at du er gull verdt for de rundt deg, enten de ser det eller ikke. Du står på og kompenserer for mannen din slik at det fungerer.

Jeg forstår også både mor som er bitter og far som har fått større omveltninger enn han tenkte seg. MEN: Selv om jeg forstår far, må han ta et ansvar for egne handlinger. Det var ikke du som ødela forholdet han hadde, det var han selv. Det var ikke du som flyttet han, han flyttet selv fordi han valgte sitt barn over sin øvrige familie og bosted når det var slik at det måtte gjøres et slikt valg. Dette tenker jeg også du skal konfrontere han med. Depresjon er jo greit at han har, og bra han får behandling, men han må ta ansvar for egne handlinger og valg selv om han også er deprimert.

Du må nesten stille deg spørsmålet hvor mye du vil ha denne mannen. Vil du ha han, så synes jeg i grunn det kan være lurt å fortsette å gjøre som dere gjør og prøve å skaffe far en jobb. At far kanskje må innse at det er bedre å være en del av livet til sin sønn og heller ha "samvær" med øvrig familie enn motsatt.

Jeg synes ikke du gjør noe feil overfor barnet. Du må være forelder når far ikke klarer det, og når barnet aksepterer det. Da er det naturlig at du også setter grenser slik at det er mulig å være sammen for dere alle og ha det noenlunde hyggelig.
 
Hei. Jeg føler veldig med deg i denne situasjonen. Ingen familier er like, men jeg kan kjenne meg igjen i følelsen av å strekke seg langt, strekke seg for langt, dårlig samvittighet når man prioriterer seg selv osv. synes familievernsrågiveren er god her og tydelig på ballen. Du må også ta vare på din psykiske og fysiske helse.

For du er jo satt i litt spesiell situasjon. Jeg kan jo ikke snakke på dine vegne, men jeg kan si at at det virker som du virkelig elsker mannen din og barnet hans, til tross for en vanskelig hverdag.

For det første så er det og viktig at barnefar tar ansvar for egen helse. Er det for mye en periode så kanskje barnemor kan bistå en liten periode. Flytte kan virke som en umulig og uvirkelig alternativ men er enig med de som har kommentert før meg. Dersom det er nødvendig for en periode. Da må barnemor tilpasse og de må bli enige om samværet.

det er mye som er vanskelig og hardt med den rollen. Den er på en måte aldri satt pris på. Det er morsdag, farsdag. Ikke bonusmorsdag.. eller stemorsdag. Og i alle eventyr blir stemoren en slem egoistisk karakter, gjerne lykkejeger som tar for seg stakkarslige mannfolk jeg kan forstå at samfunnet kan virke dømmende men jeg har aldri forstått det. Kjærlighet er kjærlighet. Og man kan føle en dyp kjærlighet til andres barn. Og det er jo helt vidunderlig

som stemor så husker jeg helt konkret at når vi ble samboer så måtte jeg få ha grenser i mitt eget hjem. Jeg skulle ikke erstatte mor eller far, for hun har en mor og en far. Jeg har havnet et sted i mellom og tatt tiden til hjelp. Nå føler jeg er en trygg voksne som hun kan henvende seg til i tillegg til sine foreldre: akkurat som ønsket. Men det er ofte to skritt fram og ett tilbake. Har alltid en nervøsitet i meg hvis jeg føler jeg har oversteget grensene eller oppført meg «feil» i den forstand. Det er ikke en lett rolle men når du engasjerer deg slik som du gjør i en periode så mener jeg du vil høste av det senere og dere vil få et godt og stabilt å forhold i fremtiden. Ønsker deg lykke til
 
Last edited:
Høres ut som du gjør alt du kan for å hjelpe i situasjonen. Du virker veldig sympatisk og ydmyk. Men føler dette med at han ikke vil noen skal få vite hvordan han og dere egentlig har det er urimelig. Da blir du fanget med alt mørket og alle ekstraoppgavene du tar på deg for å kompensere for han uten mulighet for å få hjelp og støtte. Det er faktisk veldig egoistisk av han. Når man er alvorlig deprimert klarer man dessverre ikke se andre enn seg selv, og hjernen fungerer helt annerledes enn når man er frisk. Mor til barnet og hans familie bør absolutt få vite hvordan ståa egentlig er. Selv om hun er såret og bitter vil jeg tro at hun ikke ønsker at barnet i praksis har samvær kun med deg fordi barnefar er blitt syk. Og hvis hans familie kan og vil komme for å avlaste kan det også være en fin anledning til å få pratet åpent om hvor tøft hele overgangen med flytting osv har vært. Og det er ikke rett at dere må leve på oppsparte midler. Får han ikke penger fra NAV eller sykepenger hvis han er alvorlig deprimert?? Hvis ikke noe endrer seg med situasjonen deres snart er jeg redd for at det blir mer enn du skrev under på da du ble sammen med han, og jeg ville skjønt det hvis du hadde dratt.
 
Føler med deg, det krever mye av deg og du er virkelig omsorgsfull som gjør alt du gjør i denne situasjonen! <3

Er selv stemor, men vi bor langt unna barnet som bor hos mor. Da min samboer splittet lag med mor (lenge før jeg møtte ham), vurderte han å flytte etter til andre siden av landet for å være nært barnet sitt, selv om han virkelig trivdes på hjemplassen sin med jobb og alle venner og familie rundt ham. Etter å ha snakket med en psykolog som sa "tror du barnet har det best med en lykkelig pappa langt unna, eller en ulykkelig pappa like ved?" så endte han opp med å ikke flytte etter - noe han er veldig takknemlig for i dag. Selv om det skjærer i ham at han ikke har fått sett barnet sitt mer i løpet av oppveksten. Men han reiste hver eneste måned (10 timers biltur eller to flyturer) for å besøke barnet sitt de første 6-7 årene. Etter det har vi hatt barnet hos oss i alle skoleferier (halv påske og jul, 3 uker på sommern).

Om du tror depresjonen vil bli bedre med å flytte tilbake der dere bodde, så vil jeg råde dere til å vurdere det. Det er ikke for sent å snu. Barnet har det best med friske foreldre.
 
Back
Topp