Stemmer dette?

Mammaen til J <3

Gift med forumet
Sommerfuglene <3
Legen min er litt smårar og surrete, så jeg må bare spørre dere om noen av dere har hørt det samme før..

Dette er ting legen min har sagt:

• Man kan IKKE være i nærheten av katter. Overhodet. Joda, han sier det er avføringen som kan gi toxoplasmose, men katten kan jo ha bakterien på seg. (Han oppfordret meg til å gi bort katten min, men det kommer ikke på tale...)
  • Det er ikke rå fisk som er problemet med sushi, men grønnsakene. Fordi det ofte er dårlig hygiene på sushirestauranter og grønnsakene er ofte ikke vasket godt nok. Lager man sushi selv hjemme, er det helt OK.
  • Å få sæd inn i skjeden når man er gravid kan føre til abort. Han oppfordret til å ha mye sex, fordi det bygger glede, men sæden skal ikke opp i skjeden. (Det har jeg aldri lest noe sted.......)
  • Man skal ikke ta tran før i 3. mnd. Dette fordi at tran inneholder vitamin A, og vitamin A kan gjøre at noen celler utvikles fortere enn andre. (Omega 3 var visst OK)

Er det helt høl i huet av meg å være litt skeptisk til han legen min eller?

ORIGINAL: Maren Helene

Legen min er litt smårar og surrete, så jeg må bare spørre dere om noen av dere har hørt det samme før..

• Man kan IKKE være i nærheten av katter. Overhodet. Joda, han sier det er avføringen som kan gi toxoplasmose, men katten kan jo ha bakterien på seg. (Han oppfordret meg til å gi bort katten min, men det kommer ikke på tale...)
  • Det er ikke rå fisk som er problemet med sushi, men grønnsakene. Fordi det ofte er dårlig hygiene på sushirestauranter og grønnsakene er ofte ikke vasket godt nok. Lager man sushi selv hjemme, er det helt OK.
  • Å få sæd inn i skjeden når man er gravid kan føre til abort. Han oppfordret til å ha mye sex, fordi det bygger glede, men sæden skal ikke opp i skjeden. (Det har jeg aldri lest noe sted.......)
  • Man skal ikke ta tran før i 3. mnd. Dette fordi at tran inneholder vitamin A, og vitamin A kan gjøre at noen celler utvikles fortere enn andre. (Omega 3 var visst OK)

Hmmm... Litt merkelige uttalelser... Her er hva jeg TROR:

1) Bare tull. Vær forsiktig med bæsjen, bruk eventuelt hansker hvis du har innedo til pus.

2) Vel, har lest at sushi ikke er farlig å spise, men at man skal være veldig (!) nøye med å vaske grønnsaker. Hva slags praksis de forskjellige sushirestauranter har, vil jeg ikke uttale meg om.

3) Bare tull. 

4) Det eneste jeg tør å si om dette er at jeg har lest at man skal være forsiktig med å få i seg FOR MYE vitamin A i begynnelsen av svangerskapet da det kan ha en uheldig virkning på embryoet. (Sandviks svangerskapsbok).

Men har igrunnen ikke peiling [X(] Dette er bare hva jeg TROR, som sagt [:)] 

Selv om noe muligens har litt hold i seg var det såpass mye usaklig at jeg hadde sett meg om etter en ny fastlege tror jeg.
Virker ikke helt oppegående den legefrakken der altså[;)]

Jeg synes det var litt vel overdrevent jeg også..

Sambo tar kattedoen, så eneste jeg har med pusen å gjøre nå er kosen :)

Det med sæden virker jo litt merkelig. Jeg har lest at sex sent i svangerskapet kan sette igang fødsel, men aldri at sæd kan føre til abort. (Tar likevel ikke sjansen da... [8|] )

Har vurdert å bytte lege ja. Det er bare så dumt at han holder til på et veldig passende sted, og det er fullt i det som hører til der jeg bor.....

Den øverste er rett. Det med sæden kan hende. Men de to andre har eg aldri hørt om før.

ØH!
Tror nok dette blir manisk... bare vær litt forsiktig med visse ting, men ikke på den måten nei :)

Hahaha...... seriøst?? Har han fått lisensen sin på postordre eller??

Nr 1: Dette gjelder kattunger. Ikke voksne katter. Skal ikke ha nærkontakt med bæsjen deres, men kan fint ha kattunge fordi[:)]

Nr 2: Greit at man skal være nøye med å vaske grønsaker nøye, men man skal også være forsiktig med sushi. Men går bra sålenge fisken er helt fersk tror jeg. Sjekk på matportalen eller er det også en annen side som jeg ikke helt husker navnet på.

Nr. 3: Bare svada...

nr. 4: What? Aldri hørt om. Kan ikke fatte å forstå at dette stemmer..

Å til nr. 5: Bytt fastlege!!!!!

Tusen takk søte jenter, kjenner jeg ble litt lettet nå ja.. :) Jeg kan godt klare meg uten sushi, klarer meg også helt fint uten å få sæd oppi der, og uten tran. Men å gi bort lillepus er uaktuelt. :p

Jeg går iallfall over til å gå til jordmor så fort det lar seg gjøre, så får vi se hva jeg gjør med fastlege senere..

Han legen er jo hyggelig og sånn, men det holder jo ikke når man er lege. Hehe :p

Den legen er ikke mye klok... sæd fremkaller ikke abort. Det kan hjelpe på modningen, når det nærmer seg fødsel, men det er ikke farlig ellers av den grunn. Kun i spesielle tilfeller fraråder legene sex, type truende abort, vannet har gått, premature rier, for tidlig modning/åpning av livmorhalsen. Altså, ikke for oss vanlige, og slett ikke enda.

Sushi er trygt, så lenge mathygienen er god, og du holder deg borte fra tunfisken.

Tran SKAL du ta, eller annet omega3-tilskudd med D-vitamin. Stemmer at du ikke skal ta flere A-vitamintilskudd, så ikke ordinære vitaminpiller og tran, da enten vitaminer uten A, eller en "alt i ett"-ordning for gravide, eller bare tran og folat.

Og så lenge du ikke tømmer kattedoen uten hansker, og er flink til å vaske fingrene mellom kos og spising (i alle fall om du har kattunge) kan du fint beholde katten. Få evt tatt toxoplasmoseblodprøve, har du hatt katt lenge, evt lekt i sandkasse hvor katter også... ehh, oppholder seg, kan du fint ha hatt toxo allerede, og da får du det ikke igjen, problem solved :)

Har testet for toxoplasmose, og har ikke hatt det gitt. Men sambo tar kattedoen, så da går det vel bra :)

Da blir det sushi i morgen :)

NEI, i avføringen KAN inneholde spor av toxoplasmb.
og nei, nei, nei, nei.
(høl i hue er det JA)
dette er gammeldags teorier, matportalen sier nok mer om mat og vitaminer enn det legen din har oppdatert seg selv med.

JEG spessifiserte om kontakt med katter hos min lege og fikk beskjed, om å holde meg LANGT unna dokassen, MEN kattene kunne jeg kose så mye jeg ville med.
ble jeg klort/bitt skulle jeg ta kontakt med legevakt med en gang, og rense sårene GODT!!!

Herregud! Du burde jo bytte lege!

Jeg syntes det er helt sprøtt det er like mange meninger som leger/jordmødre. De burde gå utifra en "mal" som ble oppdatert jevnlig, sånn at man slapp å høre så mye forskjellig. Gamle legen min nærmest tvingte meg til å ta ut piercingene mine under mitt første svangerskap, mens nye legen syntes det var unødvendig! En privatlege jeg var i kontakt med på grunn av 3D-UL mente jeg BURDE drikke ett glass med vin om dagen. En lege sa jeg bare kunne spise salami og spekemat, men den andre sa jeg ikke skulle. En lege sa jeg kunne male med SENS, en annen sa jeg ikke kunne male.. UANSETT. En lege sa jeg måtte ta svineinfluensa vaksinen, en annen ikke.. Og sånn fortsetter det!

Er det rart man blir ør i huet..?

Nei, bruk sunn fornuft og ikke ta alt du hører/leser bokstavelig. Hvis du hører noe, dobbelsjekk gjerne med noen andre [:)]

ORIGINAL: Ida Adine

Herregud! Du burde jo bytte lege!

Jeg syntes det er helt sprøtt det er like mange meninger som leger/jordmødre. De burde gå utifra en "mal" som ble oppdatert jevnlig, sånn at man slapp å høre så mye forskjellig. Gamle legen min nærmest tvingte meg til å ta ut piercingene mine under mitt første svangerskap, mens nye legen syntes det var unødvendig! En privatlege jeg var i kontakt med på grunn av 3D-UL mente jeg BURDE drikke ett glass med vin om dagen. En lege sa jeg bare kunne spise salami og spekemat, men den andre sa jeg ikke skulle. En lege sa jeg kunne male med SENS, en annen sa jeg ikke kunne male.. UANSETT. En lege sa jeg måtte ta svineinfluensa vaksinen, en annen ikke.. Og sånn fortsetter det!

Er det rart man blir ør i huet..?

Nei, bruk sunn fornuft og ikke ta alt du hører/leser bokstavelig. Hvis du hører noe, dobbelsjekk gjerne med noen andre [:)]

snakk om å være gammeldags...
helse og sosial direktoratet har jo gått ut med at en skal ha nulltåleranse for alkohol og tobakk i svangerskapet.
og enig med den malen... :)
det er større sjans for å få toxopl.b. i seg via kjøtt enn det å få det via kattene her i norge.
og det med piercinger som gravid er gammel overtro. eneste er at (navlen) ser det ganske rart ut med høygravid mage og piercing(personlig mening)
åååh inkompetente leger får meg til å bli litt forbannet over..
er glad for at legen min er klin umulig å nå på telefon, MEEEEEEN utrolig flink og tar sine gravide pasienter(han har flest eldre hos seg) ganske seriøst.[;)]

Back
Topp