Stemmer dette? *ang IA*

Søtnos*

Glad i forumet
Jeg er sykemeldt 50 % og jobber halve dager. Sjefen min sier at ho kan tvinge meg til å være på jobb i 8 timer, fordi jeg er sykemeldt fra den vanlige jobben min men ikke fra alt det andre.

Jeg mener man faktisk må ta hensyn til hvorfor man er sykemeldt

Hva menes med at du er sykemeldt fra din vanlige jobb, men ikke "alt det andre"? Hva er "alt det andre"?

Ja, det er nye regler hos NAV..

Har hatt samme trøbbelet her, men da ringte sykemelder og gav beskjed om hvorfor det var slik, og at det SKULLE være slik som hun hadde sagt..

I teorien betyr de nye reglene at man skal være full tid på jobb, men jobbe for "halv maskin"..

Snakk med sykemelder!!

Jeg er frisør . Så jeg kunne sope og ta telefonen de resterende timene.....
Jeg sliter med bekkenplager og er utslitt

Bouncing buttplug skrev:

Har hatt samme trøbbelet her, men da ringte sykemelder og gav beskjed om hvorfor det var slik, og at det SKULLE være slik som hun hadde sagt..

I teorien betyr de nye reglene at man skal være full tid på jobb, men jobbe for "halv maskin"..

Snakk med sykemelder!!

At man skal være der fulle dager, men kun gjøre halve arbeidsmengden? Hva skal man gjøre resten av tiden, sitte og stirre i veggen? Hva i all verden er hensikten med det? Og hvordan skal det kunne rehabilitere den sykemeldte? Merkelige saker.

Bouncing buttplug skrev:

Snakk med sykemelder!!

Jeg føler at det blir press faktisk. Er en grunn til at man er sykemeldt...

Kleo79 skrev:

Bouncing buttplug skrev:

Snakk med sykemelder!!

At man skal være der fulle dager, men kun gjøre halve arbeidsmengden? Hva skal man gjøre resten av tiden, sitte og stirre i veggen? Hva i all verden er hensikten med det? Og hvordan skal det kunne rehabilitere den sykemeldte? Merkelige saker.

Vet ikke jeg vel!:P Saken her gjaldt ikke meg, men mannen, men der gav sykemelder ganske streng beskjed om at det var HUN som avgjorde hvordan sykemeldingen skule foregå, og de kunne ringe henne om de hadde problemer med det..

Det kan umulig stemme, for er du sykemeldt 50% er det 50% som er uføregraden din og du ikke kan være i aktivitet. Men du skal være i aktivitet 50%. Siden aktiv sykemelding forsvant stiller det høyere krav til arbeidsgiver om tilretteleggning, for arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for deg slik at du klarer å utføre en 50% jobb og på sikt komme deg gradvis tilbake i 100. Er man syk så er man faktisk syk, arbeidsgiver kan ikke tvinge frem en fulltid jobb om lege mener du inne skal jobbe mer enn 50%. Men man jeg er ikke 100% sikker. Men min arbeidsgiver har aldri sagt noe om dette, jeg gikk på jobb i den graden jeg var friskmeldt på, å da la vi en plan for hvordan jeg videre skulle komme meg opp i stilling. Har aldri hørt om tvang før!

Øh.. jeg er sykemeldt av samme grunn som deg - og etter påske kommer jeg tilbake på jobb, men vil da være sykemeldt 50%.
Sjefen min er opptatt av å tilrettelegge for meg slik at jeg kan være til nytte de timene jeg er på jobb og vi har avtalt at jeg skal jobbe halve dager.

Han har plikt til å tilrettelegge for meg så langt det går. Jeg har hatt møte med arb.giver og klarert hva jeg kan og hva jeg ikke kan - legen får så beskjed om dette og vi blir enige om en arbeidsmengde som vil passe meg.

Av det jeg kan lese meg til på NAV og departementet sine sider, så står det ingenting om at arbeidstaker kan tvinges til å jobbe fulle dager. Det står om redusert arbeidstid, men ikke noe presist. Jeg ville spurt arbeidsgiver hva som er hensikten med å ha deg der fulle dager. Er det ikke bedre for alle parter, spesielt økonomisk, at du han kunder f.eks halve dager, og så går hjem? Dere tjener vel begge mest på at du klipper hår, ikke at du soper og tar telefoner?

Reglene er slik at hvis man er 50% sykemeldt så er man fristilt fra 50% av arbeidsoppgavene. 

I praksis betyr jo dette at dersom man for eksempel jobber som snekker så kan man utføre 50% av tømringe,n men dersom dette tar dobbelt så lang tid som normalt så skal man da altså jobbe i 8 timer (og gjøre halve jobben i den tiden man er på jobb).

Dersom man for eksempel jobber på et callsenter e.l. der det ikke er mulig å redusere arbeidstempoet så vil dette selvsagt ikke være mulig å gjennomføre.

Konseptet er altså at hvis man er 50% sykemeldt så skal du utføre 50% av dine normale arbeidsoppgaver, ikke nødvendigvis jobbe 50% av normal arbeidstid, hvis du skjønner forskjellen.

Det er også forskjell på vanlig sykemelding og avventende sykemelding. Dersom du har en avventende sykemelding så forutsetter det at du går tilbake i jobb dersom arbeidsgiveren din tilrettelegger for deg. Hvis ikke kan du bli hjemme.

Jeg skjønner poenget bak dette opplegget, MEN jeg er ikke enig i at man skal tvinges til å være hele dager på jobb. Jeg er på jobb 4 timer og MÅ sove når jeg kommer heim, helt utslitt.

Jeg følte meg bare litt pressa opp i et hjørnet...

Jeg hadde samme problem her, jeg fikk utdelt oppgaver som tilsvarte 50% hvis jeg ikke klarte det innen eks 3.5 time så måtte jeg jobbe til at jeg var ferdig med oppgavene.Noe som endte med at jeg ble 100% sykmeldt siden jeg hadde så store smerter at jeg nesten svimte av når jeg var på jobb

Så slik jeg forstod reglene hos nav så kunne en måtte ta 50% økt som da gikk så en måtte være på jobb i 8 timer

Back
Topp