Stemmer det?

min drøm

Blir kjent med forumet
Stemmer det at gravide blir anbefalt å ta folat-tilskudd til og med 12 svangerskapsuke? Leser litt forskjellig om dette rundt omkring på nettet.. Begynte selv med folat fra dagen jeg testet positivt ;) men så ble jeg litt usikker på hvor lenge man bør ta :)

tror det er de første 12 ukene ja 

Fra du testet ja og til uke 12. Min fastlege sa at man kan ta folat etter uke 12 også, men det har ingen virkning på barnet - kun deg. 

Frem til uke 12 er anbefalt, ja.

jepps! Det anbefales å ta folat fra man planlegger å bli gravid til 12. svangerskapsuke ;) Fordi dette minsker risikoen for ryggmansbrokk. Og etter uke 12 er ryggraden nermest ferdig utviklet. Sammen med organenene til babyn. Spontanaborter skjer somregel før uke 12, da det er før uke 12 organer ++ formes og lages. I uke 12 er det ferdig dannet, og faren for spontanabort avtar, da det er på grunn av feil med fosteret de fleste SA. Skjer.. Så etter uke 12 er vel folsyre lite nødvendig og har lite virkning på fosteret..

Jeg begynte nå med en gang jeg fant ut at jeg var gravid.

Det er også anbefalt å ta omega 3 og kalcium tilskudd. Hvis man ikke får nokk av dette i kosten! Og jern om det kan være fare for jernmangel/blodmangel.

Kan bare signere de andre her -folat skal taes de første 3 mnd av svangerskapet og også før svangerskap dersom det er noe man planlegger:)

Jeg tar ingen foreløpig, fordi jeg tør ikke før jeg har fått snakket med legen og jordmoren. Skal bestille time i neste uke, og gleder meg noe vilt! :) Har ennå ikke fått problem, og håper inderlig at alt er i orden med meg og den lille i magen :)

Budeio skrev:
Jeg tar ingen foreløpig, fordi jeg tør ikke før jeg har fått snakket med legen og jordmoren. Skal bestille time i neste uke, og gleder meg noe vilt! :) Har ennå ikke fått problem, og håper inderlig at alt er i orden med meg og den lille i magen :)

Du burde begynne å ta folat så fort som mulig hvis du ikke tar det :) Det forebygger ryggmargsbrokk, og minsker dermed sjangsen for å miste! :)

Budeio skrev:

Folsyre er ikke noe man trenger å få "godkjent" å bruke fra lege og jordmor. Man kjøper folsyre selv. Og det kan man ta fra den dagen man planlegger å bli gravid og til man er uke 12. :) Å såklart det går som regel bra selv om man ikke tar folsyre. Men d e grett å være føre var enn etter snar ;) 

Ja, sant, FrustrertFrøken og Mamma87 :) Jeg stresser ikke med noe sånt, så jeg får se om jeg får tak i det på apoteket i neste uke :) Er det noe mer enn bare folat/folsyre?

Budeio skrev:
Ja, sant, FrustrertFrøken og Mamma87 :) Jeg stresser ikke med noe sånt, så jeg får se om jeg får tak i det på apoteket i neste uke :) Er det noe mer enn bare folat/folsyre?

Jeg har en pakke fra lifeline som heter "gravid" :) Da får jeg i meg alle vitaminene jeg trenger :)

Budeio skrev:

Kanskje du burde google folsyre og graviditet.. så ser du hvor viktig det er.. Det er også stilt spørsmål om folsyre er med på å minske andre "skader".. Selv om det kan gå bra..er det jo ingen vits å la være. Det er anbefalt å ta det en periode før man blir gravid, så kroppen har opparbeidet lager.. men bør tas fra den dagen man finner det ut og frem til uke 16.. :)

Plonk skrev:

Budeio skrev:

Kanskje du burde google folsyre og graviditet.. så ser du hvor viktig det er.. Det er også stilt spørsmål om folsyre er med på å minske andre "skader".. Selv om det kan gå bra..er det jo ingen vits å la være. Det er anbefalt å ta det en periode før man blir gravid, så kroppen har opparbeidet lager.. men bør tas fra den dagen man finner det ut og frem til uke 16.. :)

Ja, det gjorde jeg. Begynte å skjønne hvor viktig det er no selv om jeg røyker og drikker ikke, og spiser alt som inneholder vitaminer og mineraler, ellers takk for tipset, alle sammen :)

Back
Topp