Stelling

Studenten

Studenten
Jeg må bare høre med dere som er erfarne og vet nok bedre enn meg. Hvordan steller dere babyen/barnet hjemme? Bruker dere tørre stellekluter? Våtservietter? Kluter? Om kluter; hvordan vasker dere dem? Vasker dere dem med noe annet? Grader? Hvordan oppbevarer dere brukte kluter til det er nok til en maskin?

Syns de tørre stelleklutene er enkle da de kastes etterpå - men syns de er dyre.

Vaskekluter med vann og olje. Vaskes på grader sammen med annen vask

I realiteten enkelt fordi vi også bruker tøybleier (og da er engangskluter noe herk, det er de egentlig uansett har jeg funnet ut etter å ha brukt dem i to døgn på sykehuset, de er jo bitte små og det trengs mange og jeg liker klutene våre mye bedre. Men når kluten må kastes, og bleien ikke, det blir bare krøll i systemet for meg)

-vi har en pose, våtpose, hengende npå stellebordet som bleier og kluter går i, disse jøres på kald skylling, etterfyles med håndklær og andre kluter fra resten av familien og vaskes på grader

Jeg må bare høre med dere som er erfarne og vet nok bedre enn meg. Hvordan steller dere babyen/barnet hjemme? Bruker dere tørre stellekluter? Våtservietter? Kluter? Om kluter; hvordan vasker dere dem? Vasker dere dem med noe annet? Grader? Hvordan oppbevarer dere brukte kluter til det er nok til en maskin?

Syns de tørre stelleklutene er enkle da de kastes etterpå - men syns de er dyre.

Vi bruker klut med lunkent vann. Bruker kun servietter om vi er borte og ikke tilgang på baderom. Kluten henges på knagg og deretter i kleskurv med de andre klutene og håndklær. Blir fort klart for en vask, går en del kluter og håndklær:-) Vasker de på 60° med blenda sensitive.

Brukte tørrklutene helt i begynnelsen, men syns fort de ble så små.

Bruker tørre papirkluter fra Rema/kiwi/apotek, (tror nesten "alle" har sitt eget merke)våter de og bruker de å vaske bort mesteparten av bæsjen. Tar klut (5pack kjøpt på Princess) for resten eller når det bare trengs vask etter tissebleie. Har aldri nok kluter til å fylle en maskin selv om vi har veldig mange kluter, men de går i maskinen med annet på 60 grader. Ettersom vi tar størstedelen av bæsjen på engangskluter blir tøyklutene aldri så veldig skitne så de henger på kanten på skittentøyskurven til neste vask.

Våtservietter bruker vi bare når vi er borte. Såpe brukes kun når han bades. Aldri hatt sår rumpe eller hatt behov for å bruke salve/sinksalve e.l

Vi bruker de tørre engangsklutene fra barnas hus. Synes de er geniale. Husker ikke om vi brukte noe olje e.l. da lillemor var baby, men tror ikke det. Lillemor har litt følsom hud, så vi bruker så lite produkter som mulig og vasker så sjeldent som mulig. Fikk f.eks. tips om at man egentlig ikke trenger å vaske ansiktet til barnet om morgenen, at man da vasker bort et fettlag eller noe i den duren. Jeg vet ikke om det stemmer, men lillemor har ikke hatt utslett i ansiktet på mange måneder nå :-D

Våtservietter er ok å ha med i stellebagen, om man ikke har så god tilgang på vann, men jeg opplevde i alle fall at lillemor ble sår av dem. Hvilken type spilte en liten rolle, men de aller fleste tørket ut huden på stumpen hennes.

Vi bruker tørre engangskluter fra kiwi eller rema. Som regel med vann, evt med litt olje hvis det er mye avføring. Hadde planer om å bruke kluter, men syns det ble mye styr. Ikke veldig miljøvennlig, men det er jo ikke engangsbleier heller.

De vi bruker er brettet to ganger. Jeg bretter de ut en gang slik at papiret fremdeles er dobbelt, men slik at jeg får en litt større klut. Bruker vel en-to kluter ved tissebleie, og tre-fire ved bæsjebleier. Syns en eske er drøy i bruk.

Våtservietter bruker vi på reise hvis det ikke er tilgang på vann.
Klutene jeg hadde planer om å bruke blir bare brukt i dusjen og badebalja.

Bruker tørre engangsservietter fra apoteket. Vitus apotek har ofte tilbud, 5 stk for 100 kroner.
Disse med såpe og greier fra Natusan osv syns jeg er noe skit, og ikke det beste for en nyfødt sin hud.

Vasker med tørre engangskluter eller med vanlige kluter. -med lunket vann da. Eller tar oliven eller kokosolje på hvis huden trenger ekstra pleie. Bruker hvertfall ikke noe med såpe i.

Bruker tøybleier, så alt som kan vaskes på 90 grader går i samme vask der, inkl håndklær og kluter. Du kan feks kjøpe våtposer som du kan ta glidelåsen igjen på, og når den er full kan du bare vrenge hele våtposen med kluter inn i vaskemaskinen og vaske hele rukla. Eller bare ha en egen skittentøysdunk til sånt.

Brukte tøybleier og dermed enkelt å bruke kluter med vann på også. Evt litt dopapir først om det var mye bæsj på rumpen. Blir samme til spiren.
Hadde med enten våte kluter i pose, eller tørre kluter, alt ettersom hvor vi skulle og tilgang på vann/ vask. Våtpose til oppbevaring.
Fyller fort en klesvask med bleier og kluter, men de kan fint vaskes med annen kokvask også.

Bruker våtservietter, tørre kluter, og vaskeklut. Alt etter som hva jeg har for hånden. Han reagerer ikke på våtservietter, tar verste bæsjen bort med det og vasker mer grundig med en vaskeklut. Er det bare en tissebleie vasker jeg ikke. Av og til skyller jeg baken hans i vasken. Dusjer han ca hver dag. Synes det er mer lettvint enn å vaske han med klut. Så er han veldig glad i å dusje :) begynte med det når han var noen uker da jeg har trangt om plass til en balje. Første tiden dusjet vi sammen så jeg fikk holde han i fanget. Nå er han så stor at jeg bare legger han inni dusjen (passer på så han ikke får tak i dusjhodet :p) snart greier han å sitte selv i dusjen. Han er ganske tjukk så trenger å vaske godt i alle valker :p i dusjen bruker han babysåpe. Til håret bruker vi babysjampo. Bruker å smøre han med babyolje før jeg tørker han.

Last edited:
Bruker tørre engangskluter med vann (30-38 grader) og olje/babysåpe.

Har også våtservietter tilgjengelig.

Så lenge ungene kun fikk morsmelk hev jeg de bare på armen og vasket de under rennende vann. Når de fikk fast føde tok jeg vekk det grovste med en engangsklut før de ble vasket i springen. Synes de ble renest da, fort gikk det og. Å stå å prøve å vaske rent alle kriker med våtservietter på en tass som ikke ligger stille er et mararitt...

Til tiss brukte vi vanlig klut og rent vann...

Ved bæsj har jeg alltid brukt engangskluter. Mesoft el med vann på. Evt olje på om bæsjen er vanskelig å få vekk.

Bruker klut ved vask når de bader og ved vask på stellebordet (ansikt, hender, føtter og rompe). Henger brukt våt klut til tørk før den kastes i skittentøyet, ellers blir det mugg. Nå henger jeg de på kanten oppå dusjkabinettet på badet. Ellers har jeg en kleskarusel på vaskerommet der jeg henger møkkete vått tøy (mopper og kluter/filler, votter, gummibukse osv).

På apotek 1 har de tørre wipes til en "billig" penge :) 6 pakker som har 100 tørre wipes i hver, til 100 kr. (Om man blir medlem av kundeklubb da. Bare last ned appen til apotek 1)

Babyolje, varierer hvilken. Fra vanlige butikker, ofte libero sin

Back
Topp