Stelleutstyr, kremer osv

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Mannen sa han ønsket at alt var i hus til ungen kom sånn at han ikke måtte løpe rundt i butikker.

Hvor mye bleier trenger man de første uken?
Hva slags kremer/ badeolje?
Trenger man nesesuger/badetermometer/babycall/brystpumpe?
Noe annet vi må ha? Har en pakke våtservietter, en pakke mesoft, smokken og en flaske.
Nattbind vet jeg at jeg må ha.

Alt av klær og "vanlig" utstyr har vi.

Pumpe kommer an på ungen. Om du får til å amme eller ikke.
Vi kjøpte ikke pumpe sist og måtte dra hjem med en unge som ikke ammet så måtte stresse rundt å finne pumpe, bor ikke akkurat sentralt :) det ordna seg men ble litt stress i stede for å bare få dra hjem å slappe av.
Men kremer/olje/såper er jo noe dere skal bruke i lang tid fremover så skader ikke å handle inn. Men første tiden skal en vel ikke vaske ungen med såpe? Men enten bare vann eller litt olje.
Våtservietter skal dere også bruke lenge så skader ikke ha noen ekstra liggende (alltid ha i vesken :) )

Bleier husker jeg ikke jeg nei men det går no noen om dagen, men det klarer vel mannen å kjøpe med for han skal sikkert på butikken uansett ?? Sikkert mer kjedelig å må
på apotek og slikt?

Vi har badetermometer og det syns jeg er veldig enkelt. Så er jeg helt sikker på at temperaturen blir riktig.

Hvis ungen skal sove ute eller i et rom langt unna så kan baby call være greit.

I snitt regnes det 5-6 bleier i døgnet. Kan fort bli mere om ungen bæsjer mye.

Vi har sinksalve og babybadeolje klar. Og så brystvortekrem til meg.

De færreste har behov for nesesuger i begynnelsen, men kan jo være like greit å ha den i huset. Badetermometer brukte vi aldri. Babycall trenger vi ikke i vårt hus, men på hytta. Brystpumpa ser jeg an om jeg har behov for eller ikke. Ingen kan svare på om amming fungerer eller ikke, vi synes den utgiften kan vi vente med til vi vet om behov er her.

Hadde kjøpt inn flere pakker med våtservietter. Greit til å vaske gulp bort. Og så gulpe/ammekluter.

Mannen sa han ønsket at alt var i hus til ungen kom sånn at han ikke måtte løpe rundt i butikker.

.

Uhm, er det slik at DERE skal i samarbeid handle alt før fødselen slik at mannen skal slippe å fly rundt i butikker etter fødselen, og heller bruke tida med den nyfødte og deg - , eller er dealen at DU skal fly rundt i butikker nå for at han skal slippe hele handlinga? Hihihi.. :-)

Jeg merker dog at det selv hos oss nok er slik at det er meg som tenker mest på disse tinga nå, og at han nok forventer at jeg har kontroll på hva som trengs. Til gjengjeld har jeg ingen dårlig samvittighet om han må ut og fly etterpå for å skaffe ting. Hey, han har et barn fra før av, han bør vite bedre enn meg hva som trengs.. :-) :-)

Nope, dette er et samarbeid ;)

jeg vet ikke helt hva man burde kjøpe inn... men jeg har i allefall kjøpt inn: 1 pakke bleier,1 boks med amme innlegg, kremer/oljer kjøper jeg av serien dr greve pga er ikke så mye rart i di...så der kjøpte jeg: bade olje,bade såpe/shampo,zink salve. Har å kjøpt inn krem for såre brystvorter. 3 smokker og 2 flasker som jeg har fått i gratis pakken..

Bryst pumpe er vist bortkasta penger føre man vet om ungen vil amme eller ei har jeg hørt.. så satser på å vente med det en stund :)

Vi har kjøpt:

- Weleda hudvask/shampoo i ett, synes det er greit å få vasket babyhåret litt, det blir fort fett.
- Jojobaolje, bruker det både som bleiesalve og babyolje, er helt naturlig og tetter ikke huden slik mange salver og oljer gjør.
- Bleier i str 1 og 2
- Chicco ammeinnlegg, synes de er best, fås på Barnas Hus
- Mesoft til bruk som våtservietter på tur, putter dem i en Ziplockpose med litt vann og jojobaolje. Bruker for øvrig minst mulig servietter og kluter ved bleieskift, men skyller istedet stumpen under rennende vann i vasken, og er hellig overbevist om at det er hovedgrunnen til at vi har hatt veldig lite såre stumper på guttene våre.
- Lykkelig som liten ammesalve
- En Medela Calma-flaske, denne har en ventil som gjør at melken ikke renner uten at babyen suger, og etterligner dermed hvordan melken kommer fra brystet. Har ikke tenkt å bruke den uten at jeg må (iallefall sånn i starten), men greit å ha i tilfelle.
- Har brystpumpe fra førstemann, han er født med spalte så jeg pumpet til ham. Jeg er veldig avhengig av å ha pumpe i starten, for jeg får veeeldig mye melk, men om man bor sånn til at det er lett å få tak i en pumpe er det greit å vente til man ser om man faktisk har bruk for den. Til info så er det ofte mulig å leie pumpe på sykehus/helsestasjon, og Ammehjelpen driver også pumpeutleie en del steder i landet.

Takk for mange gode tips, skal få handla litt ila uka :)

Purelan er veldig klissete ja. Jeg har brukt Lykkelig som liten ammesalve, finnes på barneutstyrsbutikker og apotek/helsekost tror jeg :)

Velger Jojobaolje istedenfor "standard natusan-parafin" som babyolje her også. :)

Så da er det meste i boks:

Nesesuger+refill
Badetermometer
Neglesaks
Lanolin brystvortekrem
Babycall
Ammeinnlegg (kjøpte to ulike, en tynn og en tykkere variant. I tillegg har jeg seks par i ull og bambus)
Febermåler
Bepanyl et eller annet rumpesalve
2pk mesoft
2pk våtservietter
En liten flaske med burt bees badeolje
2 tutteflasker
2natursmokk (en rund og en flat)
2mam smokker

...og bringebærblad te!

Kjøper bleier etterpå, også skal jeg kjøpe medela calma flaske. Den anbefalte de på helsestasjonen og ammekurset jeg var på.
Samt jojoba olje.

Kjøper man jojobaolje på helsekost eller apotek?

Jeg kjøper på eqology.com, men fås kjøpt på apotek også ja. Må gjerne spørre etter det, for det står ofte ikke fremme i hyllene.

Back
Topp