Stelleprodukter

18 mai :)

Flørter med forumet
Jeg skal ha førstemann og er ganske så grønn på dette med stelleprodukter, så luerer på om dere kan anbefale meg noe som er bra og allergivennlig. Har selv eksem, astma og allergier, så tenker jeg må være ekstra forsiktig med snuppa da. Så er det noen som har noen gode råd og erfaringer å komme med tar jeg dem i mot med glede :)

Vi kjøpte stellesalve fra Mori of Norway til eldstemann og jeg kommer til å kjøpe den til nestemann også. Den er tynn og trekker raskt inn. Sønnen min tålte ikke sink og tykke salver fikk huden til å sprekke. Jeg fikk salven i en pose med prøver på svanemerkede produkter. Det beste er at den er billig og drøy.

jeg var veldig fornøyd med babyline sine produkter :)

Også førstegangs her, men etter å ha tenkt litt over det er det jo ikke så mye man trenger til å begynne med. Og om man bestiller litt gratispakker får man jo litt prøver også man kan prøve og se hva funker. Ellers vet jeg lillesøster bruker earthfriendly på sin sønn og er fornøyd med det merket :)
Noe jeg kommer til å legge vekt på er at det ikke inneholder 'fyfy'produkter :)

Lykke til i jungelen!

Jeg brukte babyline sine til snuppa mi...veldig fornøyd med de.
Så kommer nok til  bruke det denne her gangen å,såfremt ikke lillegutt reagerer da:)

Phibonacci skrev:
Også førstegangs her, men etter å ha tenkt litt over det er det jo ikke så mye man trenger til å begynne med. Og om man bestiller litt gratispakker får man jo litt prøver også man kan prøve og se hva funker. Ellers vet jeg lillesøster bruker earthfriendly på sin sønn og er fornøyd med det merket :)
Noe jeg kommer til å legge vekt på er at det ikke inneholder 'fyfy'produkter :)

Lykke til i jungelen!

Hva mener du er "fyfy" produkter? Jeg bruker ingenting av produkter selv så jeg kan absolutt nada om slikt  ^^

Mange sier jo at at vann er nok (når babyen ikke er skitten, for det daglige stellet), så lenge babyen ikke har behov for noe pga diverse allergier/eksemer. Jeg kommer til å bestille gratispakker, men vil ikke prøve ut ting om det ikke er bra for babyen.

Jeg har aldri smørt mine m noe når de har vært babyer, men har badet de i jordnøttolje (dette ble brukt på barselavd, vet ikke om d blir brukt nå) å har i tillegg brukt apoteket sin egen olje. Har holdt lenge d til de har vært i alle fall over 6 mnd å og så sant viss de ikke har vært veldig skitne.

Her tror jeg man bare må prøve seg frem selv. Det er så mange ulike meninger om ting, om hva som er "fy-fy" og ikke. Jeg har ikke hatt en unge som er noe særlig sår, eller har tørr hud, og jeg har faktisk hatt litt såpe i badevannet i tillegg til olje!! Og brukt shampo (det bruker de på fødeavdelingen også) Jeg bruker stort sett produkter jeg kjøper på apoteket. 

Som hudterapeut og plaget med mye eksem og kløe selv, så kjøpte jeg babyline til min første. Men brukte kun baseolje (jordnøttolje, e.l.) i badekaret og kun noen dråper. smurte kun om nødvendig.
Dvs:
ute i minusgrader: kuldekrem uten vann i ansikt å hender
Ute i sol: solkrem med høy faktor på utsatte områder, ellers dekket med klær.
Vintertørr hud: Ingenting, med mindre han virket plaget av det. Da ble det feit krem.
Sår stump: sinksalve om nødvendig.

Og aller, aller viktigst: Ikke bade for mye! Mange bader hver kveld og bruker det som kosestund, men da ødelegger en faktisk den naturlige beskyttelsen på huden til barnet.. Det er viktig at den får bygge seg opp, så ungen ikke blir avhengig av kremer fra dag 1.
Det er iallefall min mening.

Tusen takk for gode svar! Forstår jeg må helst ikke bruke så mye i begynnelsen og heller se det litt an etter hvert hva som blir nødvendig emoticon

squakky skrev:
Som hudterapeut og plaget med mye eksem og kløe selv, så kjøpte jeg babyline til min første. Men brukte kun baseolje (jordnøttolje, e.l.) i badekaret og kun noen dråper. smurte kun om nødvendig.
Dvs:
Vintertørr hud: Ingenting, med mindre han virket plaget av det. Da ble det feit krem.

Og aller, aller viktigst: Ikke bade for mye! Mange bader hver kveld og bruker det som kosestund, men da ødelegger en faktisk den naturlige beskyttelsen på huden til barnet.. Det er viktig at den får bygge seg opp, så ungen ikke blir avhengig av kremer fra dag 1.

Har du tips til konkrete merker/type? :)

Sylvanas skrev:

Hva mener du er "fyfy" produkter? Jeg bruker ingenting av produkter selv så jeg kan absolutt nada om slikt  ^^

Mange sier jo at at vann er nok (når babyen ikke er skitten, for det daglige stellet), så lenge babyen ikke har behov for noe pga diverse allergier/eksemer. Jeg kommer til å bestille gratispakker, men vil ikke prøve ut ting om det ikke er bra for babyen.

Vann med evt litt olje i vil nok holde lenge, men tenker på feks parabener. Heldigvis har markedet blitt veldig obs på det og mange merker produktene sine som parabenfrie dersom de er det :)

Nå ifbm graviditeten bruker jeg feks et produkter fra mama mio som har denne profilen:
(mamamio.no): I Mama Mio fører vi en KJEMIKALIEFRI politikk. Hvert Mama Mio produkt inneholder ikke; Parabener, Petrolatum, Sodium laureth, Laurylsulfat, Syntetiske dufter, Phtalat, Xenoøstrogen, 
Får de til en ok penge (ink frakt) på feeluniqe. De betaler tilbake toll/moms om du handler over, men de fleste mama mio produktene mener jeg du får under tollgrensa :)
Løner seg å handle i pund.

Tenker også at dersom vi skal bruke våtservietter kommer jeg til å sjekke opp hva som finnes og innholdet i de osv. Om noen har noen tips her: Del gjerne! :)

Våtservietter trenger man nesten ikke. De eneste gangene vi brukte det var ved bæsjebleieskift når ikke det var vask tilgjengelig. Ellers tørket vi først stumpen med dopapir og vasket med klut og vann.

Våtservietter med svanemerke er de tryggeste. Ei jeg kjenner bruker våtservietter til å fjerne malingsflekker fra klær. Ikke noe jeg vil bruke på babyhud mer enn absolutt nødvendig.

Her bruker vi mesoft engangskluter kjøpt på apoteket. Tørre gasskluter på en måte, dypper de i vann også vasker de fint rent i stumpen :) Brukte Neutral våtservietter når vi er på tur. Aldri hatt behov for noen salver eller noe i stumpen hennes.
Litt olje i badevannet er alt jeg brukte til hun hadde nok hår til å bruke shampoo.

Grønn hverdag har lister over produkter som er bra for babyer:

http://gronnhverdag.no/nor/Klaer-Hudpleie/Hudpleie

Jeg har brukt Silulen Zinksalve mot sår stump etc. Inotyol hvis det har blitt skikkelig ille. Ellers har jeg stort sett brukt A-Creme som jeg har vært veldig fornøyd med, hadde imidlertid noe tørr hud på sønnen min som denne ikke hjalp mot, etter litt googling fant jeg ut at apoteket har produsert en egen krem som heter Karbamidkrem (tror jeg) og den inneholder ikke parabener. Den blir ofte brukt av personer med atopisk eksem, den har jeg vært utrolig fornøyd med, helt super mot tørr hud! 
Nå har ikke vi noen spesielle allergier eller noe i familien, men barna har i hvertfall ikke reagert på disse produktene.

mitt tips er å ikke hamstre inn noe særlig. ikke mya annet enn babyolje som ble brukt her i huset, ganske så lenge.... lar man dem sprelle uten bleie en del, får de jo luftet baken og dette forebygger jo ganske mye sårhet etc. potetmel er og beroligende på huden...

liseann skrev:
mitt tips er å ikke hamstre inn noe særlig. ikke mya annet enn babyolje som ble brukt her i huset, ganske så lenge.... lar man dem sprelle uten bleie en del, får de jo luftet baken og dette forebygger jo ganske mye sårhet etc. potetmel er og beroligende på huden...

Jeg signerer denne:) difinitivt sånn det var her også.. jo mindre man bruker jo bedre:)

Chocolate girl skrev:
Her bruker vi mesoft engangskluter kjøpt på apoteket. Tørre gasskluter på en måte, dypper de i vann også vasker de fint rent i stumpen :) Brukte Neutral våtservietter når vi er på tur. Aldri hatt behov for noen salver eller noe i stumpen hennes.
Litt olje i badevannet er alt jeg brukte til hun hadde nok hår til å bruke shampoo.

Grønn hverdag har lister over produkter som er bra for babyer:

http://gronnhverdag.no/nor/Klaer-Hudpleie/Hudpleie

Mesoft, ja! Det fikk jeg tips om her inne tidliger og har notert ned. Fant en 100pk på nett til 22,50 eller noe, så er jo ikke akkurat store utgiften å prøve det :)

Vi brukte egentlig bare babyolje til å begynne med. Såpe litt etterhvert og shampoo først etter et års tid ( han hadde jo ikke hår :P). Også hadde jeg ei sinksalve liggende , men fikk aldri bruk for den fordi stumpen blir jo luftet mye som de over her sier :)

Phibonacci skrev:

squakky skrev:
Dvs:

Har du tips til konkrete merker/type? :)

Som kuldekrem og feit krem på kroppen bruker jeg Forever Propolis Creme som er basert på aloe vera og propolis og er uten vann. Men den er nok ikke tilstrekkelig i sterk kulde.. Men det har vi heldigvis ikke her ;) Solkrem husker jeg ikke, men kjøper iallefall ny hvert år. Sjekk grønnhverdag sine sider, så finner en litt tips der :) Får han soleksem eller noe bruker jeg ren aloe vera gele fra forever.
Og sinksalve og shampoo har jeg fra Babyline. Våtservietter bruker jeg litt diverse, men har brukt mye first price i det siste. Har ikke sjekkt ingr. så nøye på dem, men natusan og andre kjente merker kjenner jeg er parfymert og såpete..
I forhold til parabener er jeg ikke så nøye.. Det finnes forskjellige parabener og det finnes mye verre ingr å bruke i produkter.. Synes det er viktig å bruke sunn fornuft og ikke bli helt hysterisk :)

Back
Topp