Stellematte og bleieskift på natta

Otermamma

Forelsket i forumet
Skuddårsspirene 2024
Utmarsj 2024
To spørsmål:
1. Stellematter, må man ha trekk på dem? Vi har en IKEA stellematte+bord, den ser veldig lett ut å tørke av, men vi har med en del trekk til den - bør de brukes?
2. Hvordan løser vi nattlige bleieskift uten å måtte stå opp av sengen? Bør jeg ha en liten matte eller lignende til å skifte baby på i sengen?
 
To spørsmål:
1. Stellematter, må man ha trekk på dem? Vi har en IKEA stellematte+bord, den ser veldig lett ut å tørke av, men vi har med en del trekk til den - bør de brukes?
2. Hvordan løser vi nattlige bleieskift uten å måtte stå opp av sengen? Bør jeg ha en liten matte eller lignende til å skifte baby på i sengen?
Vi brukte bare vanlig liten håndduk under (hadde egne til formålet, men har da også fått brukt de etterpå.) synes personlig det var best å ha hånduk under, matta i seg selv opplevde jeg kunne bli litt «klam» for baby p ligge på uten, og greit å ha noe du kan kokvaske om det blir søl med tiss/bæsj( for det kommer til å skje.

I starten skiftet vi på stellebordet (synes ikke det var så greit å ha skitne bleier etc ved senga), etterhvert holdt bleien igjennom natta uten skift.
 
Eg brukte handduk til stellematta, synes det var like greitt. Men om du har utskiftbare trekk til, gjer det jo igrunn same nytta.

Vi kjem nok til å skifte på badet uansett, men vi har dør til badet frå soverommet, so er veldig raskt gjort. Vore flink til å gløyme ei bleie om eg skiftar i svime på soverommet, luktar ikkje so veldig deilig.
For ikkje å snakke om st det er varmare på badet enn soverommet, og det blir nok betre for jenta å bli skifta på på badet hos oss.
 
Jeg har skiftet på soverommet med begge mine, enten pga lang vei til badet eller at jeg var så trøtt i perioder. Kan ha stellematta under senga, med bleie/bleiepose/servietter klare. Eller bare et håndkle eller sånn stelleunderlag, det lekker ikke gjennom de om det kommer søl.. men jeg har aldri opplevd at de tisset/bæsjet mens jeg stelte de på sengen på natten, det er såå fort unnagjort når de er så små. Synes ikke det har luktet særlig heller, lukk bleien godt og hiv i pose.
 
vi har brukt trekk med håndkle på stellematta. Har to gutter, de tisser fortere når de er uten bleie kontra jenter.
På natt har jeg bare hatt et håndkle under og skifta i senga. Skifter kun ved bæsj eller full bleie. Opplevde at de da sovna fort igjen, kontra når jeg i starten gikk på badet for skift. Dette er selvfølgelig individuelt.
 
1. Vi bruker gamle håndklær
2. Ja, vi bytter på en liten, sammenleggbar matte hvis vi bytter andre steder enn på badet (den fulgte med i stellesekken). Legg ny bleie under rompa før du tar av den gamle hvis du steller uten vanntett underlag.
 
vi har brukt trekk med håndkle på stellematta. Har to gutter, de tisser fortere når de er uten bleie kontra jenter.
På natt har jeg bare hatt et håndkle under og skifta i senga. Skifter kun ved bæsj eller full bleie. Opplevde at de da sovna fort igjen, kontra når jeg i starten gikk på badet for skift. Dette er selvfølgelig individuelt.
Jenta mi elsket å tisse på stellebordet :shy: Tisser guttebaby rett opp? Bør jeg legge et håndkle eller lignende over han hvis jeg ikke tar på ny bleie med en gang?
 
To spørsmål:
1. Stellematter, må man ha trekk på dem? Vi har en IKEA stellematte+bord, den ser veldig lett ut å tørke av, men vi har med en del trekk til den - bør de brukes?
2. Hvordan løser vi nattlige bleieskift uten å måtte stå opp av sengen? Bør jeg ha en liten matte eller lignende til å skifte baby på i sengen?

Vi har en rimelig stellematte fra jysk, er et slags stoff utenpå en skum-matte. Vi legger bare et håndkle oppå og bytter det ved behov. Tok stort sett bleieskift på stellebordet på badet om natten, men hvis jeg sov alene og hadde god plass i sengen gjorde jeg det av og til der, med et håndkle som underlag
 
*sniker*
Har brukt håndkle med en sånn tissekladd under og skiftet rett i senga, ble mye bedre søvn av det fordi de våknet mindre opp. Hadde små plastposer liggende som bæsjebleien gikk rett oppi. Skiftet også bare ved bæsj.
 
Jenta mi elsket å tisse på stellebordet :shy: Tisser guttebaby rett opp? Bør jeg legge et håndkle eller lignende over han hvis jeg ikke tar på ny bleie med en gang?
Har sett et triks der man vasker guttebabyen kjapt rett under bleiekanten fremme før man tar av bleia. Kulden og væten fra våtservietten skal da stimulere dem til å tisse før du tar av bleia, slik at blæra tømmes før bleia er av. Men jeg har bare hatt jentebaby og aldri testa det, så vet ikke om det funker, vel og merke. Og det er sikkert like individuelt som alt anna, men det skader jo ikke å prøve da :D
 
Jenta mi elsket å tisse på stellebordet :shy: Tisser guttebaby rett opp? Bør jeg legge et håndkle eller lignende over han hvis jeg ikke tar på ny bleie med en gang?
Ja, de vet å få til en god stråle..hehe! Trikset er å ha den nye bleien klar under, så går skiftet fort. Jeg har også tidvis lagt en liten tørr klut over tissen hvis jeg skal lufte rumpa litt eller må vaske pga bæsj ☺️
 
Du må ha noko på stellematta, alle babyer tisser på stellematta, og uten noko som absorberer det vil heile ungen bli full i tiss! Me bruker heilt vanlige håndklær, dei fra ikea er perfekt størrelse.

Du må sjølv finne ut ka som fungerer best for deg. Det kan være kav å bytte på baby i senga, spesielt siden dei så ofte tisser under byttet. Me løyste det ved å ha alle skarpe lys av i gang og på badet, og små lamper med svakt lys isteden. På den måten hadde det ingenting å sei at me forflytta baby til badet, våkna ikkje meir av den grunn, og mykje lettere å bytte kjapt der. Men igjen, veldig individuelt, du må berre teste ka som funker for dokk :)
 
Har du stellematte med skumgummimadrass bør du ha noe over, selv om «madrassen» har trekk, det kan fort trekke ned. Lettere å vaske trekket enn skumgummien. Nå vet jeg ikke hvilken matte IKEA har, men om det er silikon/plast som.eks Leander mat, vil det jo ikke trekke ned, men kan fortsatt bli gris. Anbefaler å ha håndduk under babyen uansett :)

Ved nattlige bleieskift stelte vi første på rommet i senga om det da ikke hadde vært bæsjplosjon oppover ryggen :p Vi hadde håndkle, våtservietter og bleier tilgjengelig på nattbordet. At bleien lå på rommet til vi sto opp gjorde ingenting. Det var sjeldent den luktet så fælt. Noen få uhell hadde vi der vi skulle hatt sånn tissekladd under håndduken, men det var sjeldent et problem. Vi flaskematet, så som oftest skiftet den ene bleien mens den andre fiksa flaska ute på kjøkkenet. Alt for å minst mulig stimulere henne med lys og lyd på natta. Ser for meg at vi starter ut ganske likt med minstemann også. Men som sagt tidligere, det er veldig individuelt - prøv dere frem; dere finner fort ut hva som funker for dere :)
 
Back
Topp