Stellebordløsninger

*Håpefull*

Glad i forumet
Hvordan gjør dere det ift. stelling av baby? Vi har veldig lite bad og har ikke plass til stellebord. Frem til nå har vi kunnet lagt mykt underlag ved siden av vasken og baby oppå der, men nå når hun er blitt 2 mnd snart så er det ikke lenger plass til henne.

Vi har stellebord på soverommet, syns det er veldig deilig å stelle der mtp. at det er høyt oppe og ikke vondt for ryggen vs når man legger stellematten på baderomsgulvet.

Vasker dere med våtservietter når dere steller på soverommet? Virker litt stress faktisk å alltid måtte sørge for å ta med vann inn der hver gang man skal bytte bleie, blir litt ofte når de er såpass små :) Går det an å rett og slett bare ha en bolle stående der med vann eller er det uhygenisk mtp at det kanskje rekker å samle seg bakterier etc? Ikke vet jeg, bare lufter litt tanker:laughing002 Evt. kunne en boks med lokk og vann funket som stod der gjennom dagen (kunne byttet det innimellom for å opprettholde en ok temperatur da), eller kan det også problematiseres? :)

Hvordan gjør dere det ift. stelling av baby? Vi har veldig lite bad og har ikke plass til stellebord. Frem til nå har vi kunnet lagt mykt underlag ved siden av vasken og baby oppå der, men nå når hun er blitt 2 mnd snart så er det ikke lenger plass til henne.

Vi har stellebord på soverommet, syns det er veldig deilig å stelle der mtp. at det er høyt oppe og ikke vondt for ryggen vs når man legger stellematten på baderomsgulvet.

Vasker dere med våtservietter når dere steller på soverommet? Virker litt stress faktisk å alltid måtte sørge for å ta med vann inn der hver gang man skal bytte bleie, blir litt ofte når de er såpass små :) Går det an å rett og slett bare ha en bolle stående der med vann eller er det uhygenisk mtp at det kanskje rekker å samle seg bakterier etc? Ikke vet jeg, bare lufter litt tanker:laughing002 Evt. kunne en boks med lokk og vann funket som stod der gjennom dagen (kunne byttet det innimellom for å opprettholde en ok temperatur da), eller kan det også problematiseres? :)

Vi har også stellebord uten tilgang til vann. Vi bruker sånne engangskompresser og en liten bolle med vann (sånn ikeating som henger på sprinkelsenga) når vi vasker. Vi henter nytt varmt vann for hver bæsjebleie og for morgen- og kveldsstellet (bruker ikke bollen med vann til noe annet enn å vaske bleieområdet). Resterende tissebleier blir enten vasket med det vannet som er der, eller ikke vasket i det hele tatt om det ikke har gått altfor lang tid mellom byttene. Skal sies at vi varmer opp kompressene i hendene før den går på babyen, ellers hadde vi nok fått oss et godt fortjent spark i ansiktet :p

Vi vaska i vasken og i dusjen ved "store" bleier. Stellematta la vi inni dusjen (når vi ikke dusja).

Vi har lite bad men har klart å køostre inn et lite stellebord, det er vanvittig trangt men det går.

Hadde vi måttet ha stellebord på et annet rom hadde jeg «laget» mine egne våtservietter ved å ta en plastbeholder og fylle den med engangskompress, vann og en dæsj kokkosolje feks, å hatt stående der og sikkert hentet vann innimellom også:-) mye bedre for babyens hud enn de våtserviettene man kjøper på butikken apoteket etc. Jeg unngår å bruke de på farten også om jeg kan unngå det:-)

Du kan lage egne våtservietter av engangskompresser eller gasskluter. Ha en books hvor du heller i litt varmt vann (kokt men avkjølt er fint) og ha litt babyolje i vannet. Deretter legger du kluten i så de trekker til seg alt vannet, du trenger altså ikke såå mye vann. Så kan du ha lokk på boksen og bruke de klutene i 24t. Altså du bruker bare hver klut 1 gang før den kastes eller legges til vask :)

Vi har hatt stellematte på vaskemaskina, men du har kanskje så lite bad at det heller ikke er mulig? :)

Kan du ha vegghengt? En venninne av meg har det over doen. De har tilpasset opphengte slik at de har skrudd inn i fugene så de slapp å ødelegge flisene på badet.
Før hadde vi lite bad men hadde vaskemaskin så hadde stellematta oppå. Nå har vi valgt å ha stelleplassen på vaskerommet og jeg er superfornøyd :D

Du kan lage egne våtservietter av engangskompresser eller gasskluter. Ha en books hvor du heller i litt varmt vann (kokt men avkjølt er fint) og ha litt babyolje i vannet. Deretter legger du kluten i så de trekker til seg alt vannet, du trenger altså ikke såå mye vann. Så kan du ha lokk på boksen og bruke de klutene i 24t. Altså du bruker bare hver klut 1 gang før den kastes eller legges til vask :)

Vi har hatt stellematte på vaskemaskina, men du har kanskje så lite bad at det heller ikke er mulig? :)
Skulle til å foreslå å lage selv :D

Termos med varmt vann. Trenger kanskje bare å fylle den en gang om dagen. Så har du varmt/lunket vann tilgjengelig til stell. Samt et flaske med kaldt vann. Det ville nok jeg ha gjort.

Jeg har stelleplass på badet, men jeg "lager" likevel klar egne kluter med vann og kokosolje. Har de i en boks med lokk :)

Vi vasker kun ved mye bæsj, da tar jeg ham under springen i vasken (4 mnd, 63 cm). Badet 1-2 ggr i uka, balje på golvet. Ellers vasker vi med olje på sånne tørre engangskluter , tørker forsiktig og tar på pudder. Etter vi sluttet å bruke så mye vann og kremer er han aldri mer sår.

Vi har stellebord på badet men det tar vi vekk når han blir mer mobil om 1-2 mnd. Deretter matte på gulvet.

Steller på soverommet om natta (ca 21-6), vasker med olje og talkum etterpå. Har han bæsja tørker jeg så godt rent med oljeklut som går, så får han vask i vasken eller balje på morgenen en gang

Tusen takk for kjempefine tips til løsninger her :)
Vi har ikke mulighet til å henge noe på veggen da vi kun leier her vi bor:smug: Bruker av og til å skylle i vasken ja, men vasken er litt "dum", veldig liten krane og tett inntil selve vasken, så dermed er det litt komplisert å få skylt ordentlig, men det hender at vi gjør det ja :) Matte på gulvet er en ok løsning, kjenner det bare litt i ryggen:rolleyes: men da har man hvertfall vannet i nærheten. Ellers skal jeg prøve med ferdiglaga engangskluter ja, det virker som en god måte det også :) Takk takk alle sammen:joyful:

Tusen takk for kjempefine tips til løsninger her :)
Vi har ikke mulighet til å henge noe på veggen da vi kun leier her vi bor:smug: Bruker av og til å skylle i vasken ja, men vasken er litt "dum", veldig liten krane og tett inntil selve vasken, så dermed er det litt komplisert å få skylt ordentlig, men det hender at vi gjør det ja :) Matte på gulvet er en ok løsning, kjenner det bare litt i ryggen:rolleyes: men da har man hvertfall vannet i nærheten. Ellers skal jeg prøve med ferdiglaga engangskluter ja, det virker som en god måte det også :) Takk takk alle sammen:joyful:

Matte på gulvet er det bare å bli vant med :hungover: i hvertfall dersom du har en «normalt makkete» unge :cool: her har han på snart 3 endelig slutta med bleie, men fra han var ca 6-7 mnd var det risikosport å ha ham på noe stellebord. Samme med storesøster, men hun slutta da hun var 2 :love2

Vi har heller ikke stellebord med tilgang til vann og styra mye med hjemmelagde våtservietter etc i starten. Etterhvert gikk jeg over til å bruke våtserviettene til Neutral. Vasker kun ved bæsjebleier og det har gått helt fint. Har gjort det sånn i ca 6 mnd og huden er ikke sår. Ved kveldsstellet bruker jeg engangsklut som jeg fukter med lunkent vann i vasken (hvis hun ikke bader).

Matte på gulvet er det bare å bli vant med :hungover: i hvertfall dersom du har en «normalt makkete» unge :cool: her har han på snart 3 endelig slutta med bleie, men fra han var ca 6-7 mnd var det risikosport å ha ham på noe stellebord. Samme med storesøster, men hun slutta da hun var 2 :love2

Hehe, ja, makkete kan man godt beskrive det som:D:laughing002 Hun er absolutt ikke glad i å bli stelt, så da makker vi mest mulig og stritter i mot så godt det går:laughing001:love017
Litt tryggere å ha de på gulvet på matte ja, så det er definitivt noen fordeler ved det..

Vi har heller ikke stellebord med tilgang til vann og styra mye med hjemmelagde våtservietter etc i starten. Etterhvert gikk jeg over til å bruke våtserviettene til Neutral. Vasker kun ved bæsjebleier og det har gått helt fint. Har gjort det sånn i ca 6 mnd og huden er ikke sår. Ved kveldsstellet bruker jeg engangsklut som jeg fukter med lunkent vann i vasken (hvis hun ikke bader).

Ja, det blir litt sånn her også....hvertfall på natt går det i våtservietter da vi skifter på soverommet...Tror ikke de tar så veldig stor skade av våtservietter..hvertfall ikke de som er i dag, det finnes jo mange gode varianter som er skånsom mot huden, som du har erfart ja...Våres er litt sår innimellom, selv om vi smører og smører med salve..så jeg har prøvd å unngå våtservietter noe..Men at det er våtservietter i seg selv som gjør de sår er vel ikke nødvendigvis sikkert nei :)

Vi har stelt endel uten vann på hyttetur etc, og fikser egne våtservietter. Litt mer pes enn å skylle i vasken/dusjen, men greit nok :)

Det er forøvrig ikke sårhet som er risikoen vi per i dag ikke vet nok om ang bruk av våtservietter, men allergifremkallende og hormonforstyrrende stoffer. Og dette er jo da i dag, ikke 20 år siden. Men bruker man svanemerket og de som Forbrukerrådet anbefaler (dessverre har de ikke testet våtservietter på noen år) og også de så lite som mulig hjelper det jo :)

https://www.forbrukerradet.no/vi-me...nde-stoffer-ma-fjernes-fra-hverdagsprodukter/

Back
Topp