Stellebord / -kommode

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Vi skal til å kjøpe vårt første stellebord til mini som kommer i mai, men er usikker på hva vi bør velge. Vi har lite bad, så vil stelle på det som snart blir barnerommet. Vi vurderer:
-stellekommode med badebalje
-vanlig kommode med stellematte oppå og balje på gulvet
-vanlig kommode med stellematte oppå og et sammenleggbart stellebord med badebalje som vi kan sette ved siden av kommoden når babyen skal bades

Noen som kan hjelpe meg med for og imot-argumenter?
Prøver å tenke på at barnet vokser og må kunne stelles der så lenge det trengs...

Og hvis vi skal stelle på kommode, ser det ut som vi må stelle barnet fra siden (f.eks med hodet til høyre og beins til venstre). Er det praktisk? Finnes det løsninger for å stelle med barnets føtter mot oss?

IKEA har vel en kommode som du kan slå opp og ned et stellebord på toppen.

Selv har jeg Stokke badebalje som du kan klappe sammen, genialt synes jeg. Brukes på gulvet eller i dusjen hos oss. Kan brukes fra nyfødt og i flere år.

Den samme baljen har vi også - veldig fornøyd!

Ingen erfaring med sammenleggbar stellebord. Vi har et fra IKEA som står på det ene badet - koster rundt 250kr for benken. Fornøyd med det også - kjekt med plass under og mulighet til å kunne feste kroker etc på

Vi skal til å kjøpe vårt første stellebord til mini som kommer i mai, men er usikker på hva vi bør velge. Vi har lite bad, så vil stelle på det som snart blir barnerommet. Vi vurderer:
-vanlig kommode med stellematte oppå og et sammenleggbart stellebord med badebalje som vi kan sette ved siden av kommoden når babyen skal bades

Prøver å tenke på at barnet vokser og må kunne stelles der så lenge det trengs...

Og hvis vi skal stelle på kommode, ser det ut som vi må stelle barnet fra siden (f.eks med hodet til høyre og beins til venstre). Er det praktisk? Finnes det løsninger for å stelle med barnets føtter mot oss?

Anbefaler å få tak i ett der baby kan ligge med beina mot deg. Tror det går på et fra IKEA, og på Olivier Furniture sitt (en del dyrere). Sikkert flere også.

Første vår badet vi i balje som sto på gulvet i dusjen. Litt klønete å komme seg opp og ned, men det funket. Greit å ha mest mulig plass til babyklær i kommoden kanskje? Og så ser jeg for meg at det er stress å tømme et sånt badekar som står på soverommet, men jeg har aldri prøvd. [emoji4]

Anbefaler å få tak i ett der baby kan ligge med beina mot deg. Tror det går på et fra IKEA, og på Olivier Furniture sitt (en del dyrere). Sikkert flere også.

Første vår badet vi i balje som sto på gulvet i dusjen. Litt klønete å komme seg opp og ned, men det funket. Greit å ha mest mulig plass til babyklær i kommoden kanskje? Og så ser jeg for meg at det er stress å tømme et sånt badekar som står på soverommet, men jeg har aldri prøvd. [emoji4]
Takk for tips! Ja, jeg syns osp der virker tungvindt å få tømt det når det står på soverommet. Må bli med bøtte i så fall.. så kommode med full utnyttelse av plassen til klær og stelleutstyr, også en separat balje er sikkert lurt.
Skal sjekke Olivier som du foreslår!

IKEA har vel en kommode som du kan slå opp og ned et stellebord på toppen.

Selv har jeg Stokke badebalje som du kan klappe sammen, genialt synes jeg. Brukes på gulvet eller i dusjen hos oss. Kan brukes fra nyfødt og i flere år.
Kan du vise meg et bilde av den?

Hvilken vei man steller babyen er veldig individuelt. Hos oss steller jeg fra siden med hode til høyre og beina til venstre og pappan steller fra nedenfra. Jeg er så kort at det vil være problematisk å stelle nedenfra når etterhvert som barna vokser.

Når det gjelder stellekommode med badebalje oppi så kjøpte vi dette til førstemann. Hadde med plass på badet og gjøre at det ble valget vårt da. Var også veldig fordel for meg da jeg hadde keisersnitt og ikke var i stand til å bøye meg ned for å bade i balje på gulvet. Men det store minuset var at det var ett herk å få tømt baljen. Slangen som følgte med fungerte på ingen måte optimalt. Denne gangen prøver vi å sette baljen som var i kommoden oppå badekaret (har flyttet siden førstemann kom), fungerer ikke det får vi finne på noe annet. Har muligheten til å bruke stellekommoden med badekaret oppi denne gangen også, men frister ikke veldig....

Kommer ann på om du har bardekar eller ikke. Vi har ikke badekar, så da valgte vi stokke badebalje. 3-åringen bader fortsatt i den.
Har stellekommode, men bruker ikke badebalja i den.
Kjøpte en billig brukt.

Det er ofte praktisk å stelle fra siden, så du babyen ikke bæsjer på deg.

Evt bare ei stellematte rett på badegolvet? Det gjorde ei venninne av meg som har bittelite bad. Både stellematta og badebalja oppbevarte hun under servantskapet til vasken når det ikke var i bruk. Har også sett at folk har hatt stellematta på vaskemaskinen, om du har den på badet, og jeg innbiller meg å ha sett vegghengte stellebord som du kan slå opp når det ikke eri bruk.

Vi kjøpte et billig stellebord på Ikea og badebalje fra Ikea. Etter 3 måneder synes vi ikke lenger det var trygt å stelle mini i høyden, da det var mye turning på stellematta. Da kjøpte vi en god stellematte som vi har på gulvet. Det er supert. Stellebordet brukes til klær på toppen og babyprodukter under.

Ville ikke gått for badebalje på soverommet!! Tror ikke det blir veldig praktisk.

Takk for mange gode tips! Det er så fint å høre andre erfaringer! Vi slår fra oss stellebord med balje på soverommet. Skjønner at det er upraktisk på flere måter!

Takk for mange gode tips! Det er så fint å høre andre erfaringer! Vi slår fra oss stellebord med balje på soverommet. Skjønner at det er upraktisk på flere måter!

Jeg kan også slå et slag for Stokke sin sammenleggbare badebalje, vi bruker den fortsatt til snart-2-åringen uten problemer. Tror også jeg ville styrt unna en løsning med stell og i hvert fall bading på soverom. Her i huset er det hvert fall stor forskjell på temperatur på soverom og badet - greit at det er godt og varmt der babyen skal bades :)

Vi har nummer en, jeg anbefaler nummer en (men fjerne badebaljen) og nummer tre for bading. Det finnes jo sånne helt enkle stativer til å putte badebaljen på. :) Å ha begge deler. Den badebaljen i kommoden opplevde iallefall vi at ble veldig fort alt for liten :)

Vi kjøpte nummer tre ganske snart etterpå men bare med et helt enkelt stativ. Veldig praktisk for badingen men stellekommode i treverk er det mest stabile ellers i bruk føler jeg :)

Hva har dere valgt og hva har dere kjøpt?

Å stelle sidelengs på kommode fungerer faktisk veldig fint :) Du har også da best kontroll på at barnet ikke triller av stellebordet etterhvert som det blir mer mobilt og helst litt vel ivrig etter å komme seg rundt og ned.

Mvh Undre.

(...)
Hva har dere valgt og hva har dere kjøpt?
(...)

Takk for tips! Vi har ikke kjøpt ennå. Etter å ha lest andre tips her har vi omtrent landet på vanlig kommode med stellematte på, og balje på gulvet. For en balje kan vi få plass til på badet, men verken stellekommode, sammenleggbart stellebord eller sånn stativ som du nevner får plass der. Alt for lite bad! :)
Men.. det hørtes lurere ut med stativ til en balje, slik at vi kan velge om vi vil bade på gulv eller med stativ, enn med den sammenleggbare typen. Har du noe forslag til hvor vi får tak i sånn?
Godt innspill ang å stelle fra sida! Det beste er vel kanskje å ha så stor plass oppå bordet/kommoden at man kan velge retning..

Takk for tips! Vi har ikke kjøpt ennå. Etter å ha lest andre tips her har vi omtrent landet på vanlig kommode med stellematte på, og balje på gulvet. For en balje kan vi få plass til på badet, men verken stellekommode, sammenleggbart stellebord eller sånn stativ som du nevner får plass der. Alt for lite bad! :)
Men.. det hørtes lurere ut med stativ til en balje, slik at vi kan velge om vi vil bade på gulv eller med stativ, enn med den sammenleggbare typen. Har du noe forslag til hvor vi får tak i sånn?
Godt innspill ang å stelle fra sida! Det beste er vel kanskje å ha så stor plass oppå bordet/kommoden at man kan velge retning..

Side 45, side 67, side 80 i denne katalogen på Babymiljø.

http://babymiljo.no/kataloger/

Her på Barnas Hus.

http://www.barnashus.no/stell-og-bading/badebaljer-og-badehjelp.html

Her på Babybanden.

https://www.babybanden.no/products/badebalje-med-termometer-og-sapedispenser-rosa-abc3

Del 1 av 2 :) :)

Mvh Undre.

Back
Topp