Stekt ris med grønnsaker og kylling?!

spiren2

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Har du en god oppskift på det, som du gjerne vil dele med meg?! [:)]

Kok ris og avkjøl, gjerne dagen før.

Dette er grønnsaker vi bruker oppi:
-fersk minimais
-gulrøtter
-purreløk
-kinakål

Dette gjøres så:
varm olje i en wok/stekepanne med hvitløk og litt fersk chili(chili kan sløyfes).
Når det begynner å lukte heeeerlig hvitløk, så freses kyllingen oppi, til gjennomstekt.
Deretter puttes de harde grønnsakene oppi; gulrøtter og minimais. Etter ca 2 minutter puttes purreløk og kinakål oppi. Dette skal freses sammen i ytteligere ca 2-3 minutter.
Så tar man en dæsj med østersaus og fiskesaus(fish sauce).
Og til slutt RISEN!
Stekes til risen er ordentlig varm.

NAAAAM![:D][:D][:D]

(ha gjerne andre grønnsaker også, men husk at det hardeste grønnsakene skal freses lengre).

4 Kyllingfileeter stekt i terninger/dele opp ferdig grilla kylling
1 pose amerikansk gr.blanding kokes klar.
Lag ferdig en haug med ris.. gjerne hurtigris. det går like bra.
Lag eggerøre på 5-6 egg.

Så har man litt av alt oppi panne med olje og har på grillkrydder (norsk ikke svensk) og paprikakrydder. Gjerne mye[:D][:D]
Og steker opp i blanding.. gjerne i flere omganger fordi dette er mye mat til mange.
Sleng i ildfastform og hold varm i ovnen... eller varm opp i ovnen før servering.

FY DÆVEN så godt. Jeg dynker min i grillkrydder på pletten og... [8D]

Bilde av min.. men tror jeg har laga med svinekjøtt her.. fordi gubben er allergisk mot kylling.

enkleste metode er:

Ris
amerikansk blanding
skinke (vi bruker påleggsskinke)
egg

Stek ris, skinke og amerikansk blanding til det er varmt.
Ta panna av plata, tilsett pisket egg etter hvor mye mengde det er - om det er til deg og LI passer det fint med to egg - og bland sammen og la egget stivne.

Raskt og deilig!! Om du synes det er litt lite salt, ta på litt soyasaus. [:)]

edit:
skinka kan byttes ut med kylling eller reker. Og så er det veldig godt med løk/purre/vårløk i - men det liker ikke trollungen her, så det pleier ikke vi å ha i! [:D]

ORIGINAL: Maanda

Kok ris og avkjøl, gjerne dagen før.

Dette er grønnsaker vi bruker oppi:
-fersk minimais
-gulrøtter
-purreløk
-kinakål

Dette gjøres så:
varm olje i en wok/stekepanne med hvitløk og litt fersk chili(chili kan sløyfes).
Når det begynner å lukte heeeerlig hvitløk, så freses kyllingen oppi, til gjennomstekt.
Deretter puttes de harde grønnsakene oppi; gulrøtter og minimais. Etter ca 2 minutter puttes purreløk og kinakål oppi. Dette skal freses sammen i ytteligere ca 2-3 minutter.
Så tar man en dæsj med østersaus og fiskesaus(fish sauce).
Og til slutt RISEN!
Stekes til risen er ordentlig varm.

NAAAAM![:D][:D][:D]

(ha gjerne andre grønnsaker også, men husk at det hardeste grønnsakene skal freses lengre).

Får en kjøpt det ferdig?

Det var faktisk dagens middag, men med en liten vri: halvparten av risen var byttet ut med jukseris (blomkål).

Lager eggerøre av ca et egg pr person, legg til side
Steker små biter med kylling og en pose wokgrønnsaker (evt gulrøtter, mais, brokkoli, sukkererter, paprika eller annet du liker). Krydre med chili, aromat,pepper ol.
Ha i kald kokt ris og eggerøren. Så har jeg på soyasaus til slutt.

Jukserisen lagde jeg ved å rive blomkål med rivjern og steke på pannen med litt smør, salt og pepper. Smakte overraskende godt[:)]

Ja, man får kjøpt fish sauce ferdig. Er i den "orientalske" delen av matbutikkene.

Glemte forresten og skrive at når alt er stekts sammen knuses to egg over og det blandes og stekes til egget er stivt!!

Back
Topp