Stekepanne-anbefalinger

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Vi må ha ny stekepanne, igjen.. den vi har nå, har holdt overraskende lenge, men fordi noen bare skal «litt nedi» med en gaffel og bare ha «litt høy» temp ved oppstart, så har den gått til h...

så jeg tror jeg vil ha en jernpanne. Iallfall noe som tåler en gaffel. Gjerne noe på salg da, siden vi er i den sesongen :)

Vil anbefale å sjekke ut panner i karbonstål. Selv har jeg denne: https://bakerenogkokken.no/gryter-o...MIhKm417v77QIVwf-yCh2xSgyaEAQYASABEgJdcPD_BwE
kjøpt på Jernia under Hellstrøm-branding.
Om du behandler karbonstål med olje noen omganger så får den veldig fine non-stick-egenskaper.

Jeg har likevel en teflonpanne til speilegg og slikt, men karbonstål blir brukt når jeg trenger høy temperatur (typisk bruning av biff/kylling og lignende). Om du ikke har en keramisk gryte (Le Creuset eller lignende), vil denne også fylle mye av behovet for panne til høy temperatur (og grytebrød!) men om du «mangler» begge deler ville jeg kikket på karbonstål, det er ikke veldig dyrt og har ofte livstidsgaranti

Vi har en jernpanne, fra Fiskars tror jeg :)
Så brukes den til høy temperatur og teflonpanne brukes til mer steking av grønnsaker osv på lavere temperatur.
Synes ikke jernpanne egner seg til alt mulig, men liker den godt til kjøtt som skal stekes på høy varme

Vil anbefale å sjekke ut panner i karbonstål. Selv har jeg denne: https://bakerenogkokken.no/gryter-o...MIhKm417v77QIVwf-yCh2xSgyaEAQYASABEgJdcPD_BwE
kjøpt på Jernia under Hellstrøm-branding.
Om du behandler karbonstål med olje noen omganger så får den veldig fine non-stick-egenskaper.

Jeg har likevel en teflonpanne til speilegg og slikt, men karbonstål blir brukt når jeg trenger høy temperatur (typisk bruning av biff/kylling og lignende). Om du ikke har en keramisk gryte (Le Creuset eller lignende), vil denne også fylle mye av behovet for panne til høy temperatur (og grytebrød!) men om du «mangler» begge deler ville jeg kikket på karbonstål, det er ikke veldig dyrt og har ofte livstidsgaranti
Den var ikke så dyr som jeg så for meg faktisk.. jeg har jerngryte som også kan brukes til brød.. men er avhengig av en «idiotsikker» panne som kan brukes til alt, da jeg ikke når inn til de andre i huset hva gjelder behandling av pannene.. :bag:

Der der er nok også er godt valg som en «allround»-stekepanne, titanbelegget/forseglingen holder vesentlig bedre enn teflon/PFTE-belegg og tåler mer varme. Men det er vel likevel anbefalt å unngå metallredskaper i den?

Om det er viktig at det er helt «idiotsikkert» mtp bruk vil jeg fremdeles anbefale stål/karbonstål.
De tar lenger tid å varme opp og er tunge, i tillegg har de litt dårligere non-stick «ut av eska» enn teflon/titan/PFTE, men de tåler nesten alt og gir svært godt resultat når du trenger høy temperatur.
Til prisen av Sabor-pannen får du trolig kjøpt en teflonpanne i tillegg til en i karbonstål, så kan du gjemme teflonpannen og bare bruke den selv.

Jeg lager nok 90% av maten og bruker egentlig teflonpanne mye (men som sagt ikke til høy varme), og når den behandles fint holder den typisk ca tre år før den byttes (400,-klassen).

Men for all del, Sabor har fine gryter, er godt fornøyd med det jeg har fra Sabor (en del kjeler).

Last edited:
Vi la ganske mye penger i en god stekepanne
Kjøpte lecruset, den er en drøm!! Så enkel og vaske:)
Så er vi heller ekstra forsiktig. Ingen metallsaker oppi, sakte oppvarming osv.
Hjelper vel ikke så mye når hun deler hus og kjøkken med en som ikke er ekstra forsiktig.

Hjemme hos oss har vi non-stick/teflon greier i ulike størrelser som byttes etter bork år slik slike jo gjerne må, kostet ikke allverden men gjør nytten.

Men. Hos oss er det også respekt for å ikke ha metallgreier oppi der.

Om jeg delte kjøkken med en det ikke går ann å oppdra på det området måtte det blitt noe mer idiotsikkert.

Vi la ganske mye penger i en god stekepanne
Kjøpte lecruset, den er en drøm!! Så enkel og vaske:)
Så er vi heller ekstra forsiktig. Ingen metallsaker oppi, sakte oppvarming osv.

Le Creuset lager mye fint de, har støpejernsgryter fra dem selv.

De har stekepanner både i stål uten belegg, aluminium m/ non-stick, støpejern og sikkert mer, hvilken variant var det du gikk for?

Om det skal være mest mulig idiotsikkert og trådstarters husholdning skal gå amok meg metallgaffel oppi, så tror jeg stål er lurest.

Back
Topp