Steke trolldeig

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
I går slo vi til med juleverksted med trolldeig. :D

Satte dem i ovnen på 80 C kl 18.00 i går, og de har stått over natta, men synes fortsatt ikke de tynneste figurene på litt over en cm er ferdige, da jeg kan trykke dem inn litt på baksiden.

Jeg har ikke holdt på med dette siden jeg selv var liten, så er det noen som har peil på hvor lenge jeg må regne at de blir i ovnen? Skal sies ovnen er full med 3 brett da :)

Sist jeg skulle tørke trolldeig tror jeg at jeg hadde det i ovnen over 2-3 dager, en natt. Trodde det var blitt tørt på dag 2, men neste dag kjentes det enda ikke hult ut, så jeg kjørte på en dag til.

Det kommer an på tykkelsen, men halvtykke ting har jeg tørket over natten på 100 grader. tykkere ting har i tillegg stått og tørket i 2-3 døgn ut av ovnen. Med 3 brett tar det nok lenger tid, for da blir fuktigheten mye større.

Vi tok de ut selvon de var litt myke "inni/under, malte de og satt de til tørk, de har tørket helt no når de har fått lufttørke en stund :)

Vi bruker to ovner på dagen nå. Hadde besøk og lagde på søndag. Skal lage litt julegaver av det vi skrur av ovnene og åpner døtrene om natta. Det blir utrolig fuktig i ovnen og sist jeg lagde så tok det lengre tid. Har lagd julepynt med pepperkake former og litt tykkere enn man lager pepperkaker. Har 3 brett i hver ovn. Håper de er ferdige nå siden vi har en deig liggende på bordet til laging i dag også. Barna skal lage hånda trykk og han på 10.5 mnd har ikke tålmodighet til mer enn to om dagen, vi skal ha 7

Takker for svar. Ja da kan jeg jo ta de tynneste ut snart og la de lufttørk videre ( stått inne i 18 timer nå) er vel redd jeg skal ha de inne for lenge så de blir ødelagte. ;) Hehe. Med en på 3 år så så jeg at han gikk lei bittelitt før meg, for var nok med noen figurer før det var leketid igjen, som er helt ok, ser for meg at malejobben er noe vi kan ta i mange små omganger senere. Gull å ha litt hobbyting å dille med også :p

Back
Topp