Stein/staudebed?

_mari_

Elsker forumet
Noen av dere som har lagd stein eller staudebed?
Vi har helt ubehandlet tomt.. og jeg har en halvstor flate hvor jeg kunne tenke med pyntesingel, steiner og stauder.

Noen som har tips så tar jeg gjerne i mot de!

Usikker på om det hører hjemme her på interiør.. men prøver

anyone? *hehe*
Må være noen hage interesserte her vel?[8D]

Jeg holder på å lage staudebed nå, men jeg har funnet ut at jeg skal bruke ett par år på det, for jeg har stoooort bed! Hehe[:D] Jeg fikk tips om at stauder helst skal plantes sammen tre og tre (minst) for da trives de bedre og sprer seg godt. Stauder kan dermed godt plantes litt sammen, og da får du ett rimelig vedlikeholdsfritt bed og.

Er visst best å plante der det er litt skråning, og da med de høyeste staudene bak, og de minste foran. Helst ikke bruk stauder som er høyere enn 45 cm uansett[;)] Tja.. Var vel bare det jeg fikk tips om da, men ta en tur på ett hagesenteret og kos deg og titt.. Jeg tror jeg brukte en halvtime-tre kvarter der i forgårs bare for å finne meg 10 planter jeg ville ha[8D] Hohoho!

Så, nå er planen min fremover å snike meg til avleggere fra mormoren min som er totalt hagegal, og kjøpe noen stauder i måneden og plante ned. Gleder meg til å starte hagesesongen jeg altså[:D]

Kan ikke hjelpe med annet enn å foreslå å kontakte Hageselskapet. De svarer på absolutt alle spørsmål om hager og beplantning. Hva slags stauder/ planter som lønner seg der du bor (av hensyn til klimaforskjeller og værforhold rundt omkring) når du bør plante og i det hele tatt.
Og hvis noen av dere planter iriser, så vil jeg ha biiiildeee. For jeg ELSKER iriser, særlig blå.
Ellers har ikke jeg annet peiling på planter enn at jeg er en racer på å avlive dem...*Misunnelig på de med hageplass og grønne fingre*

Back
Topp