Steder utenfor/rundt Bergen

Ej sikke lej

Andre møte med forumet
Hvor er det bra å bo? Kan godt bruke 1 time i bil til selve bergen by, så lenge stedet er trygt, har godt miljø, gode barnehager og skoler, mulighet for friluftsliv osv..
Trenger virkelig gode råd!

Jeg har bodd på Os litt sør for Bergen, tar bare rundt 35 min til Bergen sentrum og har alle fasiliteter samt flott natur...  Trivdes veldig godt ihvertfall!!

vi kjøpte hus på vaksdal for snart 2 år siden. trives veldig godt her. Er ikke så mange butikker, men har øyrane torg 15 min unna så da klarer vi oss (og åsane ca 25 min unna).
MYE billigere enn i byen og her er det faktisk en del unge som bor. Vi gav 1,5 mill for huset som er 189m2 bra.  Det planlegges ny bhg her og på stanghelle :)

Skulle eg bodd i Bergensområde så hadde eg valgt Sotra. Øygarden og litt ut på Askøy er jo også gode alternativer :)

Har hørt at Osterøy begynner å bli et mer attraktivt boområde, det er i alle fall på vei inn (Valestrand). Ellers har Askøy, Sotra og Nordhordland vært populært i mange år. Os ville jeg aldri bodd, men det er først og frems av politiske årsaker. Vil du bo et godt stykke utenfor Bergen? Hvis ikke har alle bydelene fine områder, og ligger atskillig nærmere enn en time utenfor sentrum.

Lindås! Flott natur, mange badesteder, butikker, skoler, barnehager! Lindås har alt=)

Austrheim i Nordhordaland! Nydelig plass, ny barnehage på gang, godt tilbud til ungdom! Er litt over en time til Bergen, men det går i grunn veldig fint! En kommune i vekst, som virkelig satser nå! Mongstad 15 min unna, så skal alltids være mulig å få seg jobb! Gode turmuligheter, og eget havsportssenter.. Havsportveka i august er virkelig å anbefale, både for fastboende og tilreisende! emoticon

siden jeg bor i arna så får jeg annbefale arna....

men velger du å bo sentrumsnært så kan jeg ikke annbefale danmarskplass.. rett og slett pga forrurensingen og det alltid er kø over krysset... 

hbadde absolutt valgt sotra! uten tvil! utrolig mange fine steder der, og likevel kort vei til byen, kort vei til sjø og turområder, senter, lekeland, egen legevakt/jordmor/fastlege på øya osv:) Kjempefint sted å bo og mange småbarnsfamilier:)

LilleLavendel skrev:
hbadde absolutt valgt sotra! uten tvil! utrolig mange fine steder der, og likevel kort vei til byen, kort vei til sjø og turområder, senter, lekeland, egen legevakt/jordmor/fastlege på øya osv:) Kjempefint sted å bo og mange småbarnsfamilier:)

Signerer, og legger til full bhg-dekning emoticon  Vi har fått plass til datteren vår fra høsten av, som ikke har rett på plass siden hun ikke er 1 år før i oktober emoticon

Jeg trives veldig godt på Os! Kort vei til byen, stedet er ikke for stort og det er veldig barnevennlig :)

Jeg bor jo ganske nær sentrum og trives veldig godt med det. Men om jeg skulle bosatt meg et sted utenfor byen, ville jeg valgt Sotra eller Askøy, litt ut på øyene. :)

Vi bor i Øygarden, og stortrives her=)
Så jeg hadde definitivt gått for øygarden eller sotra nord....  Ikke så altfor ille boligpriser i øygarden, masse muligheter for friluftsliv og mange barnefamilier.
Vi bor sør i Øygarden og bruker 35-40 min. til Bergen Sentrum.... men Sartor/Straume er absolutt ett godt alternativ når man skal handle.. og det ligger ca. 15-20 min. unna=)

Jeg vil anbefale Os. Askøy, Sotra, Åsane osv er greie plasser det også, men det blir et for stort problem hvis dere skla jobbe i eller nært sentrum..

Lissyjane skrev:
Øygarden har stor rusproblematikk grunnet mangel på ungdomshus og Åsane har stor rusproblematikk. Sotra har mange fine steder og det har Os også :)

Øygarden hadde det ja... men ting har forbedret seg sinnsykt mye de siste årene....
Ungdommen får ett mye bedre tilbud og miljøet har blitt utrolig mye bedre...
Blant annet er de en av landets fremste MOT kommuner... og har mange rusfrie arrangementer i samarbeid med de...  i tillegg til att det er blitt ett mye større fritidstilbud.
Også fritidstilbudet til de yngre er blitt bedre.... kommunen har nå langt mer enn kor og fotball å by på;)
Har bodd her siden jeg var ungdom selv og har jobbet med endel ungdomstiltak... så jeg ser forskjellen ;)

Jeg kommer fra Os og der skulle jeg gjerne bodd resten av livet (men giftet meg med en sunnmøring så endte opp der) Ellers er Nesttun en ok plass og bo også, bodd der i fire år.

Rundt Hjelmås og Leknes er det kjempekoselig.
barnevennlig og fint.

7min unna Knarvik,og 30 min unna Åsane.

Er veldig mange fine steder i nordhordaland (lindås/meland). Er for all del masse fine steder på sotra og askøy også, men jeg ville ikke bodd der pga trafikk kaoset i rushen.

Back
Topp