Ste-besteforeldre, hva kaller barna deres de?

Ennovy89

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Mannen har skilte foreldre, hvor begge har ny partner, og de er gift eller vært sammen i veldig lang tid. Men jeg sliter litt med å finne ut hva de skal kalles til barnet i magen.
Moren til mannen er bestemor og faren til mannen blir farfar. Vi har en nevø fra før på den siden, som er 2 år, men foreldrene hans sier bare bestemor og navnet på mannen og farfar og navnet på kjæresten. Men jeg syntes det er så ukoselig, hvertfall når dette er par som kommer til å holde sammen og være i barna sitt liv lenge. Vi er ikke vant med "kallenavn" slik som Mimmi, mommo, besse, beste osv. på våres egne besteforeldre, derfor det ikke faller seg så naturlig for oss.
Kan selvfølgelig spørre de selv, hva de tenker og om det er noe de vil bli kalt, men nysgjerrig på hva dere andre gjør med ste-besteforeldre.
 
Vi lot alle velge selv.

Og derfor er mine foreldre mormor og morfar. Mannens er bestemor og nesten og svigerfars samboer omtales med navn. Det er rett og slett unaturlig med noen bestemors-tittel på henne all den tid hun er 2-3 år eldre enn meg og min mann og sammen har hun og svigerfar to barn som er på alder med våre to eldste. Hun føler seg ikke som en bestemor, hun er mor til to barneskoleunger.
 
Samboer har skilte foreldre og de «nye» partnerne deres kalles ved fornavn.
 
Her går alt i bestemor og bestefar. Svigerfar er ste, uten biologiske barn, men han var med og oppdro mannen min fra starten. Han tørket en tåre da vi fortalte at han skulle bli bestefar:Heartred
 
Ste-svigermoren min eller hva jeg skal kalle det, altså svigerfars samboer har jo ikke vært med å oppdra min mann. Mine svigerforeldre var fortsatt gift når jeg traff dem første gang. Det, samt at hun er på vår alder, gjør det naturlig at vi bare bruker navnet hennes, enkelt og greit
 
Min mors mann er bestefar.

Nå er min far død, men om han enda var i live hadde han vært bestefar, og mannen til mamma besse/beste eller noe i den gaten.
 
Ste-svigermoren min eller hva jeg skal kalle det, altså svigerfars samboer har jo ikke vært med å oppdra min mann. Mine svigerforeldre var fortsatt gift når jeg traff dem første gang. Det, samt at hun er på vår alder, gjør det naturlig at vi bare bruker navnet hennes, enkelt og greit

Ser den. Hadde blitt fornærma om noen kalte meg bestemor fordi jeg var sammen med en bestefar
 
Bestemor så har vi farfar og stebestemor er farmor, hun har vært der siden mannen er 15 år gammel.
 
Mannen har skilte foreldre, hvor begge har ny partner, og de er gift eller vært sammen i veldig lang tid. Men jeg sliter litt med å finne ut hva de skal kalles til barnet i magen.
Moren til mannen er bestemor og faren til mannen blir farfar. Vi har en nevø fra før på den siden, som er 2 år, men foreldrene hans sier bare bestemor og navnet på mannen og farfar og navnet på kjæresten. Men jeg syntes det er så ukoselig, hvertfall når dette er par som kommer til å holde sammen og være i barna sitt liv lenge. Vi er ikke vant med "kallenavn" slik som Mimmi, mommo, besse, beste osv. på våres egne besteforeldre, derfor det ikke faller seg så naturlig for oss.
Kan selvfølgelig spørre de selv, hva de tenker og om det er noe de vil bli kalt, men nysgjerrig på hva dere andre gjør med ste-besteforeldre.

Har ikke barn enda selv, men tanteunger. Her i slekta blir alle kalt bestemor eller bestefar, uavhengig av om de er slekt i blod eller inngifte/samboere. På mannens side blir jeg kalt tante, selv om vi ikke er gift enda. Så jeg er jo ingen tante, på så måte, og har ikke bedt om å bli kalt det heller, men de synes det er enklere å bare si det slik. Og uansett så har man jo de forhold man har til barna, samme hva man kaller seg eller blir kalt.

Jeg kaller ikke min ste-far for pappa. Kaller han ikke ste-far eller, bruker bare navnet hans. Men jeg vokste ikke opp med han, så han er ikke en farsfigur for meg. Derimot er han en bestefarsfigur som alltid har vært der i ste-barnebarnas liv. Så for barnebarna er han en bestefar. Og om man har 4 eller 8 besteforeldre bryr ikke barna seg om.
 
Jeg har skilte besteforeldre og har kalt de inngiftede "bestemor navn" og "bestefar navn" :)
 
vi bruker beste foran navnet. La oss si at ste bestemoren heter Kari. Da blir det beste Kari. Heter personen Ola blir det beste Ola. :)
 
Back
Topp