Staving og bokstaver..

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Sitter og ser på lesekorpset på barneTV sammen med gutten.
Han er 4,5 år.
Etter det kom på TV har han blitt veldig interessert i bokstaver, og har begynt å stave litt på egenhånd.

Når begynte deres barn å få interesse for bokstaver og begynte å stave?

Eldste har aldri vært spesielt interessert. :P
Mellomste begynte da hun var 2-3 år og har "alltid" likt bokstaver, telling og andre tenke- og konsentrasjonsoppgaver.

Selv leste jeg fullgodt da jeg var fire år og skrivingen kom like etter. Man kan vel si det sånn at jeg kjedet meg grundig på skolen de to første årene. :P

Storejenta mi er utrolig interessert i bokstaver!
Ho kunne alfabetet og alle kunne alle bokstavene da ho akkurat hadde fylt to år.
Nå er ho 5 og skriver som bare det.
Ho har begynt å stave ord selv, uten å spørre om hjelp.
Men ho har mye igjen å lære da, men ho er godt på vei:)

Minsta på 3, har begynt å bli interessert nå.
Ho kan alfabetsangen, men kan ikke alle bokstavene når jeg peker.
Men ho kan skrive ca 10 bokstaver, men ho vet ikke hva alle ho skriver heter.

gutten har aldri vært interisert i bokstaver,menn tall har han likt
jenta har begynt nå å vise litt interese med at ho kan kjenne igjen forbokstaven i sitt eget navn og bror sin og de andre rundt ho

Min eldste kunne de fleste bokstavene den vinteren hun fylte to. hun begynte å skrive en del rett før hun fylte fire, og i sommer begynte hun å lese. Nå elser hun både store og små bokstaver, og er ikke fyllt fem enda. Synes det er litt stilig;)

Minsten kan sin egen, søsterens og våre bokstaver. Hun er 22 mnd. Har mye mindre interesse enn søsteren, og det er helt i orden for meg:)

Ja, veldig interessert! Han er litt over 4år.
Kan lese små ord, staver bokstavene.
Alfabetsangen kan han også.
Syntes det er morro at han viser interesse for det :)

Som førsteklasselærer vil jeg berolige de som leser denne tråden, for her var mange tidlig ute. Det er ulikt når de får interessen, noen er overhode ikke motivert for det når de begynner i 1.klasse, mens noen få har lest en stund alt. Snittet er nok interesert i bokstavene i navnet sitt, og kan noen få i tillegg.

Kjempebra at nrksuper vekker leselysten, (skulle forøverig ønske de hadde holdt seg til lydrette ord og brukt vokal/konsonant fargene, men det er en annen sak :) Har selv brukt lesekorpset i undervisningen og det fenger!

Back
Topp