Status tidlig ul

Phibonacci

Glad i forumet
Da er jeg tilbake etter tidlig ul.

Først: Den lille lever og et lite hjerte banker :) Jeg så ikke akkurat noe 'banking', men min kjære syntes han så det og gynekologen sa at det banket et lite hjerte. Så juba! Det bor en liten ert inni meg, og den lever :)

Dernest: Har likevel litt blanda følelser etter å ha vært der. Han liksom bare 'kjørte på'.
Sa ifra til han når jeg la meg på benken at jeg også hadde fått svar på at jeg hadde celleforandringer, og det var bra jeg sa for da kunne han ta de prøvene som trengtes med en gang og jeg slapp å kjøre til et annet sykehus som ligger ca 1t og 3 kvarter unna oss. Så det var jo fint. Men jeg fikk jo ingen forvarsel på hva han skulle gjøre osv. Han bare dytta 'nebbet' inn i meg uten å si ifra, kjørte på med ene 'testsaken' etter den andre. Væta noen padsaktige saker på en pinne og rota rundt og det hele var noe som gjorde at det sve litt, men han sa ikke fra hva han gjorde eller at det kom til å svi litt. Ingen krise, for det gjorde jo ikke spesielt vondt, men er jo litt ubehagelig, og jeg liker å vite hva som skjer. Stilte noen spørsmål og sa jeg likte å vite hva som skjedde, men fikk ikke noe særlig svar. Når han var ferdig røska han ut nebbet og jeg kjente det rant masse guffe ut. Så bare fant han frem ultralyden, sa ikke noe og måka den inn. Viste oss den lille i kanskje et halvt minutt og sa at alt så normalt ut og fint. Dro den ut og jeg kunne kle på meg. Fikk litt kort info etterpå, men det var liksom... jeg vet ikke... veldig 'tynt' og jeg følte litt som om jeg hadde vært på et samlebånd.. Ble bare litt paff av hele greia og trodde jeg skulle være kjempeglad for at spiren sitter, men jeg ble bare litt satt ut. Gleder meg ikke helt til neste gu, for det blir antagelig til samme fyr og da sa han at han måtte ta noen 'prøver' av meg fra der inne, men siden vi ikke hadde snakket om det på forhånd og ikke var kommet lenger i graviditeten ville han ikke gjøre det enda. Som min kjære sa, du må jo bare si ifra på forhånd at du vil vite hva han skal gjøre. For om man ikke sier ifra har han ingen forutsetning for å vite at det han gjør kanskje ikke er helt optimalt for pasienten. Så jeg får manne meg opp! (Men blir ikke før etter jul heldigvis :)

Sorry langt innlegg og et par urkene detaljer ;)

Først og fremst: Så flott at spira har det fint i magen din!!!! DET er det aller aller viktigste
Opplevelsen skjønner jeg godt var en nedtur og kanskje frustrerende. Men jeg tror du skal tenke at neste runde blir myyye bedre! På tidlig-ul så er det sikkert noen som bare vil "ha det unnagjort", sjekke at det er liv og så ferdig. Sånn var det litt hos meg også, og selv om det føles litt "samlebånd-aktig" ut, så får vi bare være glad de tok seg tid til oss og håpe at de er mer omsorgspersoner og menneskelig hos de som ikke får så gode nyheter som vi gjorde. På ordinær ul setter de av lengre tid til deg, så de bruker god tid på målene av babyen og kjønn og bilder. De vil også sette av tid til en prat etterpå.

Når det er sagt så er jeg helt enig med deg; jeg HATER at leger "holder på" inni der uten å si hva de gjør underveis. Det skjedde med meg da jeg måtte til annen lege enn fastlegen min etter blødningen jeg hadde tidlig. Jeg trodde jo seriøst han drev med utskrapning...etter at jeg hadde kommet meg av benken, fått på klærne og gått ut av undersøkelsesrommet - først DA kunne han fortelle meg at jeg ikke hadde mistet, spira så ut til å sitte der den skal, men at han hadde tatt en prøve av en infeksjon det blødde fra....Kjempekoselig! Eller ikke...

Så, mitt råd til deg er å prøve og glemme helt fyren, GLEDE DEG STOOORT OVER LILLE NURKET, og kanskje prøve og finne et annet sted for ordinær ul? Evnt. håpe at han oppfører seg bedre da, og som samboern din sier; SI hva du ønsker deg og har forestillinger om at skal skje.

Igjen, SUPERSTAS at alt er bra!!! Du blir mamma i mai!!!

Tusentakk for gode ord MittAndre <3 :)
Det hjelper! Må nok se han igjen ved neste gu, for tror de bare er to gyn.leger her. Er for mye pes å skulle reise til det andre sykehuset hvis jeg ikke må, og det var jo ikke som om jeg døde ;) hehe. Og har jo heller ingen garanti for de som jobber der..
Men jeg er veldig glad for at jeg har en kjempekoselig og søt jordmor. Gleder meg til neste time hos henne! Så får sette fokus på det :)

Har tenkt på deg i dag. Så utrolig utrolig bra at alt står bra til :):) Ga han noen forklaring på blødningene?

Ang gynekologen synes jeg du skal gå en annen plass neste gang om det lar seg gjøre. Evt gå privat. Det gjorde jeg. Betalte over 1000 kr, men det var SÅ verdt det. Han tok seg "god tid" med ultralydapparatet, forklarte alt han gjorde og alt vi så på skjermen. Det var nesten så jeg glemte at det satt en fremmed mann og fikla "inni der". Jeg fikk høre hjertelyden og fikk også med masse bilder og videosnutter av den lille.

Det er så enormt stor forskjell på leger. Jeg gikk en gang til ei legedame med vond rygg. Hu bøyde litt fort på ryggen min og sa "ingen unge jenter får ryggproblemer. Kom deg til en psykolog i stedet!". Jeg gikk deretter gråtende til en annen lege, som kjente litt på ryggen min, fant ut at jeg hadde masse låsninger, og sendte meg rett til kiropraktor. Heeeelt utrolig at det går an.

Så dumt at du skulle møte på en av de som absolutt ikke skulle vært lege/gynekolog. Det hørtes fryktelig ubehagelig ut  :( Hvis du kan ta deg råd til det, ville jeg gått privat neste gang. Let på google etter en med godt rykte på seg :)

Så bra at alt er fint med lille frøet! Du får ha fokus på det <3

Og for en ufølsom gynekolog.. la oss håpe at han har hatt en dårlig dag i dag, og at han forhåpentligvis står opp med rett fot neste gang du skal til han! Samboeren din har rett i at du bør si fra klart på forhånd at du vil vite hva han roter med oppi deg, så håper vi på at det hjelper litt til neste undersøkelse..

Takk for svar jenter!
Vet ikke helt hvordan det er å evt gå privat i sverige. 
Og pga celleforandringene så vil jeg tro det er noe de ønsker å følge opp 'selv' når de først har begynt på det. Jeg får gi han en sjanse til neste gang og si ifra at jeg ønsker å vite hva han skal gjøre. Han hadde iallefall vett på seg til å ikke ta de 'ekstra prøvene' siden vi ikke hadde snakket om det på forhånd, så det er jo håp :)
Neste ul blir nok ikke før ordinær ul, vil jeg tro, og den tas jo 'utvending' så satser på at det blir noe helt annet :)
Ang svar på hva som kan ha forårsaket den farga utfloden jeg har hatt så kan det være så mangt. Fikk ikke noe godt svar, men alt er ok, og det er jo tross alt ikke unormalt.
Hatt en hel del nå etter at jeg var der og han pirka rundt, noe han sa fra at jeg nok kunne komme til å blø litt i etterkant fordi han hadde tatt litt prøver, så da er det bare å 'ignorere' det heldigvis :) Hvis jeg fikk noen smerter skulle jeg derimot ta kontakt. 
Så da fortsetter vi som før :)

så bra at lille nurket koser seg inni magen din

men kjedelig å få slik behandlig selv om jeg tror man ikke kan forvente så mye annet så fremt du ikke betaler for det selv. de har nok maaange de skal sjekke og gjør det sikkert hele tiden og da blir det slik, hele sjekken er jo bare for å se at den lille har det bra?! 

uansett så syns jeg du ikke skal grue deg til neste gang, men heller glede deg over at spiren har det bra  det er jo det viktigste! 

Phibonacci skrev:
Tusentakk for gode ord MittAndre <3 :)
Det hjelper! Må nok se han igjen ved neste gu, for tror de bare er to gyn.leger her. Er for mye pes å skulle reise til det andre sykehuset hvis jeg ikke må, og det var jo ikke som om jeg døde ;) hehe. Og har jo heller ingen garanti for de som jobber der..
Men jeg er veldig glad for at jeg har en kjempekoselig og søt jordmor. Gleder meg til neste time hos henne! Så får sette fokus på det :)

Det høres ut som en kjempegod innstilling! Fokus er viktig! Dette handler kun om deg, samboern din og det lille mirakelet dere har laget emoticon

Masse masse gratulerer med at det lever en liten spire i hybelen din
Vet AKKURAT hvordan du har det. Jeg har nå vært inne på to stk tidlige ul. Den første var på sykehus, og akkurat som du beskrev var det full hast, i tillegg hadde han med seg legestudent og var mye mer opptatt av å spøke med henne enn å snakke med meg. Han gjorde ingen ting for å finne ut hvorfor jeg faktisk hadde blødninger, bare her er det liv liksom, hade bra.
Kom tom ut og bestilte ny time hos legen og hun sendte med en gang ny henvisning til privat gyn for ny ul. Det var som natt og dag, massevis av tid og informasjon.
Håper du greier å glede deg, og at det ikke setter en alt for stor demper på den fantastiske nyheten :-)
masse lykke til videre!

Så herlig at det var liv i magen din!! Det er jo så klart det viktigste, men det er aldri ålreit å sitte igjen med en følelse av at man har vært på et samlebånd etter en UL! Det er jo den mest sårbare situasjonen man kan være i, og de burde derfor ta ekstra hensyn! Jeg hadde også en mann, og han tok seg god tid, men var ganske nebbete. Så det ødela litt for meg også, men jeg måtte bare fokusere på at mini'n hadde hjerteaktivitet. Fikk jo med cd med film og bilder hjem, så det er kanskje en av forskjellene på privat og offentlig. Neste gang håper jeg at ei dame skal UL'en, tror de klarer å forstå hvor viktig dette er for oss, på en helt annen måte.

Men, det viktigste er at alt er bra! emoticon

Grattis med hjertet som slår!!

Og jeg forstår veldig godt følelsen. Jeg var på tidlig UL sist jeg var gravid også. Betalte det dobbelte, og fikk en HELT annen opplevelse. Fikk se i 3D, fikk MASSE info, osv. Denne gangen betalte jeg ikke så mye, og var tydelig bare en av veldig mange.

MEN, når det er sagt så synes jeg det er veldig merkelig å ikke informere om hva han gjør når han holder på "inni" der. Det har jeg vært så heldig å aldri oppleve før, men jeg skjønner at dette tydeligvis er et vanlig fenomen. GU er ubehagelig nok i utgangspunktet.

Men, det viktigste er jo at nå kan du slappe av og nyte tida fremover! Og glede deg til vanlig UL, og STOR mage, og fødsel, og alt det andre morsomme som kommer

Tusen takk, jenter! Dere er virkelig toppen :)
Har hatt positive erfaringer de hele to gangene jeg har vært til gu før heldigvis. Sist (nå i begyn av sept) møtte jeg ei kjempetrivelig dame som forklarte og viste og det var ikke måte på, men tror hun er jordmor og bare tar 'standard'prøver, ikke ekstra som jeg måtte ha pga celleforandring.
Uansett: Trøttheten har tatt over for den lille 'nedturen' tidligere i dag og jeg skal bli mamma... Scary! :-D

Back
Topp