Status å hente barna tidlig i barnehagen?

Synes det er tull å kalle det status, men at barn har godt av korte dager det er jeg helt enig i, så hvis man får til det ofte eller av og til er jo det supert.

Her leverer den som begynner senest, og den som slutter først henter. :) Jeg jobber selv i bhg. og selv om ungene koser seg i bhg, så betyr det ikke at de MÅ være der 10 timer hver dag liksom, for det blir de slitne av, og de trenger mammaen og pappaen sin...

fikk beskjed av min 6 år gamle datter "Neste gang jeg skal på SFO må jeg få være der lenger mamma" Jeg hentet henne 16:30, SFO er åpent til kl 17.
Det er status å høre på og respektere det barna sier. Om man har muligheten til å hente tidlig, så er det bra, men vil barna hentes tidlig?

fikk beskjed av min 6 år gamle datter "Neste gang jeg skal på SFO må jeg få være der lenger mamma" Jeg hentet henne 16:30, SFO er åpent til kl 17.
Det er status å høre på og respektere det barna sier. Om man har muligheten til å hente tidlig, så er det bra, men vil barna hentes tidlig?

Ikke alltid de vil det, men det er jo ikke dem som skal bestemme det, og det er jo vår oppgave å lage dagen bra for dem også. Det er mye stimuli i barnehage og SFO, så de får jo ikke trukket seg tilbake og få pause, ikke alltid de vet sitt beste.

Har opplevd barn som har sovnet på SFO faktisk.. Samme i bhg.

Jeg har aldri tenkt over at det er status å hente tidlig, har ikke inntrykk av at det er sånn her hvor jeg bor. Vi foretrekker å gjøre det når vi har muligheten, men det er fordi vi kan og har lyst til det. Det betyr ikke at vi anser oss som bedre på noe vis enn de som ikke har samme mulighet.

Det vinkles tydeligvis stadig til nye måter barn skal virke som statussymboler.

Status? Sånn har jeg ikke tenkt på det.

Men jeg streber etter å hente ungene så tidlig jeg kan ja. Da får jeg flere 'gode' timer med dem enn bare de slitne timene mellom 17 og 19.

Jeg har fleksitid og velger å begynne kl 06. Mannen leverer ungene. Jeg henter da 14.30-ish.

Noen ganger har jeg møte sent på dagen og da blir de lengre. Da får jeg litt dårlig samvittighet.

Men aldri tenkt på det som status.

Jeg har inntrykk av at det er litt status og hente tidlig ja. Det er derimot ikke derfor jeg har gjort det selv, men fordi jentungen ble veldig sliten av lange dager i barnehagen, og jeg hadde mulighet til og gjøre noe med det. Nå som hun går på sfo føler jeg det litt motsatt, der er man litt "utskudd" om barnet ikke sendes på sfo. Hun får alikevel slippe, av eget ønske. Jeg føler jeg gjør det som er best for henne, uavhengig av hva andre mener er riktig, feil, status etc.

Jeg er også enig med gutt09jente11 at barna ikke alltid vet sitt eget beste, og selv om de vil være lenger i barnehage/på sfo, så er det ikke alltid det er det riktige og beste alikevel.

Det er lange dager med mye aktivitet for barna våre i dag. Skole, sfo, lekser, venner, fritidsaktiviteter etc. Ikke mye tid til og slappe av på, eller bare kose seg med familien. Det er gjerne litt roligere for barnehagebarn, men så legger de seg jo gjerne litt tidligere også, så det går litt opp i opp.

Er vel ikke status, men er jo selvfølgelig bra å kunne!:)

Hva er tidlig da ? Jeg hentet som oftes rundt kl 15, å det synes jeg er sent. Før fikk jeg panikk om jeg hentet dem etter kl 15.

Ikke status men jeg synes barn har godt av korte dager, så derfor ga vi han korte dager og fri minst en dag i uken. Jeg ønsket ikke at mitt barn skulle være i bhg fra 7.30-16.30.

Å nei, for min del er det ikke status å hente tidlig. Tror overhode ikke det er noen her som ser på d som status.

Synes det er tull å kalle det status, men at barn har godt av korte dager det er jeg helt enig i, så hvis man får til det ofte eller av og til er jo det supert.

Her leverer den som begynner senest, og den som slutter først henter. :) Jeg jobber selv i bhg. og selv om ungene koser seg i bhg, så betyr det ikke at de MÅ være der 10 timer hver dag liksom, for det blir de slitne av, og de trenger mammaen og pappaen sin...

Veldig enig! :)

Jeg synes det er kjempebra om foreldre har muligheten til å hente barna tidlig, og jeg synes det er dårlig gjort å rakke ned på de som gjør det. Skjønner ikke problemet til hu svenske dama som har skrevet om det.

Selv om barn kanskje sier at de ikke vil hjem når de blir henta, så er jo det som regel fordi de er midt i en lek. Ingen barn vil stoppe midt i leken. Med en gang de dem leker med blir henta vil jo de hjem også. Barna har dessuten ikke forståelse av tid slik som vi har.

Tja. Om man leser her inne virker det noen ganger som litt status. Det er veldig mange som sier at de henter tidlig, i forhold til sent. Men når det er sagt betyr ikke det at jeg tror det er en statusting, mer at en gjerne vil være en god forelder.

Jeg liker også å hente ungene mine tidlig om jeg kan, men har også begynt å prioritere meg selv også noen ganger. Da tar jeg en halvtime treningstur før jeg henter. Nå har jeg ikke dårlig samvittighet for det. De får likevel ikke spesielt lang dag. I timetall er de ikke i Bhg mer enn 7-7,5 time.

Min erfaring fra Bhg er at de fleste henter mellom 15.30 og 16.00.

Ser ikke på det som status. Er så mye rart man skal rakkes ned på for å gjøre om dagen. Hente tidlig, så er det status, lager du fin matpakke, så er du "Frøken perfekt", eter du ikke salami i svangerskapet så er du helt hysterisk. Arver du ikke sko, så har noen en mening om det, er du opptatt av at amming er det beste for DITT barn, så har noen en mening om det, finner du på masse med ungene, så mener noen noe, bakovervendt i bil, noen mener noe. At du ikke lar unger, uansett alder, ligge å gråte. Noen mener noe.
Lista er evigvarende, og jeg ser veldig ofte både her og i den virkelige verden at så fort du prøver å være den beste du kan være, så er det noen som skal mene noe om det. Skjønner ikke helt hva som trigges i ett menneske som føler dem må gjøre noe fint om til noe negativt bare fordi dem ikke har det slik sjøl å føler på det.

For meg handler det hvertfall bare om å være den beste jeg kan være for ungene mine.

Last edited:
Jeg henter jenta mi mellom kl 15.00-15.30 hver dag. Dette gjør jeg fordi jeg er hjemme i permisjon og ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med henne før hun skal legge seg. Når jeg begynner å jobbe har jeg ikke mulighet til å hente henne tidligere enn 16.40. Sånn er det bare! Det er ikke status å hente barna tidlig. Min sa til meg at jeg skulle komme tilbake senere to ganger denne uken alene! Utrolig teit at noen tenker at det er status.

Syns det er sært å skrive om det, måtte le litt

Problemet nå om dagen , syntes jeg, er at man kan nesten ikke være glad og fornøyd med ting som uten at noen skal klage! Jobber du redusert blir du hakket på av de som må jobbe fullt. Henter du tidlig blir du uglesett og det stemples som status. Sitter ungen bakovervendt til den er 5 år og du fremmer dette høyt så blir du sett på som hysterisk. Osv det meste som lilleburugla skriver over her!!!! Noen ganger føler jeg at grunnen rett og slett er at noen får dårlig samvittighet overfor sine egne unger eller rett og slett misunnelse. Folk tåler nesten ikke høre noe som helst negativt før de angriper!

Har aldri tenkt på det som status å hente barn tidlig i bhg eller på skolen. Jeg har gjort det fordi jeg har mulighet til det og fordi vi da har fått så mange fine timer sammen på ettermiddag. Det er det eneste som har betydd noe i denne sammenhengen. Er glad jeg har hatt mulighet til det, for dagene og ukene er mer enn slitsomme nok for min nåværende åtteåring ;).​

Back
Topp