Statskirken

Nannenoon

Prime Сasual Dating - Actual Women
Jeg er så provosert at jeg nesten rister :-S Først og fremst må jeg si at jeg respekterer religiøse mennesker, jeg dømmer ingen. MEN, at statskirken skal få pengestøtte pr. medlem og skriver meg opp, uten at jeg er døpt eller konfirmert, det går virkelig inn på meg. Jeg er ikke troende, og vil gjerne at staten skal bruke de pengene på noe annet. Om man ikke er medlem i noen annen menighet eller forening skriver de deg automatisk opp. Det burde ikke være lovlig? Jeg har allerede måtte melde meg ut en gang, og nå ser det ut til at jeg må gjøre det igjen, med både meg, mannen min og sønnen min. Noen som aner hvorfor det er sånn?

Virker som noen er ekstra utsatt og blir stadig meldt inn. Vet ikke hvorfor det er slik,men utrolig irriterende ja! Ser jo at sos antirasisme får jo masse pes og rettslige følger, men statskirken er det ingen som henger seg opp i..

Synes dette er frekt jeg :-/

Jeg synes ikke noe om at de har flere typer medlemmer. Hvis en av foreldrene er døpt blir navnet registrert i statskirken selv om ikke det er døpt eller konfirmert, men mindre det blir meldt inn i et annet tros- eller livsynssamfunn. Dette er noe av grunnen til at jeg meldte meg inn i Humanetisk Forbund. Selv om jeg ikke er aktiv der så har jeg mye mer til overs for dem. Mannen min var medlem der fra før.

Leste en sak om det en gang. Statskirken har visst bare fått oppdaterte lister fra folketrygden og de har det visst vært masse feil med. Trodde de var helt korrekte, jeg, men har visst vært masse opprydningsarbeid. Uansett forsod jeg det som at det skal være i orden nå, så burde være den enkleste sak i verden å melde seg ut nå? Lykke til! Kjipt at det blir et så stort irritasjonsmoment...

Skjedde med meg og søstrene mine også. Ble provosert ganger tusen. Sendte en krass mail og ble raskt utmeldt. Fant det ut via denne gruppa: http://www.facebook.com/group.php?gid=22073206660 er ikke døpt jeg og har null behov for å stå i den kirka. det er visst faktisk sånn i Norge at barn meldes inn og får "beskyttelse" av statskirka til man er 18 år om foreldrene ikke sier ifra...

Greia er den at statskirka får støtte for alle som er medlemmer i statskirka og alle som ikke er medlem noe sted. Så hvis du melder deg ut av kirka vil den fremdeles få penger for deg, fram til du melder deg inn et annet sted. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke har meldt deg ut (selv om noen kan være litt treige med det), det er bare slik reglene er. Så da må du melde deg inn et annet sted, f.eks Humanetisk Forbund.

Hvis en av foreldrene er med i statskirka, vil også barna bli det hvis man ikke sier ifra. Hvis ingen av foreldrene er med, vil heller ikke barna bli det.

Back
Topp