Starte permisjon tidligere

JLAC

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hei, noen som tidligere har startet foreldrepermisjonen tidligere enn 3 uker før termin? :) Spør da jeg vurderer å gjøre det, feks 5 uker før termin, da jeg sannsynligvis vil bli igangsatt eller ha planlagt ks i uke 38. Men det er ikke endelig bestemt. Vet noen om hvordan en da bør gå frem når en søker om foreldrepenger? Om jeg søker feks perm fra 5 uker før termin, vil jeg da få tilsvarende kortere permisjon?

Slik jeg har forstått det kan du få ett bekreftelsebrev fra jordmor/sykehus om at du skal igangsettes og legge det ved søknaden din så det blir din nye termin hos nav. Da får du 3 uker før igangsettelsen i stedenfor 3 uker før termin. Dette vil da korte ned permisjonen tilsvarende.

Jeg er sykemeldt 50% og tror legen kommer til å øke til 100% neste legetime, så begynte å lese meg opp siden jeg også igangsettes, men la det fra meg når jeg ble sykemeldt, så ikke ta det 100% for god fisk :p

Man mister lett dager ved permisjon, så jeg ville gjort som over her: få skriv på igangsettende dato og da regnes 3 uker før fra den datoen.

Jeg fødte sist 2 uker for tidlig og fikk brev uken etter fødsel at de da hadde forkortet permisjonen min med 2 uker. Skikkelig urettferdig spør du meg :rolleyes: Jeg fikk jo bare noen få dager hjemme i perm før jeg fikk barn, syns jeg fortjente de dagene. Menmen..

De tre uker med permisjon før fødsel, må brukes før fødsel uansett. Føder man for tidlig, mister man de ukene. Føder man for sent, så bruker de av fellespermen (så du mister da dager/uker med barnet).

Om du har planlagt fødsel, så vil det lønne seg å søke perm 3 uker før babyen faktisk kommer, da mister du ikke permisjon.
Men du kan skrive til nav foreldrepenger på FB, eller chat på nav sine sider, så får du et mer utfyllende svar. :)

Fikk chattet med NAV. Hvis fødsel faktisk blir 2 uker før termin feks, mister man ingen uker, så jeg kan fint søke om perm fra 5 uker før fødsel Men om jeg likevel føder på termin, blir det 2 uker kortere perm med barnet. Men regner med at det blir fødsel i uke 38 pga at det ble anbefalt etter forrige fødsel..

Fikk chattet med NAV. Hvis fødsel faktisk blir 2 uker før termin feks, mister man ingen uker, så jeg kan fint søke om perm fra 5 uker før fødsel Men om jeg likevel føder på termin, blir det 2 uker kortere perm med barnet. Men regner med at det blir fødsel i uke 38 pga at det ble anbefalt etter forrige fødsel..

Da er det nok like greit å søke fra da :)
Hvis jeg hadde vært i jobb, tror jeg at jeg ville søkt minst 1 uke tidligere (regner ikke med å føde over termin altså.)..
Men, jeg går på svangerskapspenger og er ikke i jobb uansett.. :p

Back
Topp