Starte med trening i svangerskapet?

Vimsen88

Glad i forumet
MayDay2021
Sensommerskattene 2023
Jeg var veldig aktiv før, jogget daglig og styrketrening 3-4 ganger i uken, uten unntak. Grunnet smerter ved belastning i forrige svangerskap, sluttet jeg med det meste av trening, unntatt lange gåturer i bakker og slikt, i 4 svangerskapsmåned. Etter fødsel og etter klarering fra lege og manuellterapeut, begynte jeg igjen med trening når lille var ca 3mnd gammel. Dessverre sluttet jeg når jeg begynte å jobbe igjen, når lille var ca 9mnd gammel. Jeg har gradvis blitt i dårligere form, men nå når jeg er gravid igjen, kjennes det ekstra godt, og jeg har et ønske om å starte med trening igjen, men er usikker på hvordan jeg skal starte. Er det flere som startet med trening under svangerskapet? Evnt noen fagkyndige som har råd til trygg start? Jeg er 11+2 idag.

For å gjøre det hele verre, var jeg ikke så flink på knipeøvelser heller etter fødsel. Jeg kan ikke stoppe urinstrålen når jeg tisser, og føler at jeg skal tisse på meg om jeg løper/jogger eller hopper. Aldri hatt lekkasje så langt men kjenner med skikkelig redusert ift aktivitet når jeg «lot meg selv fare» og ikke opprettholdt den formen. Kjenner meg dvask og uattraktiv. Det står ikke så mye på motivasjon, som på at jeg rett og slett glemmer det i en travel hverdag med barn som enda ikke går i barnehage, 80% jobb og høyere videreutdanning i tillegg. Flere i samme båt som kanskje har erfaring eller gode råd på lur? :smiley-ashamed005

Jeg tenker å starte med trening snart. Er en fysio i området som har spesialisert seg i kvinnehelse, og hun har gruppetimer for gravide to ganger i uka. Litt styrke og bevegelighet, og fokus på bekkenbunnen. Det er ganske lett trening, men en god start, bedre enn ingenting, osv. :) Dessuten veldig kjekt å ha jevnlig kontakt med henne, lett å spørre hvis det skulle oppstå noen vondter.

Kan du undersøke om det fins noe lignende i nærheten hos deg?

Jeg var veldig aktiv før, jogget daglig og styrketrening 3-4 ganger i uken, uten unntak. Grunnet smerter ved belastning i forrige svangerskap, sluttet jeg med det meste av trening, unntatt lange gåturer i bakker og slikt, i 4 svangerskapsmåned. Etter fødsel og etter klarering fra lege og manuellterapeut, begynte jeg igjen med trening når lille var ca 3mnd gammel. Dessverre sluttet jeg når jeg begynte å jobbe igjen, når lille var ca 9mnd gammel. Jeg har gradvis blitt i dårligere form, men nå når jeg er gravid igjen, kjennes det ekstra godt, og jeg har et ønske om å starte med trening igjen, men er usikker på hvordan jeg skal starte. Er det flere som startet med trening under svangerskapet? Evnt noen fagkyndige som har råd til trygg start? Jeg er 11+2 idag.

For å gjøre det hele verre, var jeg ikke så flink på knipeøvelser heller etter fødsel. Jeg kan ikke stoppe urinstrålen når jeg tisser, og føler at jeg skal tisse på meg om jeg løper/jogger eller hopper. Aldri hatt lekkasje så langt men kjenner med skikkelig redusert ift aktivitet når jeg «lot meg selv fare» og ikke opprettholdt den formen. Kjenner meg dvask og uattraktiv. Det står ikke så mye på motivasjon, som på at jeg rett og slett glemmer det i en travel hverdag med barn som enda ikke går i barnehage, 80% jobb og høyere videreutdanning i tillegg. Flere i samme båt som kanskje har erfaring eller gode råd på lur? :smiley-ashamed005
Er litt i samme båt selv no. Og kommer til å gå hjemme hele svangerskapet. Jeg trente igjenom de forgje svabgwekaowbw uten noe problem. Har selv vurdert begynne trene no men da uten å belaste magemusklene. Men både kondisjonstrening og styrketrening er på agendaen. Men begynne lavt med lave vekter og rolig gange eventuelt sykling. Og øker på utfra hvordan det kjennes i kroppen.

Jeg trente regelmessig før svangerskapet, så ble det brått slutt pga at jeg hadde 0 energi etter jobb.
Nå finner jeg en 10-15 min med yoga eller noe sånt for gravide på YouTube. Målet er hver dag, og for min del er dette nok nå.
Sånn som jeg tenker for meg selv, ha såpass lavt mål at jeg klarer å gjennomføre og få mestringsfølelse og ikke skyldfølelse fordi jeg ikke stoppa på senteret etter jobb. Etterhvert vil målet være å være på senteret.

Jeg tenker å starte med trening snart. Er en fysio i området som har spesialisert seg i kvinnehelse, og hun har gruppetimer for gravide to ganger i uka. Litt styrke og bevegelighet, og fokus på bekkenbunnen. Det er ganske lett trening, men en god start, bedre enn ingenting, osv. :) Dessuten veldig kjekt å ha jevnlig kontakt med henne, lett å spørre hvis det skulle oppstå noen vondter.

Kan du undersøke om det fins noe lignende i nærheten hos deg?
Godt tips! Problemet er at jeg på dagtid ikke har barnepass til lille på 1,5 år, så jeg blir veldig begrenset ift å kunne trene aktivt på senter eller lignende. Har treningsrom hjemme med det mest essensielle, samt tredemølle, så har mulighet mange kvelder når lille er i seng til å trene for meg selv :)

Tror du burde begynne å trene bekkenbunnsmusklene dine i første omgang (kan så klart også trene alt annet, men hele tiden ha fokus på riktig bekkenbunnstrening og kniping) sånn at du slipper å tisse på deg. Du kan og bare begynne å knipe hver gang du kommer på det, mens du står mens du ligger, sitter osv.

Ellers er det ikke noe fare for å starte med trening, bare ikke start for hardt i forhold til hva kroppen din er vant til nå. Og så kan det være lurt å unngå å trene de rette magemusklene direkte da det sies at det kan dele de opp enda mer enn de allerede gjør ved svangerskapet.

Back
Topp