Starte med melk

Februarprinsesse16

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg tenker og kutte ut ammingen, ammer kunn på morgenen og litt på dagen .Barnet vårt er 13mnd og er tilvennet med vanlig yoghurt,oster og mat med melk i, men kan reagere og få utslett hvis barnet får for mye melkeprodukter. Melkeprotein allergi er ett kjent problem i min familie.
Så derfor lurer jeg på om jeg må starte med ku melk-lett melk? Hvordan skal jeg tilvenne med å kunn drikke melk? Starte med en te skje om dagen?
 
Last edited:
Hvis barnet reagerer på melkeprodukter, må du jo gi noe annet enn kumelk.
Hun er gammel nok til å drikke ren melk, men du kan også gi mme om hun liker det.
Vann er også bra.

Reagerer hun på alt av melkeprodukter?
 
Hvis barnet reagerer på melkeprodukter, må du jo gi noe annet enn kumelk.
Hun er gammel nok til å drikke ren melk, men du kan også gi mme om hun liker det.
Vann er også bra.

Reagerer hun på alt av melkeprodukter?
Hei.

Vil bare minne om at dette rommet her er for det kommende nettmøtet med melk.no

De som lager tråder her inne gjøre det for å få svar direkte fra melk.no ;)
 
Jeg tenker og kutte ut ammingen, ammer kunn på morgenen og litt på dagen .Barnet vårt er 13mnd og er tilvennet med vanlig yoghurt,oster og mat med melk i, men kan reagere og få utslett hvis barnet får for mye melkeprodukter. Melkeprotein allergi er ett kjent problem i min familie.
Så derfor lurer jeg på om jeg må starte med ku melk-lett melk? Hvordan skal jeg tilvenne med å kunn drikke melk? Starte med en te skje om dagen?

Hei!

Takk for spørsmålet.

Hvis det går greit med melk i mat, oster etc. så tåler barnet ditt sannsynligvis melkeprotein. Det er mye melkeprotein i ost, så de som har melkeproteinallergi vil ikke tåle ost. Det er derfor ingen grunn til at du ikke skal gi ham/henne kumelk som drikke i utgangspunktet, og da kan du begynne med å gi litt melk i f.eks. tutekopp til brødmåltidene når barnet er over 12 mnd.

Men, du skriver også at barnet kan reagere med utslett dersom han/hun får mye melkeprotein. Har du vært hos lege med barnet ditt for å sjekke dette? Hvis du tror barnet kan reagere på melk vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen å få henvisning til allergilege/barnelege for å finne ut om det er melk eller evt. andre ting som gir barnet ditt utslett. Huden til små barn er veldig sensitiv, og de kan ofte få utslett selv om de ikke har en allergi, f.eks. hvis de spiser tomat, kaviar etc. Dette vil gå over når de blir eldre.

Hilsen Kaja
 
Back
Topp