Starte i barnehagen midt i barnehageåret

*RSB*

Hey
Assistert-jentene
Febbisbebbis'18
Noen som har gjort det? Kan man egentlig starte når man vil? Og hvis man har fire dager, er det da fire dager fast hver uke eller kan man endre på hvilken dag hun har fri ut i fra hvordan vi foreldrene jobber?
Kanskje dumme spørsmål, aner ikke jeg, har aldri hatt barn i barnehage før :p
Vi tenkte å vente til hun her er 2 år, altså februar 2020.

Jeg har ikke barn i barnehage selv før i høst, men har jobbet en del år i barnehage så svarer ut fra det :-)
Dersom du bor ett sted hvor det er overdekning så kan barnet begynne midt i året. Det ville jeg absolutt ha skjekket opp i forkant vist jeg var deg. Noen barnehager har fast opptak to ganger i året (januar og februar). Uansett så må du nok betalte for plassen fra januar av selv om hun starter i februar.
Hovedopptaket er i august og det er stor sansynelighet for at dere må vente til august eller starte ett halvt år før. Vertfall dersom dere skal være sikret plass i akkurat den bhg dere ønsker.
Men prøv å sjekk litt opp i dette :-)

Dere må ha fire faste dager hver uke. Dette fordi barna med redusert plass går motsatt av hverandre osv. :-)

Jeg har ikke barn i barnehage selv før i høst, men har jobbet en del år i barnehage så svarer ut fra det :)
Dersom du bor ett sted hvor det er overdekning så kan barnet begynne midt i året. Det ville jeg absolutt ha skjekket opp i forkant vist jeg var deg. Noen barnehager har fast opptak to ganger i året (januar og februar). Uansett så må du nok betalte for plassen fra januar av selv om hun starter i februar.
Hovedopptaket er i august og det er stor sansynelighet for at dere må vente til august eller starte ett halvt år før. Vertfall dersom dere skal være sikret plass i akkurat den bhg dere ønsker.
Men prøv å sjekk litt opp i dette :)

Dere må ha fire faste dager hver uke. Dette fordi barna med redusert plass går motsatt av hverandre osv. :)
Takk for svar! Da ble jeg litt klokere :) Skal undersøke dette før vi søker :)

Vil bare si at det er ikke alle bhg som KUN har opptak 2 ganger i året. Det er forskjellig. Iallefall her jeg bor.

Vår eldste begynte i barnehage da hun var 2,5 år, det var i desember. Vi ringte barnehagen og fikk plassen til et barn som flyttet. Dette var dog en privat barnehage og jeg vet det er litt varierende hvordan barnehager praktiserer hovedopptak/fortløpende opptak.

Lillesøster begynte i barnehage i desember. Ingen problem det. Her flytter vi nå og ungene begynner i ny barnehage neste uke. det Er to barn som slutter og da ble det ledig plass.

Jeg vet ikke hvordan det er med å starte midt i året, jeg vil bare legge til at her skiller 80% og 100% plass 200kr i mnd. Så vi valgte full plass for så å heller kunne ha frøkna hjemme av og til:happy:

Om dere får plass kommer helt an på hvor mange barn og barnehager det er. I kommunen jeg jobber er det masse ledige plasser, så da kan man velge litt når på året man vil begynne. Hbertfall på småbarna.
Mens i kommunen jeg bor i, er det mer trangt om plassen, så der er det værre å velge. Kan hende man må ta plassen og betale for den, men ikke bruke den, bare for å være sikker.

Og ang hvilke dager når hun har redusert plass, regner jeg med dere må ha fire faste dager. Både pga hvis det er andre barn som er motsatte dager, men også pga forutsigbarhet for de ansatte.

Jeg vet ikke hvordan det er med å starte midt i året, jeg vil bare legge til at her skiller 80% og 100% plass 200kr i mnd. Så vi valgte full plass for så å heller kunne ha frøkna hjemme av og til:happy:

200kr ja.. det blir jo for dumt :P

Dere må ikke bruke full plass selv om dere har full bgh plass og kan da bytte dager selv... ikke alle bgh du går lov til å ha redusert plass i...

Begge mine begynte 1.mars hvert sitt år. Vi har 100% plass til dem begge men de må ikke være i bhg for det. Må bare si ifra om de ikke kommer.

Lille begynte i bhg for nøyaktig ett år siden idag :) Har gått helt supert å begynne midt i :) Ikke merket noe særlig forskjell på han og eldste som begynte på høsten :)

Det er forskjellig fra barnehage til barnehage og kommune til kommune. Her kunne vi søke når vi ville (privat), men er da ikke garantert plass. Ringte og fikk beskjed om at hvis vi søkte før en viss dato kom vi til å få plass, for da fikk de støtte. Ellers er vel hovedopptaket kun i august. Her er det vanskelig å få noe annet enn fulltidsplass, men det kommer sikkert an på fra plass til plass. :)

De aller fleste kommunene jeg vet om opererer med hovedinntak i august og så har de løpende opptak resten av året, så fremt det er plasser ledig :) da er det ulik praksis på hvordan det plukkes ut fra ventelisten. Noen operer med å ta den øverste fra listen og andre med trekning. Denne listen inneholder da barn som ikke har ulike former for prioriteringer :)

Back
Topp