Stakkars, lille jenta mi *lang*

Medusa_83

Forumet er livet
Huff... Jeg må bare lufte ut litt her inne, jeg[&o] 

Min nydeligste lille Ida har begynt å stamme... Det kom nesten over natten, og har blitt skikkelig ille de siste dagene. I begynnelsen var det mest "ma-ma-ma-ma-ma-ma-mamma og pappa også legge seg", men det var ikke helt katastrofalt. Hun fikk i det minste sagt det hun skulle... Nytt de siste dagene er at hun sier for eksempel " Je-je-je-jeg v-v-vil ha ka-ka-ka-ka-ka-ka-ka-ka... DEN!" og peker på kaviartuben.

Jeg synes bare så utrolig synd på henne, og merker at det plager henne at hun ikke får til å si det hun vil. Innimellom gir hun liksom bare opp, og sitter der uten å si noe som helst[:(] Jeg er så redd for at dette skal gå utover selvtilliten og selvfølelsen hennes eller at folk skal le av henne eller tro at hun er dum eller noe. At det skal hemme henne i det daglige livet og at det skal vedvare, slik at det til slutt går utover hele livet henne..

Jeg vet dette er å se litt svart på det, men jeg får bare så utrolig vondt inni meg av å se på henne slite seg gjennom ordene som hun lekende lett feide igjennom for få uker siden.

Stakkars, lille, fine jenta mi[&o] Jeg sitter bare og tuter hver kveld, og krysser fingrene hardt for at det hele bare er en vond drøm, og at alt er tilbake til det gamle i morgen.

Et lite hjertesukk fra hjelpesløse meg...

huff da, stakkars lille jenta...[8|] men er d noe som kan vere grunn til dette? skjedd noe stort hjemme...? bra eller trist...?? noen som plutselig er blitt borte? hmmmmz, håper d bare er forbigående... går jo an å snakke m helsestajon om d???

Huff.... skjønner at du blir fortvilet!!!!!!!![&o] Det er jo ikke verdens undergang, men det er alikevel ikke noe moro! [&o]

Hva med å kontakte logoped for å få noen enkle råd og knep dere kan forholde dere til?[8|]

Uff da kjære Medusa........ Jeg forstår deg godt, og det er helt greit å se litt svart på ting innimellom[&o][&o]
Men, tror du ikke det bare er en periode - siden hun, som du sier, har lekt seg igjennom setninger og med ord. Jeg tror det. Kanskje fordi hun opplever å ha så mange ord og å ville si så mye på en gang at hun blir så overivrig[8|]
Kan du ikke kontakte helsesøster for å høre litt...?

God klem får du ihvertfall[:)]

Var på 2-årskontroll i dag, og fikk beskjed om å ta kontakt med PPT. Det viser seg at de ikke gjør annet enn å "samarbeide med barnehagen" og arrrangere kurs for foreldre (aner ikke når det blir i så fall). Man får visst ikke time til logoped... Vi har fått beskjed om å snakke sakte til henne og la henne stamme seg gjennom ordene mens vi viser at vi har tid og interesse av å lytte... Generelt roe ned alt rundt henne... Idiotisk, egentlig, for det fant vi jo ut selv på nettet. Hva skal man med PPT når de ikke gjør en skit???

Nei... Jeg vurderer å bestille time hos legen, så kanskje hun får fart på sakene? Hun er i alle fall full av forståelse, og lar ikke ting gli ut i ingenting...

Det har ikke skjedd noe spesielt her, så har ikke noen god forklaring på hvordan det har oppstått. Nå er det visst sånn at 90 % av alle jenter slutter med dette, men jeg føler at hun er ganske alvorlig angrepet[&o]

Skjønner du blir oppgitt og fortvilet på hennes vegner ja [:o]
..vet ikke egentlig hva jeg kan bidra med av trøstende ord eller sånt,
men håper og tror at snuppa di er blant de 90% som slutter av seg selv...

Det som kommer over natta kan også forsvinne over natta.. [:)]

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Skjønner du blir oppgitt og fortvilet på hennes vegner ja [:o]
..vet ikke egentlig hva jeg kan bidra med av trøstende ord eller sånt,
men håper og tror at snuppa di er blant de 90% som slutter av seg selv...

Det som kommer over natta kan også forsvinne over natta.. [:)]

signerer alle over her... Stakar liten.. Og stakars mammahjerte som er bekymra..

Håper dere finner en løsning...

huff, skjønner godt at du har vondt i mammahjerte.

håper dere kan få noen tips til at d går bedre.

signerer alle de gode over meg!

ORIGINAL: Vand

Huff.... skjønner at du blir fortvilet!!!!!!!![&o] Det er jo ikke verdens undergang, men det er alikevel ikke noe moro! [&o]

Hva med å kontakte logoped for å få noen enkle råd og knep dere kan forholde dere til?[8|]

Enig med vand.

Huff klemmer herifra[:)]

Nå skriver jeg bare noe for å ha siste ordet,,,,,,,,må ha mitt navn sist i denne tråden også[8D]

Hei hei alle sammen...
lenge siden jeg har vert her inne :) Men her tenkte jeg jeg skulle si noe..
Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, når jenten min var rundt samme alder begynte hun å stamme, MASSE. Jeg ble skikkelig bekymret for fikk i tillegg vite at faren hennes hadde stammet som liten, men fått hjelp med det og vokst det fra seg. Jeg løp til lege og helse stasjonen for å få hjelp med dette, der fikk jeg beskjed at når de er så liten er det ikke stamming, men noe de kaller for små barns stotring. Dette er visst noe som er veldig vannlig og kommer ofte i mellom to og tre års alderen når språket utvikler seg mest. Er masse ord og utrykk som kommer med en gang så da kan det ofte stokke seg litt for de små stakkars. Stamming kan de (fikk jeg beskjed om) ikke finne ut om før de er eldre, nermere skole alder.
Her varte det noen mnd, så plutselig, merket det nesten ikke engang, så gjorde hun det ikke lenger. Nå blir hun 4 i januar og maser som en foss og aldri noe stamming [:D]

SKjønner fortvilelsen din godt Medusa!

Håper alle her ovenfor har rett og at datteren din faller under den gruppen barn. Jeg har en venninne som har en (snart) tre åring som stammer - men bare når hun blir spent og giret. Uansett om det er positivt eller negativt. Når hun har veldig behov for å fortelle noe så kommer hun ingen vei med det.
Venninnen min mente at det ikke var å stresse over mm det fortsatte når hun nærmet seg skolealder.

Nå aner ikke jeg hva som er riktig men krysser fingre for at det IKKE er et langvarig problem[:)]

Takk skal dere ha for gode ord[:)] Det er jammen meg fint å ha dere, altså[:)]

Jeg får vel bare prøve å være tålmodig, og håper selvsagt på at dette gir seg i løpet av noen uker/måneder... Det er jo tross alt det det er størst sjanse for.

I dag hadde jeg henne hjemme fra barnehagen frem til 9.30. Hun snakker generelt mye mindre enn hun har gjort tidligere, og så har hun begynt å hviske frem til ordet "løsner" (g-g-g-g-g-g-røt). Hun skjønner helt tydelig at det er noe feil, men jeg håper bare at hun ikke mister motet.

På den lyse siden:
Da vi kom inn i barnehagen, løp hun inn til de andre barna og ropte: "Jeg er en liten seeeeeebraaa!" (striper på genseren... dette er noe hun har funnet på selv[:D]). Ikke noe stamming der, i alle fall!

Dette er bare nødt til å løse seg!

Skjønner godt frustrasjonen din. Håper det bare er en liten periode hun er i...

Så godt hun ikke stamma noe i bhg i dag da..

Håper dette er som de sier over her, noe hun vokser av seg [:)] *stor klem til deg Medusa* Skjønne rjo godt fortvilelsen og frustrasjonen din, for hennes vegne også - hun som er SÅ flink til å snakke [:D] Kommer seg detta [;)]

Jeg skjønner godt at du synes det er leit, for man er jo redd for at det skal påvirke
selvfølelse og selvtillitt.

Det er som flere sier noe de kan vokse av seg, og kanskje det ikke er stamming,
men småbarns-stottring som nevnt over!

stor klem [:)]

Skjønner godt at du er bekymra, men om det er noen trøst så er det veldig vanlig i denne aldren, og de vokser det som regel av seg.
Husker nevøen min stammet endel da han var i 2-års aldreren, men det gikk over.
Tenk hvordan språket deres eksploderer nå - alt de vil si og fortelle! For noen stopper det opp litt i en periode..
Håper det ordner seg, sender en stor klem din vei[:)]

Skjønner du blir beskymra. Men jeg tror det går over om en stund. Bare ta dere god tid til jenta deres nå i denne perioden. Så går det nok sakte men sikkert over med tiden.

Back
Topp