Stagnert vekt og aktiv baby

Guttemamma85

Andre møte med forumet
Jeg bekymrer meg litt om dagen da mini går dårlig opp i vekt. Han ble fire måneder for en uke siden. Han er snart 70 cm lang, og veier 7,3 kilo, så en lang og slank baby. I begynnelsen gikk han opp veldig mye, lå på 300 gram i uken. Den siste måneden har det stoppet opp. Han veide 7,150 en uke etter tremånederskontrollen, altså har han gått opp 150 gram på en måned. Vi har vært hos barnelege med han, da han sliter med eksem og mye oppgulp/oppstøt. Har prøvd melkefritt uten at det virker som om det gjør noen forskjell. Har fått resept på syrehemmende, da legen mistenker refluks. Har begynt på litt fast føde, da han er veeeldig interessert i mat. Men i går toppet det seg litt for meg. Jeg har alltid bare gitt han en pupp av gangen, og han har som nevnt gått veldig bra opp på det. I går tenkte jeg at jeg skulle se om han ville ha begge, i og med at han nå går så dårlig opp. Han ville ha begge til alle måltidene, og jeg tenkte at nå hadde jeg løst gåten. Han fikk noen skjeer med avocado på kvelden, som han har fått flere ganger før. Og så våknet han en time etter han hadde lagt seg, med spy i hele ansiktet. Spydde flere ganger etter dette. Har jeg overforet han? Han pleier å si ganske klart ifra hvis han ikke vil ha mat... Barnelegen lo litt da vi var der, og sa at dette var en over gjennomsnittet aktiv baby. Jeg har ikke så mye erfaring med barn, men har jo lagt merke til dette selv når jeg ser jevngamle babyer. Helsesøster og barnelegen på helsestasjonen har også kommentert aktivitetsnivået. Kan det rett og slett bare være det som gjør at vekten stopper opp?
 
Melken endrer seg ved 3 mnd. Noen merker endring i spisemønster og vekt. Å amme hyppigere og la ligge lenge ved brystet er å anbefale.

Det kan være mange årsaker til oppkast. Ingen sykdomstegn? Altså ved overforing vil vel barnet gulpe, ikke kaste opp lenge etterpå?

Aktivitetsnivået kan selvfølgelig spille inn, de går liksom fra små til store babyer i denne alderen:)

Følg ned vekt litt over tid, det går gjerne litt i rykk og napp. Men prøv å amme så lenge og så ofte som mulig :) Hva med å sette opp en time på hs om en måned igjen?
 
Melken endrer seg ved 3 mnd. Noen merker endring i spisemønster og vekt. Å amme hyppigere og la ligge lenge ved brystet er å anbefale.

Det kan være mange årsaker til oppkast. Ingen sykdomstegn? Altså ved overforing vil vel barnet gulpe, ikke kaste opp lenge etterpå?

Aktivitetsnivået kan selvfølgelig spille inn, de går liksom fra små til store babyer i denne alderen:)

Følg ned vekt litt over tid, det går gjerne litt i rykk og napp. Men prøv å amme så lenge og så ofte som mulig :) Hva med å sette opp en time på hs om en måned igjen?
Hvordan endrer melken seg? Har en som har veldig avflatende kurve nå, enda jeg legger til hver andre time og noen ganger hver time hele dagen. Han er 2 mnd og 3 uker, så det er kanskje endringer på gang?!
 
Hvordan endrer melken seg? Har en som har veldig avflatende kurve nå, enda jeg legger til hver andre time og noen ganger hver time hele dagen. Han er 2 mnd og 3 uker, så det er kanskje endringer på gang?!
De vokser veldig fort de første månedene. Melken tilpasser seg barnets behov og endrer seg ved 3 mnd og 6 mnd.
 
Kurven skal flate ut litt etterhvert, ellers blir de enorme. ;)
Aktivitetsnivå og matinntak er jo det samme for babyer som for oss voksne; forbrenner man mer enn man inntar, går vekten ned.
Så lenge han ikke går ned i vekt, ligger innenfor normalen, tisser, bæsjer og er fornøyd, ville jeg ikke bekymret meg riktig enda. :)
 
Stagnerte her på samme tidspunkt. Begynte å gi begge sider og grøt ved fire måneder. Da gikk det fort opp igjen. :) Opplever litt av det samme nå ved seks måneder og prøver meg fram med mer mat og tilsetter fett.
 
At han ikke går så mye opp i vekt lenger er helt normalt. Frøkena mi gikk opp 400-500g i mnder de tre første mndene, så gikk hun bare opp 200g fra 3-5mnder, og etter det har hun bare gått opp 100-150g i mnden.
Alle babyer er forskjellig, vi har og ei aktiv frøken, som ikke har så stort sove behov. Store søskenene var helt annerledes. Syntes han høres ut som en frisk og rask gutt jeg :)
 
Helsesøstere og leger er generelt veldig opptatt av "gjennomsnitt" og "kurver". Det man må huske på er at for å få disse som utgangspunkt må det være barn både over og under gjennomsnittet/kurvene. Så lenge baby er fornøyd, tisser, bæsjer og sier ifra at h*n er sulten så vil jeg tro alt er bra. Hva sier følelsen din hvis du ser bort i fra disse kurvene og snittallene?

HS har stresset meg mye ang jenta vår sin vekt. Hun veide 4000g ved fødsel, og har først nå ved 7mnd alder kommet opp i 7kg. Har vokst mye i lengden, så er lang og tynn. Hun har vært veldig aktiv hele tiden. Har vært verdens snilleste baby (ikke at det finnes slemme babyer!), lite gråt og sover godt. Gråter i grunn bare når hun er sulten. Er veldig blid, smilet og latteren sitter løst. Hun bæsjer og tisser flere ganger daglig. Vi er nå oppe i 3 faste måltider daglig, i tillegg til amming. Likevel går vekta saaakte oppover. Jeg innfant meg ved 5mnd at jenta vår bare vokser sakte, og etter det har jeg ikke latt HS stresse meg mer. Situasjonen er selvsagt en annen om det er påvist sykdom, men du kjenner barnet ditt best.
 
Takk for svar:) Var på helsestasjonen på torsdag, har ikke gått opp noe mer... HS var ikke der da, men ringte meg litt senere. Følte jeg måtte forklare meg som om jeg hadde gjort noe galt, men sikkert bare jeg som er overfølsom nå. Han spøy masse på fredag igjen. Han har stort sett ikke andre sykdomstegn, men har ofte 38-38,5 i feber og hovne lymfekjertler. Barnelegen vi var hos sist mente det kom av det atopiske eksemet, at kroppet jobbet med det... Vet ikke om oppkastet kan komme av at han ikke helt tåler det vi har testet av fast føde, eller om det er mm han reagerer på... Eller noe helt annet. Blir smårar av dette. Umulig å få han opp i vekt hvis han ikke tar noe fast føde, jeg får mindre og mindre melk, og han spytter ut mme. Har fått time hos manuellterapaut i morgen, bare for å sjekke om det er noen låsninger som henger igjen. Var hos spedbarnsterapaut da han var litt mindre, hadde KISS (som forsåvidt er omdiskutert) men ble veldig mye bedre etter behandling. Klarte ikke å snu hodet til ene siden etter fødsel, men det er helt bra nå. Vet at KISS også kan føre til mye gulping, ammeproblemer osv. Han er veldig vital og kvikk, men jeg ser jo at han kanskje er litt vel slank nå...
 
Back
Topp