Støttemedisin ved graviditet.

Prosjekt lillesøster/lillebror

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2020
Jeg er ivf gravid og får prednosolon, ovitrelle, lutinus og fragmin som støttemedisin og skal ta dem til uke 12. Jeg er 11+0 i dag.

Jeg føler meg ikke klar til å slutte med dette og skal drøfte dette med en kollega i morgen( overlege, gynekolog med spesialfelt i fertilitet)

Hvilke erfaring har dere med støttemedisin under svangerskapet, hva fikk dere og h or lenge?

Håper noen kan svare
 
Last edited:
Jeg brukte prednisolon, crinone og albyl-e. Prednisolon frem til testdato og crinone til uke 12. Gikk fra albyl-e til klexane pga overstimulering, men sluttet etter store blødninger.
Det er skummelt å slutte på støttemedisin, men morkaken skal jo ha tatt over mesteparten av jobben så kroppen ikke trenger ekstra. Håper kollegaen din kan gi deg gode svar. :)
 
Jeg går på abyl-e, klexane og lutinus. Skal slutte med lutinus i uke 12 (om 1 uke ca) mens abyl-e og klexane skal jeg gå på hele svangerskapet.

Syns det er skummelt å skulle slutte på lutinus om bare en uke, men hun mente det skulle gå helt fint...
 
Jeg går på abyl-e, klexane og lutinus. Skal slutte med lutinus i uke 12 (om 1 uke ca) mens abyl-e og klexane skal jeg gå på hele svangerskapet.

Syns det er skummelt å skulle slutte på lutinus om bare en uke, men hun mente det skulle gå helt fint...
Det er samme her, har ikke lyst til å slutte...
 
Eg har gått på Lutinus. Skulle eigentleg kun gå 2 veker, men pga tidlegare abortar «fekk eg lov» til å gå til eg var 12+6. Slutta då eg var 12+5 pga pakken var tom. Fekk beskjed om at eg ikkje trong å trappa ned, og at eg kunne slutta brått. Vore utan no i eit par dagar (heeeeerlig!!), og det har gått heilt fint! Fekk forklaring om at morkaka har teke over progesteronproduksjonen når ein er komen så langt, og at ekstra progesteron har null effekt. Veit også lite om biverknadar ved bruk lenger enn dette, så ville nok ha stoppa når du får beskjed om det.
 
Gikk på lutinus til og med uke 5 pga ferskforsøk, fikk beskjed om at jeg kunne stoppe brått et par dager etter testdato, men valgte å trappe ned til pakka var tom.
 
Jeg tar/har tatt Albyl-E, prednisolon og Lutinus fra to dager etter el., Klexane og Plaquenil fra positiv test. Alt fikk jeg egentlig beskjed om å ta kun frem til uke 7-8, hadde tul da. Følte selv det var skummelt å slutte og fikk fortsette til uke 12.

Pga. frykt for blodpropp får jeg lov til å fortsette med Albyl-E frem til 3 uker før termin, Klexane var visst kun for de som har påvist blodpropp så gynekologen. Veldig skummelt å slutte, føler at det er alle medisinene som holder det i gang. Men får vel stole på spesialistene :)
 
Back
Topp