Støttehjul...

Uggabugga

Andre møte med forumet
Det er så mange absolutt aldri i verden ville kjøpt sykkel med støttehjul til barnet sitt... Hvorfor ikke??
Jeg og alle jeg kjente brukte det, og vi lærte da å sykle greit.

Hæ? Er det noe nytt innen det pedagogiske riket?
Ville aldri i verden kjøpt sykkel uten støttehjul jeg da  Men det er klart, jeg hadde aldri kjøpt en balansesykkel heller (sånn uten pedaler, som barnet bare må skyve rundt).

Skulle ikke forundre meg om det er noe nytt innen det pedagogiske riket nei

Neida, men det er så mange som har sagt til meg i det siste at jeg burde holde meg unna de støttehjulene! Og at det er mye bedre med balansesykkel... Klarer ikke helt å la meg overbevise av det. Såå blir nok gode gamle støttehjuuuul!

Vi hadde sykkel med støttehjul og jenta lærte fort å sykle uten dem når den tiden var inne.  Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke skal ha støttehjul. Vi har ikke hatt balansesykkel, ser ikke helt poenget med dem.

Balansesykkel er helt genialt! Har sett noen barn som har lært og sykle helt ned i 3-4 årsalderen med disse. Ikke at det skal være noe mål i seg selv altså, men det de tar det mye fortere slik! Ser stor forskjell på de som bruker støttehjul og de som bruker balansesykkel! De som bruker støttehjul er blir ganske utrygge når støttehjulene kommer av og må trene mye før de de får det til. Men klart ungene er jo forskjellige. Ser det er en del tyske barn som bruker balansesykkel, men få norske. Jeg kommer til å kjøpe balansesykkel istedet for støttehjul til mi.

Jeg brukte støtte hjul å lærte meg å sykle når jeg var litt over tre. Jeg har også fått anbefalt balanse sykkel, men tror ikke det er noe for lillemann for han gidder ikke om det ikke går fort nok frem over. Her har vi støttehjul:)

Men balansesykkell er jo ikke en sykkel! Det er jo ikke som at balansesykkel kan erstatte en sykkel, i min verden i allefall. En sykkel skal man tråkke på for at den skal gå fremover. Det er jo det en sykkel er.

Balansesykkel er sikkert fint det, akkurat som en sparkesykkel, men det er altså ikke en sykkel sykkel. :p

Her fikk jentungen sykkel med støttehjul i fjor, da var hun tre. Vurderte om vi skulle forsøkt uten støttehjul nå, men jeg er usikker, siden den brukes som fremkomstmiddel til og fra barnehagen, og jeg må dytte opp bratte bakker med stangen vi har festet bak. Ser for meg det blir litt upraktisk uten støttehjul. Vi får se. :p

eg tipper vi kjøper sykkel med støttehjul når det ein gong blir eit "dilemma" :)

sjøl lærte eg å sykle uten støttehjul, men då var eg eldre og det var snakk om større sykkeltypar :P

Jeg har bestandig vært veldig negativ til støttehjul. Brukte det aldri selv, kan ikke huske at det var noe vanskelig å lære å sykle heller, det kom med en gang.

Men det jeg tenker om støttehjul er at jeg syns det ser utrygt ut, de skal jo være slik at ikke begge hjulene er i bakken samtidig (så det ikke blir en firehjulsykkel), og da ser det bare vinglete ut. Syns også de hjulene ser pinglete ut, at de kanskje ikke tåler det om vekta plutselig faller på den ene siden. 

Nei, jeg syns heller disse løpesyklene som folk har pratet om her inne ser bra ut til å lære balanse. Støttehjul blir det neppe her i huset. 

Hæ? ikke støttehjul? Min datter var litt over 2 år da hun fikk sin første sykkel, å den var med støttehjul. Da var hun så lita at det ble mest at du satt me bena på trøene mens vi dytta.. Vi tok av støttehjulene da hun var 3 1/2 år (fjor sommer), for da så vi at hun nesten aldri var nedi med støttehjulene. Trodde det var sånn alle gjorde det me barna sine... i værtfall var det sånn jeg lærte meg å sykkle.

Det siste nye pedagogiske nå er balansesykkel og ikke støttehjul. Teorien er at man lærer å sykle mye bedre dersom man har trent seg opp på en balansesykkel først. Men støttehjul må man på en måte lære å sykle to ganger...sier ekspertene.

Et barn bør heller ikke lære å sykle før det er ca fem år, pga motorisk utvikling og oversikt over det som skjer rundt dem. Så sier i hvert fall Trygg trafikk og eksperter på barns utvikling.

Og jeg er ikke så redd for eksperter eller pedagogikk, jeg, så jeg tenkte å prøve å følge disse rådene for veslejenta vår, så får vi se om det funker.

Kvælpklein! skrev:
Balansesykkel er helt genialt! Har sett noen barn som har lært og sykle helt ned i 3-4 årsalderen med disse. Ikke at det skal være noe mål i seg selv altså, men det de tar det mye fortere slik! Ser stor forskjell på de som bruker støttehjul og de som bruker balansesykkel! De som bruker støttehjul er blir ganske utrygge når støttehjulene kommer av og må trene mye før de de får det til. Men klart ungene er jo forskjellige. Ser det er en del tyske barn som bruker balansesykkel, men få norske. Jeg kommer til å kjøpe balansesykkel istedet for støttehjul til mi.

Sønnen min har akkurat fylt 4, og han kan sykle... har ikke brukt noen balansesykkel, han hadde støttehjul.
Og da vi tok de av, så kunne han visst sykle allerede, ved første forsøk.

Dette kan ikke ha noe som helst med pedagogikk å gjøre.  Her er det snakk om smak og behag.  Jeg syns det er tryggere med en sykkel som bremser når ungene trør bakover.  En balansesykkel er såvidt jeg har fått med meg uten bremser. 

Gutten vår lærte seg å sykle uten støttehjul som 4-åring.  Han elsket sykkelen sin fra den dagen han fikk sin første med støttehjul som 3-åring.  Før han var 5 begynte han å hoppe på hopp som større unger hadde laget på veien til lekeplassen.  Han har en balanse og en kontroll på sykkelen som er mildt sagt misunnelsesverdig. 

Jeg syklet på 2-hjulssykkel uten støttehjul da jeg var tre år. Jeg hadde ikke balansesykkel.

Min gutt har balansesykkel, men er pga at han ikke er lang nok for vanlig tohjulssykkel med støttehjul, og jeg ville trene balanse med han. Men nå er ikke han så interessert i den da så...hehe:P

Kvælpklein! skrev:

Er det noe galt i det da?

Var slik man lærte å sykle på 80 tallet da jeg var barn. Det tar tid og man skal falle av, ikke en men mange ganger. Da lærer man...

Balanse og sparkesykkel skal aldri mitt kort brukes på å kjøpe nei! Men skal å kjøpe 2 hjul sykkel MED støttehjul til min nylige 4 åring...

Kjøpte sykkel til jenta mi på fire på tirsdag og støttehjul i dag.

He he, komisk hvor mye folk vet om disse balansesykkelene uten å ha prøvd de:-D Balanse får man uansett ikke kjøpt med kort da;-) Og det er heller ikke snakk om sparkesykkel, men en helt vanlig sykkel uten pedaler. Når man ser at ungen begynner og finne balansen setter man på pedaler. Sier ikke at støttehjul ikke funker, men JEG har mer sansen før balansesykkel ut ifra det jeg har sett på barna i barnehagen. Man ser fort forskjell på de som er vant med støttehjul og ikke. Men det handler også om interesse, motorikk og trening. Dessuten skrev jeg jo også at barn er forskjellige.

Back
Topp