støtte

SnartMammaTil2<3

Andre møte med forumet
Hei!
Fant nettopp ut at jeg var gravid, så nå snurrer ti tusen spørsmål rundt i hodet mitt.. Ett av de er økonomisk støtte, jeg er student og det samme er barnefar. Hvor mye er det jeg får i støtte? Får jeg det såkalte "engangsstønad" når jeg og barnefar er samme? Får en foreldrestipend om en får denne engangsstønaden? Får han også foreldrestipend, eller er det bare mor?
om noen kunne svart meg på hvor mye jeg kommer til å få når jeg er student på høyere utdanning mens jeg er samboer med barnets far, hadde jeg blitt kjempe glad!!
på forhånd takk :D

Engangsstønad har ingenting med enslig foreldre å gjøre. Alle som ikke har rett på foreldrepenger, kan få engangsstønad. Foreldrestipend går utenom dette, men nøyaktige regler vet jeg ikke. Du kan jo evt skrive til lånekassen :)
Lykke til!

Hei!
Fant nettopp ut at jeg var gravid, så nå snurrer ti tusen spørsmål rundt i hodet mitt.. Ett av de er økonomisk støtte, jeg er student og det samme er barnefar. Hvor mye er det jeg får i støtte? Får jeg det såkalte "engangsstønad" når jeg og barnefar er samme? Får en foreldrestipend om en får denne engangsstønaden? Får han også foreldrestipend, eller er det bare mor?
om noen kunne svart meg på hvor mye jeg kommer til å få når jeg er student på høyere utdanning mens jeg er samboer med barnets far, hadde jeg blitt kjempe glad!!
på forhånd takk :D

Er du heltidsstudent? Jeg har litt oversikt over det du kan få fra Lånekassen! Når det gjelder NAV så vil du finne en del info på hjemmesiden deres ift hvor lenge du må ha jobbet for å ha rett til foreldrepenger! Lånekassen og NAV gir støtte uavhengig av hverandre:)

Du får ikke både engangsstønad og foreldrepenger. Det kommer an på hvor mye du jobber for å ha rett på foreldrepenger. Det samme gjelder vel for barnefar. Du kan få foreldrepenger fra Lånekassen i tillegg til nav:) Det beste er å snakke med både nav og Lånekassen.

Du får ikke både engangsstønad og foreldrepenger. Det kommer an på hvor mye du jobber for å ha rett på foreldrepenger. Det samme gjelder vel for barnefar. Du kan få foreldrepenger fra Lånekassen i tillegg til nav:) Det beste er å snakke med både nav og Lånekassen.

Hun spurte om foreldrestipend ikke foreldrepenger ;)
Såvidt jeg husker er ikke foreldrestipend en sum du får, men det at studielånet du opptar etter barnet er født blir gjort om til stipend. Altså du må ikke betale tilbake :)

Såvidt jeg husker er ikke foreldrestipend en sum du får, men det at studielånet du opptar etter barnet er født blir gjort om til stipend. Altså du må ikke betale tilbake :)
Så det nå;)

Det er vel også slik at i den perioden du får foreldrestipend er det ikke et krav at man består eksamen. Altså kan man ta permjon, eller man kan studere, og om man stryker på eksamen eller lar være å ta den så mister man ikke stipend? Og så får man jo mer i stipend/lån når man har barn å forsørge.

I tillegg er det vel noe med at man kan søke om å få renter på studielånet slettet, noe med at man kan gjøre det etter tre år eller noe? Dette glemte jeg selv :s

Du får engangsstønad på vel 60000 kr og foreldrestipend. Det er det samme som du ville fått utbetalt i fult lån og stipend med 1 barn. Bruk Lånekassen sin lånekalkulator så ser du ca hva du vil få. Den stemmer ganske bra. Så får du barnetrygd på 970 kr per måned. Dette gjelder om du ikke har Jobb utenom studier.

Så jeg kan søke om både engangsstønad og foreldrestipend? Tror foreldrestipendet er på rundt 12 000 i måneden, gjelder dette om jeg tar permisjon, eller kan jeg få foreldrestipend mens jeg studerer og ikke tar permisjon?
Engansstønades får jeg uansett om foreldrestipendet?
Vet dere om universitet er flinke til å gjøre det mulig for oss som venter barn under utdnning kan fortsette studieåret bare ha mindre oppmøte på skolen pga barnet? Eller må de fleste ta permisjon?
Alt dette er helt gresk for meg og er rimelig stressa..

Så jeg kan søke om både engangsstønad og foreldrestipend? Tror foreldrestipendet er på rundt 12 000 i måneden, gjelder dette om jeg tar permisjon, eller kan jeg få foreldrestipend mens jeg studerer og ikke tar permisjon?
Vet dere om universitet er flinke til å gjøre det mulig for oss som venter barn under utdnning kan fortsette studieåret bare ha mindre oppmøte på skolen pga barnet? Eller må de fleste ta permisjon?

Ja, du kan velge å studere mens du får foreldrestipendet :) og engangsstønaden får alle som ikke har opptjent foreldrepenger. hvor mye oppmøte du må ha spørs vel hvilket studie du tar. Snakk med rådgiver på skolen din om hvordan du kan løse det :) j

Så lenge du har hatt krav på støtte fra lånekassen i 6 mnd før fødsel, altså gått på skole de siste 6 mnd før fødsel, kan du få foreldrestipend. Dette er det samme som du får fra før, + litt ekstra for å være forsørger. Du velger selv om du tar permisjon eller ikke. Foreldrestipendet får du uansett. Mor og far kan ikke mota foreldrestipend samtidig.

Tenker at når vi nermer oss litt lengre ut i svangerskap så går jeg til rådgiver! Men tusen takk for svar på alt det andre, kjenner jeg kan puste litt lettere nå

Tenker at når vi nermer oss litt lengre ut i svangerskap så går jeg til rådgiver! Men tusen takk for svar på alt det andre, kjenner jeg kan puste litt lettere nå

Du får også forsørgerstipend fra Lånekassen, dersom samboer ikke tjener over ca 400.000!

Vist du har mye obligatorisk oppmøte så må du gå uansett om du har baby eller ei. De kravene firer De egentlig ikke på desverre. Men det er jo bare å høre med rådgiver på din skole. Jeg fikk 11000 i forsørgerstipend i fjor. Mann som tjente 350000 kr per år og 3 barn. Bruk Lånekassen sin kalkulator så ser du hva du får :)engangsstønad er uavhengig hva du får fra Lånekassen. Det får alle som ikke har rett på foreldrepenger fra nav.

Jeg studerer, og gjorde det mens jeg var gravid. Og i jobb.

Jeg måtte møte til alle obligatoriske forelesninger. Du må nesten høre med studiestedet ditt, og finne ut av hvordan de kan tilrettelegge.

Du kan ta permisjon når du mottar foreldrestipend, men du må ikke ta permisjon for tidlig. Det beste er om du leser deg opp på dette på Lånekassens hjemmeside.

Du kan få engangsstønad OG foreldrestipend, ja. :) Når du mottar foreldrestipend er det ingen krav til at du må bestå eksamen.

Om du klarer deg bra på kun studielån idag, vil du klare deg fint et år på foreldrestipend.
Tror ikke du får støtte for et år, men for 49 uker. Så kan far få foreldrestipend for 10 uker når han er student.
Hvis noen av dere har deltidsjobb ved siden av, kan man få foreldrepenger av jobben også. Men da må du ha tjent minimum 80000 tror jeg.
Hvis ikke får du engagsstønad. Bare mor får.

En i klassen min fødte i april og fortsatte å studere. Hun fikk fritak fra noe obligatorisk rett etter fødselen, og fikk utsettelse på en eksamen.
Da vi begynte igjen i slutten av august skulle vi ut i praksis fram til jul. Da fikk hun 2 timer ammefri hver dag fra praksisplassen. I tillegg fikk hun praksisplass rett ved der hun bodde. Pappaen hadde permisjon de dagene hun var i praksis.

Håper vi finner ut av det.. har lite lyst til å gå ut i permisjon... barnet kommer i begynnelsen av oktober, veldig tidlig men tenker det er lurt å ha noen tanker..... håper jeg får tilrettelakt

Jeg studerer, og gjorde det mens jeg var gravid. Og i jobb.

Jeg måtte møte til alle obligatoriske forelesninger. Du må nesten høre med studiestedet ditt, og finne ut av hvordan de kan tilrettelegge.

Du kan ta permisjon når du mottar foreldrestipend, men du må ikke ta permisjon for tidlig. Det beste er om du leser deg opp på dette på Lånekassens hjemmeside.

Du kan få engangsstønad OG foreldrestipend, ja. :) Når du mottar foreldrestipend er det ingen krav til at du må bestå eksamen.

Tok du med deg barnet på undervisningen??

Tok du med deg barnet på undervisningen??

Ja, hun var bare et par dager gammel da vi startet. Hun var med, og far trillet. Jeg ammet i pausene. Da hun var 2 mnd ble hun hjemme med mannen min og fikk morsmelk på flaske. Hun tok ikke flaske til å begynne med, men godtok det når jeg var borte og far passet henne alene. :)

Gikk veldig greit. Jeg pumper melk i pausene og får oppbevare det i et kjøleskap.

Back
Topp