Så omsorgsfullt av deg å spørre om dette! Venninnen din er heldig som har deg!
Som du sier, er det individuelt, så jeg kan bare svare for min egen del. Jeg synes det er lettest å leve med at prøvingen ikke fører frem hvis jeg kan fokusere på alt det positive med ikke å ha barn, og alt jeg kan gjøre fordi jeg ikke har barn. Problemet er bare at «alle andre» har barn, og at jeg som ikke har barn må ta hensyn til alle andres barn, graviditeter og fødsler, hvilket av og til kan stikke kjepper i hjulene for det jeg kunne tenkt meg å gjøre med venner. Det jeg ønsker meg mer av i hverdagen for å gjøre situasjonen min lettere å leve med, er å gjøre ting med venner uten at andres barn hele tiden kommer i veien for det. Så hvis du har mulighet til å gjøre ting med venninnen din, prate og henge sammen, sånn som man gjorde før folk begynte å få barn, og uten å prate om barnerelaterte ting, men bare tenke på andre ting, så er det noe jeg hadde satt pris på, dersom det var meg.
For ordensskyld: Du må for all del ikke si til henne at hun er heldig som ikke har barn, for å prøve å trøste henne, for det vil nok bare ha en provoserende og sårende virkning. Selv om jeg selv prøver å fokusere på det som er positivt med ikke å ha barn, får jeg alltid et stikk i hjertet hvis noen klager over livet sitt med barn og sier at jeg er heldig. Det er en sånn «jeg kan si det, men ikke du»-, «fake it till you make it»-greie
(Nå høres det ut som jeg hater alle andres barn, og det gjør jeg virkelig ikke, altså! Jeg er generelt veldig glad i barn. Det var bare for å sette på spissen og belyse noe av sårheten ved ikke å lykkes med å få barn, og hvordan du potensielt kan hjelpe venninnen din i en sånn situasjon, hvis hun kjenner på noe av det samme som meg).